تبیان، دستیار زندگی
چگونگی تزیین اتاق کودک و چیدمان وسایل آن ، به عنوان یکی از دل مشغولی ها و سرگرمی های خانوم خانه قرار می گیرد و عرصه بسیار جالبی برای خواسته های عاطفی خانواده می باشد . مهم ترین نکته ای که باید برای ایجاد آرامش در اتاق کودک در نظر گرفته شود این است که ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من و اتاق کودکم


چگونگی تزیین اتاق کودک و چیدمان وسایل آن ، به عنوان یکی از دل مشغولی ها و سرگرمی های خانوم خانه قرار می گیرد و عرصه بسیار جالبی برای خواسته های عاطفی خانواده می باشد . مهم ترین نکته ای که باید برای ایجاد آرامش در اتاق کودک در نظر گرفته شود این است که .....

اتاق کودک

هانیه همیشه از رسیدگی به اتاق فرزندانش احساس سرخوشی می کرد . دلنشین ترین قسمت کارش در اتاق نیما و نیکو می گذشت. در عین حال می دانست که چیدمان اتاق کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد . از این رو ، اینبار نیز مشتاق تر از قبل دست به کار شد ...

چگونگی تزیین اتاق کودک و چیدمان وسایل آن ، به عنوان یکی از دل مشغولی ها و سرگرمی های خانوم خانه قرار می گیرد و عرصه بسیار جالبی برای خواسته های عاطفی خانواده می باشد . مهم ترین نکته ای که باید برای ایجاد آرامش در اتاق کودک در نظر گرفته شود این است که کودک به تدریج رشد می کند و باید وسایل اتاقش نیز انعطاف لازم را با این رشد داشته باشند . می دانیم که قد انسان را به طور متوسط 170 سانتی متر در نظر می گیرند اما انسانی که ما در این جا سر و کار داریم در این مقوله نمی گنجد و باید این استاندارد را در مورد او فراموش کنیم .

قد کودک تقریبا هر روز  و هر هفته رشد می کند. بنابراین باید وسایلی که برای او تهیه می کنیم انعطاف لازم را داشته باشند . اشتباهی که گاهی بعضی از خانواده ها مرتکب می شوند این است که بر اساس علایق خود وسایلی تهیه می کنند که فقط برای مدت کوتاهی قابل استفاده است و یا اینکه کودک را مجبور به استفاده از وسایلی می کنند که با ابعاد فیزیکی او تناسبی ندارد . اما باید دقت شود که وسایل مورد استفاده کودک در شکل گیری شخصیت و تربیت او تاثیر به سزایی دارند و باید در انتخاب آنها دقت فراوانی مبذول شود .

معمولامشکل اصلی خانواده ها این است که اتاق کودک مطابق با سلیقه پدر و مادر آماده می شود . استفاده از رنگ های متضاد در اتاق کودک ممکن است در بعضی از حالات برای او خیلی جالب باشد اما گاهی نیز کودک احتیاج به رنگ های آرامش بخش دارد . دانستن و رعایت این مسائل مستلزم آن است که مادران آموزش های لازم را در این زمینه دیده تا با شخصیت و روحیات کودک خود در سنین مختلف آشنا باشند .

یکی دیگر از مسائل مهم، تعیین میزان دمای اتاق کودک است . اکثر اوقات وقتی پدر و مادر شخصا احساس سرما و یا گرما می کنند براین تصورند که کودک هم همین احساس را دارد در صورتی که امکان دارد برای کودک صدق نکند . میزان سردی و گرمی اتاق کودک باید با وضعیت جسمی خود کودک تعیین و تنظیم شود .

تخت خواب ،میز بازی ، میز کار و وسایل بازی کودک ترجیحا باید از مواد و وسایل طبیعی تهیه شده باشند نه از مواد مصنوعی ،زیرا کودکان بطور مداوم در تماس مستقیم با این وسایل هستند. به طور کلی کودکان زیاد عرق می کنند . وسایل و مواد غیر طبیعی ممکن است ایجاد مشکلاتی کند ؛که بروز آن سال ها بعد اتفاق می افتد . بهترین جنس برای وسایل کودک ، چوب می باشد.

اشتباهی که گاهی بعضی از خانواده ها مرتکب می شوند این است که بر اساس علایق خود وسایلی تهیه می کنند که فقط برای مدت کوتاهی قابل استفاده است و یا اینکه کودک را مجبور به استفاده از وسایلی می کنند که با ابعاد فیزیکی او تناسبی ندارد

رنگ و فرمی که بچه ها از آن ها استفاده می کنند در تعیین و شکل گیری شخصیت آن ها نقش مهمی دارد . رنگ و فرم مورد استفاده برای کودکان دختر و پسر متفاوت است اکثر دختران به رنگ های صورتی و لیمویی و پسران به رنگ های آبی روشن علاقمند می باشند . در کنار این رنگ ها کودکان از دیدن رنگ های متضاد نیز خوشحال می شوند و به سمت آنها تمایل دارند . هرگز نباید از این نکته غافل شویم که علایق کودکان متفاوت است نباید به اشتباه تصور کرد خواسته های آنها با ما ،دیگر هم سالانشان و حتی با خواهر و برادر خود یکی و برابر است .

اتاق کودک

چند نکته

- خوب است قاب عکسی از چهره خندان پدر و مادر در اتاق خواب کودک بگذارید . تا هرگاه چشم می گرداند ارکان اصلی زندگی خود را در عین خوشحالی ببیند . این کاراز بسیاری از مشکلات روحی روانی و عاطفی که ممکن است در بزرگی برایش پیش بیاید جلوگیری می کند .

- بهتر است تخت کودک را به عریض ترین دیوار تکیه دهید به طوری که به راحتی در اتاق را ببیند .

- تخت کودک را مقابل در دستشویی یا حمام قرار ندهید زیرا امکان به مخاطره افتادن سلامتی کودک بوجود می آید .

- چنانچه دو کودک دارید تخت های دو طبقه توصیه نمی شود . کودک نیاز به فضای باز در پیش روی خود دارد . تخت دوطبقه این امکا ن را از او می گیرد و ممکن است در آینده باعث فشار عصبی در او  شود . از طرف دیگر کودکی که از طبقه بالا استفاده می کند ،همواره احساس ناامنی هر چند به صورت نا محسوس می نماید .

- قسمتی از اتاق را برای مطالعه کودک قرار دهید . میز ،صندلی ، چراغ مطالعه وتزییناتی دلنشین تا کودکتان از همان ابتدا دریابد که مطالعه چقدربرایتان حائز اهمیت است .

محیط و فضای اتاق خواب کودک را همواره تمیز و جمع و جور کنید . کمد های دیواری و کشوهای اتاق کودک راهمیشه مرتب نگه دارید وهمواره مکان های خالی وباز برای مانور کودک باقی بگذارید تا خلاقیت وقدرت تخیل او افزایش یابد.

- با جمع کردن وسایلی که ممکن است کودکتان تایک ماه یا بیشتر از آن ها استفاده نکند به چشم او استراحت بدهید .

- با استفاده از نور ،رنگ و آثار هنری مثل نقاشی محیطی شاد برای کودک خود فراهم آورید . مطمئن شوید نور اتاق کافی باشد .

- از قرار دادن عکس های حیوانات وحشی و درنده کاملا بپرهیزید . سعی کنید از تصاویری استفاده شود که حس خلاقیت و آرامش را در او تقویت می کند .

سرور حاجی سعید

بخش  محیط خانه تبیان


مطالب مرتبط:

چیدمان کاغذی

دکوراسیون اتاق خواب

رنگ به رنگ

کمد آقای ووپی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.