تبیان، دستیار زندگی
خوابیدن تا دیروقت، در روزهای تعطیل آخر هفته، می تواند خواب شما را دچار اختلال کند و حال و حوصله را از شما بگیرد. حتی اسمی هم برای این حالت پیدا شده به نام : تاخیر جت اجتماعی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا روز اول هفته، خسته و کلافه ایم؟


خوابیدن تا دیروقت، در روزهای تعطیل آخر هفته، می‌تواند خواب شما را دچار اختلال کند و حال و حوصله را از شما بگیرد. حتی اسمی هم برای این حالت پیدا شده به نام : تاخیر جت اجتماعی!


خوابیدن در سر کار

بنا بر نظر متخصص خواب و مدیر بیمارستان اختلالات خواب نیویورک، شلبی فردمن هریس، این حالت یعنی "تاخیر جت اجتماعی" بسیار شایع است.

در واقع این حالت، یک اختلال خواب نیست که مردم را به خاطرش نزد پزشک بکشاند، اما براحتی متوجه می‌شویم که این افراد آنهایی نیستند که هر روز بودند.

این حالت با یک تعریف مشخص می‌شود:

بیدار ماندن تا دیروقت در شب‌های تعطیل و خوابیدن تا ظهر روز بعد از آن، می‌تواند ساعت داخلی بدن ما را از نظم همیشگی خود منحرف کند.

هر چقدر شما بتوانید ساعات بدن خود را متعادل نگه دارید و حتی در تعطیلات آخر هفته هم آن را حفظ کنید، بدن و روان شما سالم‌تر خواهد بود.

همه این‌ها به این خاطر اتفاق می‌افتد که ما ریتم ساعت داخلی بدن و ساعات خواب و بیداریمان را از دست می‌دهیم.

ماندن بیجا در رختخواب هم‌‌ همان اثرات را دارد.

شما شب های تعطیل آخر هفته دیر می‌خوابید و ساعت بدنتان را در زمان متفاوتی قرار می‌دهید.

بی نظمی خواب در روزهای تعطیل باعث خستگی می شود.

برای حفظ ساعت بیولوژیکی یا داخلی بدن، لازم است در روزهای تعطیل هم به موقع به رختخواب برویم

محققان می گویند، در روز تعطیل اگر فردی حتی یک ساعت بیش از حد معمول بخوابد، ساعت بیولوژیکی بدنش مختل می شود و در نتیجه وی در روز کاری احساس خستگی می کند.

کمبود خواب طی هفته کاری را می توان با خواب هشت ساعته جبران کرد.

برای حفظ ساعت بیولوژیکی بدن، لازم است در روزهای تعطیل هم به موقع به رختخواب برویم. این در حالی است که اغلب ما در روزهای آخر هفته ترجیح می دهیم به جای خواب سر موقع به تماشای برنامه تلویزیونی و یا کار با اینترنت بپردازیم.

برای جلوگیری از حالت "تاخیر جت اجتماعی" ، وقتی اولین شب تعطیلی فرا می‌رسد، برنامه همیشگی خود را در پیش بگیرید و‌‌ همان ساعت همیشگی بخوابید و از دیر خوابی‌های مخصوص تعطیلات پرهیز کنید.

شما در تعطیلات غذاهای متفاوتی می‌خورید، فعالیت بدنی متفاوتی دارید و بیدار ماندن بیش از ساعت همیشگی، بدنتان را به خطر می‌اندازد.

رویای شیرین در اتاق خواب مامان

خواب نامنظم، کم هوشتان می کند

پزشکان با مطالعه بر روی کودکان و نوجوانان و ساعت خواب آنها، به رابطه مستقیم ساعت خواب با هوش آنها پی برده اند.

خواب ناکافی و همینطور عدم تنظیم ساعت خواب، سبب کم هوشی در کودکان و نوجوانان می شود.

گفتنی است، پزشکان این تحقیق را بر روی حدود یازده هزار کودک و نوجوان انجام دادند.

بررسی ها نشان می دهد نوجوانانی که ساعت خواب متغیری دارند و شب ها در ساعت مختلفی می خوابند، بیشتر در معرض افت کیفیت درسی و کاهش تمرکز در کلاس و نمره های پایین بویژه در درس ریاضی هستند.

پزشکان بهترین ساعت خواب را برای کودکان و نوجوانان ساعت 9 شب می دانند، زیرا باعث می شود آنها فردای آن روز با آمادگی بیشتر به مدرسه بروند.

پژوهشگران با بررسی بر روی دو گروه نوجوان و کودک به این نتایج دست یافته اند. به گروه اول، خواب منظم هر شب را توصیه کردند و به گروه دوم، زمان دلخواه برای خواب را پیشنهاد کردند و متوجه شدند که گروه اول در درس و فعالیت های ورزشی و نمرات و آزمون های تست هوش موفق تر هستند.

پزشکان به والدین توصیه می کنند تا دقت بیشتری در تنظیم ساعت خواب فرزندان خود داشته باشند.

خواب نامنظم می‌تواند ریتم طبیعی بدن را مختل کرده و موجب اختلال در خواب و آسیب به توانایی کسب و ذخیره اطلاعات در کودک شود.

به همین علت متخصصان می‌گویند اگر بی‌نظمی خواب تکرار شود و بخصوص اگر در سنین تکامل مغز کودک باشد، می‌تواند اثرات مهمی در سلامت آینده مغز او بگذارد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سیمرغ

روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران

روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط:

تعطیلات با طعم نظم

10 حقه برای بیدار شدن در صبح زود

ساعت داخلی بدن را کوک کنید

خواب زیاد هم ضرر دارد

به طور عمیق بخوابید

اختلالات خواب چه هستند؟

هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید

خواب شیرین در سالمندی!

با افسردگی بعد از تعطیلات چه کنیم؟

12 راه جلوگیری از افسردگی تعطیلات

اهمیت تعطیلات برای سلامتی بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.