تبیان، دستیار زندگی
عزاداری های محرم و صفر تمام شده و حالا خیلی ها برنامه ریزی عروسی شان را در این ماه ها از سر گرفته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای انتخاب لباس عروس


عزاداری های محرم و صفر تمام شده و حالا خیلی ها برنامه ریزی عروسی شان را در این ماه ها از سر گرفته اند. اگر شما هم جزو تازه عروس هایی هستید که قرار است به زودی لباس سفید به تن کنید و راهی خانه بخت شوید، این نکته ها را درباره انتخاب لباس عروس بخوانید.

عروس

اگر كرایه كنید

در این روش انتخاب‌های بیشتری دارید و درنتیجه كمتر مجبورید نگرانی قیمت بالا را داشته باشید. در این صورت از گرفتاری‌خرید پارچه و پروهای وقت و بی‌وقت خبری نیست. بعد از عروسی هم نباید دنبال جا برای لباس عروس‌تان بگردید و مهم‌تر از همه‌ اینها، پول كمتری خرج می‌كنید.

اما اگر خدای نكرده بلایی سر لباس عروس بیاورید، چه افتادن تزئینات لباس باشد چه ساییده شدن دنباله لباس باید خسارت بپردازید حتی اگر آسیب مختصر باشد.

به این جریمه، هزینه‌ اتوشویی بردن لباس درصورت كثیفی را اضافه كنید. پس اگر حس می‌كنید نمی‌توانید از لباس امانتی به خوبی نگهداری كنید از شیوه دیگری برای تهیه‌ لباس استفاده كنید.

چند روز مانده به عروسی، دوباره لباس انتخابی خود را بپوشید. بعضی از لباس‌های كرایه‌ای كهنه شده‌اند، حتما لباس‌هایی را انتخاب كنید كه خیلی زیاد پوشیده نشده باشند. لباس موردنظرتان را به خوبی بررسی كنید تا اگر شكافتگی یا سابیدگی دارد به نام شما تمام نشود. اگر لباستان را چند ماهی قبل از عروسی انتخاب كرده‌اید به صاحب لباس تأكید كنید كه از چند روز پیش از عروسی شما به كسی كرایه ندهد.

معمولا باید بین 50تا 70درصد قیمت واقعی لباس را برای كرایه آن بپردازید. لباس‌هایی كه برای نخستین تا سومین بار كرایه داده می‌شوند مشمول 70درصد و باقی لباس‌ها 50درصد قیمت خرید كرایه داده می‌شوند. كرایه‌ لباس هم از 80هزار تومان شروع می‌شود و به 850تا یك میلیون تومان هم می‌رسد.

اگر بدوزید

برای این كار حتما مزونی را انتخاب كنید كه پیش از این كار لباس عروسش را دیده و پسندیده باشید. در این صورت لباسی كه برای شما و به تن شما دوخته شده احتمالا بهتر از هر لباس دیگری به شما می‌آید. اما بدقولی بعضی خیاط‌ها نكته نگران‌كننده این روش است؛ اتفاقی كه در برنامه‌های فشرده عروسی می‌تواند شما را تا مرز جنون ببرد. به این اتفاق اضافه كنید پرو‌های مقدماتی، میانه و پیشرفته‌ لباس را كه به اندازه چند دست لباس خریدن از شما وقت می‌برد. قاعدتا هزینه خرید لباس هم بیشتر از كرایه است اما نگران پرداخت خسارت نیستید.

پول دوخت لباس عروس از 250هزار تومان تا یك میلیون تومان متغیر است. مابقی قیمت لباس هزینه پارچه‌ای است كه شما برای لباستان انتخاب می‌كنید. اگر خودتان از عهده‌ خرید پارچه برمی‌آیید حتما مسئولیت خرید آن را به گردن بگیرید اما پیش از آن، اندازه دقیق پارچه را از خیاط‌تان بپرسید كه مجبور به دوباره كاری نشوید. البته اگر به خیاط‌تان اعتماد دارید بگذارید پارچه را خودش تهیه كند. قیمت پارچه هم براساس جنس و رنگ متفاوت است. در نهایت قیمت یك لباس خوب حدود 700هزار تومان برای شما آب خواهد خورد. این روش یك گزینه متفاوت دیگر هم دارد؛ خیلی از مزون‌ها لباسی را به سایز شما اما برای خودشان می‌دوزند و شما آن را برای نخستین بار می‌پوشید اما پول كرایه‌ یك شب آن را می‌پردازید و لباس شما در آرشیو مزون برای كرایه به عروس‌های دیگر، قرار می‌گیرد.

لباس عروس منتخبتان را برای حداقل 15دقیقه بر تن خود نگه‌دارید تا همه‌ عیوب پنهانش از سنگینی بیش از حد گرفته تا دست و پا گیر بودن آن بر شما آشكار شود

اگر بخرید

یكی از بی‌دردسر‌ترین روش‌های تهیه لباس عروس را انتخاب كرده‌اید. همه‌ مراكز دوخت و كرایه‌ لباس عروس، لباس عروس‌هایی برای فروش هم دارند. با فراغ بال به فروشگاه‌ها و مزون‌ها و عروس‌سراها سر بزنید و لباس پرو كنید! فقط كافی است لباس دلخواهتان را پیدا كنید. از آن لحظه تا زمانی كه لباس مال شما شود كمتر از 10دقیقه زمان می‌برد. دغدغه‌های خوب درآمدن لباس دوخته شده یا كهنه بودن لباس هم آزارتان نخواهد داد.

اصولا وزن عروس‌خانم‌ها در هفته آخر عروسی به واسطه فشارهای مختلف پایین می‌آید، آن وقت شما روز عروسی لباسی را خریده‌اید كه دقیقا همین یك شبی كه به كارتان می‌آید به تنتان گریه می‌كند. به این عیب اضافه كنید هزینه پرداختی را؛ چون اصولا خرید لباس عروسی برخلاف تصور عام از دوخت آن گران‌تر تمام می‌شود.

پیش از خرید، كفش را متناسب با قد آقای داماد بخرید تا بلندی لباس‌تان در حد طبیعی باشد. همینطور لباس عروس منتخبتان را برای حداقل 15دقیقه بر تن خود نگه‌دارید تا همه‌ عیوب پنهانش از سنگینی بیش از حد گرفته تا دست و پا گیر بودن آن بر شما آشكار شود. قیمت لباس عروس مثل هر لباس دیگری بستگی به مارك و جنس پارچه و طراحی آن دارد. قیمت خرید لباس عروس هم از 800هزارتومان شروع می‌شود و باید گفت كه پایانی بر آن نیست.

چه مدلی بپوشیم؟

مدلی را انتخاب كنید كه یقین داشته باشید به شما می‌آید. اگر قدبلند و باریک هستید، بهتر است از لباس هایی که خطوط یا کارهای عمودی دارند و یقه های ایستاده و آستین بلند بپرهیزید. اگر قد کوتاهی دارید از انتخاب لباس عروس با دامن بزرگ پرهیز کنید چون این دامن ها شما را کوتاه تر جلوه می دهند. انتخاب دامن های ماکسی به شکل فون مناسب تر است. لباس هایی با یقه دکلته و دامن بلند و دنباله دار و تنگ تا قسمت بالای ران به شکل مدل ماهی برای کسانی مناسب است که شانه های پهن و کمر باریک دارند.

اگر چاق هستید، لباسی با یقه دکلته قلبی شکل و برش های نامتقارن در کمر برای تقارن و فرم اندام شما بسیار مناسب است. پارچه هایی که طرح های ریز و محو دارند برای خانم های چاق و پارچه های با طرح درشت برای خانم های لاغر و خوش اندام مناسب هستند. عروس خانم های چاق و قد بلند می توانند از لباس های بالا تنه بلند که بهتر است از جنس حریر یا پارچه های بسیار ریز بافت و نرم مثل ساتن ابریشم و یا دانتل و گیپورهای ظریف باشد ، تور های متوسط و دسته گلی به گل های روشن استفاده کنند.

اگر نیم تنه بالایی شما بلند تر از نیم تنه پائین تان است می توانید مدل هایی را سفارش دهید که خط کمر آن ها بالاتر هستند تا بدین ترتیب توازن در دو نیم تنه تان ایجاد شود و بدین ترتیب اندام تان را به فرم ساعت شنی نزدیک کنید. اگر گودی کمرتان کم است می توانید با سفارش یک دامن پف کرده ی بزرگ کمرتان را باریک نشان دهید که معمولا برای چنین لباسی از تور بهتر می توانید بهره بگیرید.

توجه داشته باشید روزی که برای خرید و یا پرو لباس عروس می روید حتما باید کفش و لباس زیری را که می خواهید برای عروسی به تن کنید همراه داشته باشید و لباس عروس تان را با آن ها پرو کنید چرا که اندازه قد دامن بستگی به اندازه پاشنه کفش تان دارد و تنگی و گشادی و یا خوش فرم شدن بالا تنه لباس تان نیز بستگی به لباس زیرتان دارد.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از همشهری، بانک تالار

مطالب مرتبط:

نکات مهم در انتخاب لباس عروس

راهنمای خرید لباس عروس

چرا لباس عروس سفید است؟

چطور عروسی را کم خرج کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.