تبیان، دستیار زندگی

فقط انسان اینگونه گریه می‌کند

بشر در طول زمان بخش عظیمی از زندگی خود را صرف پی بردن به عجایب خلقت مخصوصا عجایب خلقت هم نوع خود کرده است. انسان به عنوان کامل‌ترین و پیچیده‌ترین مخلوق جهان تفاوت‌های بسیاری با سایر مخلوقات دارد. چیزی که جالب است آن است که هر روز بیشتر و بیشتر به عجایب خلقت انسان پی برده می‌شود. یکی از جالب‌ترین تفاوت‌های انسان با سایر مخلوقات در گریه کردن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فواید گریه ،  سلامتی و گریه  ، گریه انسان  ، گریستن  ، اشک ریختن  ،

گریه، یعنی همان اشک‌هایی که در پاسخ به هیجانات از چشم‌ها سرازیر می‌شود، حقایقی جالب و پیچیده دارد.

 

تمساح ها یکی از جانورانی هستند که علاقه شدیدی به گریه کردن دارند و مرتب گریه می‌کنند و هنوز هیچ کس درباره علت این اشک‌های تمساح به نتیجه‌ی قطعی نرسیده است.

 

برخی محققان بر این باورند که تمساح اشک خود را صرف آماده کردن و نرم کردن غذای خود قبل از مصرف می‌کند. برخی‌ها هم می‌گویند مجاری اشکی تمساح در زمانی که دهانش را برای خوردن طعمه‌ای باز می‌کند، منقبض شده و اشک‌هایش سرازیر می‌شوند.

 

به هر حال علت این اشک‌ها هر چه که باشد، مطمئن هستیم نشانه ندامت و غصه تمساح‌ها نیست.

 

درباره دوستان پستاندارمان چطور؟

میمون‌ها که از لحاظ تکاملی، شباهت و نزدیکی بیشتری با انسان‌ها دارند، چیزی شبیه به گریه های انسان را تجربه نمی‌کنند. این موجودات نیز مجاری اشکی دارند که چشم‌ها را لغزنده و تمیز می‌کند، اما این اشک در زمان ناراحتی شان فوران نمی‌کند.

 

میمون‌ها و از جمله شامپانزه ها در زمان ناراحتی، صورت خود را با دست‌هایشان می‌فشارند و صداهایی خاص درمی‌آورند، اما آنها هرگز از ناراحتی گریه نمی‌کنند.

گریه باعث ترشح اندورفین‌ها (هورمون‌های مسکن) می‌شود. به همین خاطر است که فرد بعد از گریه کردن، احساس آرامش و سبکی می‌کند

 

اما به این دلیل و صدها حقیقت دیگر درباره گریه، گریه کردن انسان پدیده‌ای واقعا شگفت انگیز و عجیب است.

 

وقتی ناراحت می‌شویم، یک آب شور (همان اشک) بر صورت ما جاری می‌شود. یا اینکه موضوعی آنقدر ما را خوشحال می‌کند یا می خنداند که چشم‌هایمان برق زده و چهره مان خیس می‌شود. اما واقعا علت این اتفاقات چیست؟

 

جالب است بدانید ترکیبات شیمیایی و ساختاری اشک‌های احساسی با اشک‌های مرطوب کننده و تمیز کننده گردوخاک از چشم‌ها فرق دارند.

 

محققان دریافته اند اشک‌هایی که در طی واکنش های روحی شدید ترشح می‌شوند، حاوی هورمون‌های استرس هستند. بنابراین شما خیلی وقت‌ها با گریه کردن واقعا استرس را از بدن خود بیرون می‌کنید.

 

گریه کردن همچنین باعث ترشح اندورفین‌ها (هورمون‌های مسکن) می‌شود. به همین خاطر است که فرد بعد از گریه کردن، احساس آرامش و سبکی می‌کند.

 

البته همه محققان با آزاد شدن اندورفین‌ها در طی گریه موافق نیستند. برخی از آنها می‌گویند ممکن است مکانیسم‌های فیزیولوژیک دیگری، دلیل آرامش و سبکی بعد از گریه باشد، مانند آزاد شدن هورمون اکسی توسین و یا ترکیبات اپیوئیدی بدن و یا تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک.

 

اما بدیهی است مجاری اشکی این ترکیبات را آزاد نمی‌کنند و سیستم پیچیده‌ی دیگری عامل ترشح این مواد است.

 

برخی محققان معتقدند گریه کردن یکی از توانایی های تکاملی انسان‌ها در برقراری ارتباط با هم است. علامتی که انسان‌ها با آن احساس درونی خود را به یکدیگر نشان می‌دهند.

 

اما این گریه کردن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

تحقیقات نشان داده است که مفید بودن یا نبودن گریه برای بدن، کاملا به شرایط و موقعیت فرد بستگی دارد.

 

روان شناسان دانشگاه فلوریدا، طی مطالعاتی که اخیرا روی بیش از سه هزار داوطلب انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که سودمند بودن گریه برای فرد کاملا به زمان، مکان و علت گریه فرد بستگی دارد. برای درک بهتر موضوع بهتر است که به نتیجه اثربخشی گریه و رابطه مستقیم آن با فرد گریه کننده توجه کنید.

 

تعداد زیادی از داوطلبان اعتقاد داشتند که گریه باعث آرامش و تخلیه روانی آنها می‌شود و هنگام گریه و پس از آن احساس خوبی دارند، چرا که وقتی آنها شروع به گریه می‌کنند، از طرف جامعه و اطرافیان بیشتر مورد حمایت و توجه قرار می‌گیرند.

 

گروه دیگر، نظری مخالف این گروه را داشتند، زیرا اولا گریه را نشانه ضعف خود دانسته و از انجام آن پشیمان بودند. دوم اینکه برخی از آنها با تصور اینکه با گریه کردن احساساتشان را دور ریخته اند، خود را سرزنش می‌کردند.

 

طی این بررسی، محققان به این نتیجه رسیدند که شاید فایده گریه به خاطر نقش آن در تنظیم و کنترل احساسات و در نهایت غلبه بر احساسات منفی باشد، یعنی همان تاثیری که در افراد مختلف در اثر گریه متفاوت خواهد بود.

جالب است بدانید ترکیبات شیمیایی و ساختاری اشک‌های احساسی با اشک‌های مرطوب کننده و تمیز کننده گردوخاک از چشم‌ها فرق دارند

 

تاثیر گریه بر سلامت قلب و عروق چگونه است؟

وقتی که فردی غرق در استرس و نگرانی باشد، ضربان قلبش به طرز چشم‌گیری بالا می‌رود و بدنش شروع به تعریق می‌کند.

 

حالا اگر فرد در همین حالت گریه کند، تخلیه روانی بوسیله گریه کردن، باعث کاهش و تنظیم سرعت تنفس و در نتیجه کاهش ضربان قلبش می‌شود که همه اینها در نهایت باعث آرامش فرد می‌شود.

 

به طور کلی هنگام مواجهه با ترس و اتفاقات ناگوار، بدن شروع به فرمان گرفتن از مغز برای رسیدن به آرامش می‌کند و معمولا اثر آرام بخشی گریه، موثرتر و طولانی تر از روش های دیگر است.

 

به گفته محققان به این دلیل که عدم کاهش استرس در افراد می‌تواند منجر به سکته قلبی و اختلال در قسمت‌های مختلف مغزی شود، گریه کردن نقش حیاتی را برای حفظ سلامت انسان‌ها ایفا می‌کند.

 

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که گریه علاوه بر اینکه از بین برنده اضطراب است، بر سلامت جسمی انسان‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد اشک‌هایی که با احساسات در ارتباطند، دارای سطوح بالایی از پروتئین، منگنز، پتاسیم و هورمون‌هایی مانند پرولاکتین هستند.

 

منگنز یکی از مواد حیاتی بدن است که مقادیر خیلی کم آن در بدن می‌تواند منجر به کاهش سرعت لخته شدن خون، کاهش کلسترول خون و مشکلات پوستی شود. مقادیر خیلی زیاد آن نیز باعث بروز مشکلات سلامتی می‌شود.

 

پتاسیم نیز بر روی سیستم اعصاب و ماهیچه‌ها و فشارخون تاثیرگذار است.

 

هورمون پرولاکتین نیز در ایجاد استرس نقش داشته و بر عملکرد سیستم دفاعی بدن و دیگر قسمت‌ها موثر است.


مطالب مرتبط:

6 دلیل خوب برای گریه کردن

چقدر درباره اشک و گریه می دانید؟

نكات جالب درباره اشك و گریه

فواید گریه کردن

گریه کنید تا سالم بمانید

قدرت درمانی اشک

بررسی اشک و وظایف آن

دختری که به جای اشک، خون می‌گرید

قولنج نوزاد باعث گریه مداوم او می‌شود

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.