تبیان، دستیار زندگی
مصوبه شماره 203 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای نرخ اینترنت موبایل از اول دی ماه از سوی اپراتورهای موبایل برای مشترکان تلفن همراه اعمال شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهاماتی در کاهش نرخ اینترنت موبایل


مصوبه شماره 203 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای نرخ اینترنت موبایل از اول دی ماه از سوی اپراتورهای موبایل برای مشترکان تلفن همراه اعمال شد.

موبایل

كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اوایل آذرماه امسال در جلسه شماره 203 خود سقف تعرفه خدمات دیتای تلفن همراه را برای تمامی اپراتورهای موبایل یکنواخت و به ازای هر کیلوبایت اینترنت نیم ریال اعلام کرد.

اجرای این مصوبه که از اول دی ماه برای هر سه اپراتور تلفن همراه کشور الزامی اعلام شده است تفاوتی میان اینترنت GPRS و 3G و 4G ندارد و اپراتورهای موبایل مستقل از فناوری باید به ازای هر کیلوبایت استفاده از اینترنت از مشترکانشان حداکثر نیم ریال برای سیم کارتهای دائمی و 0.75 ریال برای سیم کارتهای اعتباری دریافت کنند.

طیق این مصوبه اپراتورهای موبایل می توانند با رعایت شرایط رقابتی و بازه تعرفه ای تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا براساس كیلو بایت، بسته های مختلف تعرفه ای نیز متناسب با نیاز مشتركین تعریف و ارائه كنند.

پیش از این و قبل از ورود نسل‌های سوم و بالاتر موبایل به کشور - 3G و 4G - نرخ دیتای آزاد موبایل به ازای هر کیلوبایت دسترسی به اینترنت 14.8 ریال بود که با اجرای مصوبه 203 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه دسترسی به اینترنت پرسرعت موبایل از اول دی ماه کاهش یافت.

تناقض در رفتار اپراتورهای تلفن همراه

گویی اپراتورهای تلفن همراه که چندی پیش با افزایش فشارها برای فیلتر شدن برخی نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه به اعمال نفوذ در این باره متهم می‌شدند، از یکسو دریافته‌اند که می‌بایست سود خود را در ارائه خدمات اینترنتی بجویند و از سوی دیگر به فکر بهره برداری حداکثری از این شرایط هستند ولی موانعی پیش روی خود می‌بینند.

هرچه در زمان شدت گرفتن فشارها برای فیلتر کردن نرم افزارهای ارتباطیِ موبایل بنیان چون واتس‌اپ، وایبر و غیره، انگشت اتهام بسیاری به سمت اپراتورهای تلفن همراه بود که گفته می‌شد با گسترش کاربرد این نرم افزارها متضرر شده‌اند، اکنون اتفاقاتی در جریان است که «ظاهرا» عکس این ماجرا را نشان می‌دهد!

در حالی که مدت هاست اشتیاق کاربران تلفن همراه در کشورمان به استفاده از بسته‌های اینترنتی، روزافزون شده و روز به روز بر شمار کاربران ایرانی نرم افزارهای مختلف تلفن همراه، از جمله شبکه های اجتماعی موبایلی، نرم افزارهای ارتباطی و حتی بازیهای آنلاین افزوده می‌شود، هیچ خبری بهتر از ارزان شدن تعرفه اینترنت تلفن همراه نخواهد بود؛ اینترنتی که به تازگی نسل های جدید آن عرضه شده تا نوید روزهای بهتر ارتباطی در کشورمان را بدهد.

اپراتورها در حالی نرخ تعرفه آزاد اینترنت همراه خود را کاهش دادند که برای کاربران پرشمار خود که بسته های اینترنتی خریداری می‌کنند، افزایش تعرفه را در نظر گرفته بودند که به نوعی می‌تواند سود ایشان از محل فروش اینترنت همراه را افزایش دهد

ابتدا ایرانسل بود که خبر ارزان شدن تعرفه اینترنت تلفن همراهش را داد تا به فاصله کمی، خبر برسد که رقیبش، همراه اول نیز چنین تصمیمی اتخاذ کرده است؛ البته خبر کمی عجیب بود و برای آنها که بیشتر با دنیای اینترنت موبایل آشنا هستند، جزئیات ناخوشایندی داشت. جزئیاتی که موجب شد به ساعت نکشیده گلایه های کاربران در شبکه های اجتماعی کلید بخورد.

آن گونه که این اپراتورها اعلام کردند، تعرفه اینترنت همراه آزاد کاهش چشمگیری به خود دید و به عنوان مثال، همراه اول تعرفه خود را با کاهش 800 درصدی از 14.7 ریال به 0.5 ریال تنزل داد اما این همه ماجرا نبود چراکه بخش دوم اتفاق رخ داده به این شفافیت اعلام نشد؛ افزایش قیمت بسته های اینترنت همراه!

به عبارت بهتر، اپراتورها در حالی نرخ تعرفه آزاد اینترنت همراه خود را کاهش دادند که برای کاربران پرشمار خود که بسته های اینترنتی خریداری می‌کنند، افزایش تعرفه را در نظر گرفته بودند که به نوعی می‌تواند سود ایشان از محل فروش اینترنت همراه را افزایش دهد.

اینترنت

از جمله نکات دیگری که در این پروسه از آن حرفی به میان نیامد، دستور سازمان تنظیم مقررات برای کاهش قیمت اینترنت آزاد بود که خمیر مایه کاهش نرخ اینترنت آزاد همراه بود؛ دستوری که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن به عنوان اتفاقی خوب در تعرفه اینترنت خبر داد و بر اساس آن، اپراتورها مجبور به انجام این کاهش بودند.

این در حالی است که هرچه نرم افزارهای ارتباطی موبایل کاربرد بیشتری یافته و بر شمار کاربرانش افزوده می‌شود، میزان استفاده از اینترنت همراه فزونی یافته و به روال منطقی، بر شمار کاربران تلفن همراهی که بسته های اینترنت همراه را برای کاهش هزینه هایشان می‌خرند، افزوده می‌شود. اینجاست که می‌توان مدعی شد تعرفه ای کاهش یافته (تعرفه اینترنت همراه آزاد) که روز به روز از شمار متقاضیانش کاسته می‌شود و در مقابل بر نرخ تعرفه‌ای افزوده شده (تعرفه بسته های اینترنت همراه) که روز به روز عده بیشتری برای اتصال به دنیای مجازی به صف خریدشان می‌پیوندند.

گویی اپراتورهای تلفن همراه که چندی پیش با افزایش فشارها برای فیلتر شدن برخی نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه به اعمال نفوذ در این باره متهم می‌شدند، از یکسو دریافته‌اند که می‌بایست سود خود را در ارائه خدمات اینترنتی بجویند و از این رو ارتقا خدمات خود به نسل های جدید ارتباطی را در دستور کار قرار داده‌اند و از سوی دیگر به فکر بهره برداری حداکثری از این شرایط هستند ولی الزاماتی چون کاهش اجباری نرخ تعرفه اینترنت همراه را مانع خود می‌بینند.

اینجاست که به ظاهر کاهش تعرفه را اعلام می‌کنند و در باطن با افزایش نرخ بسته های اینترنتی، سود بیشتر را هدف قرار می‌دهند تا با دست پس زده باشند و با پا پیش کشیده باشند.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان

منابع: مهر/ تابناک