تبیان، دستیار زندگی
بر اساس بررسی های انجام شده محققان به این نتیجه دست یافته اند که بهترین راهکار برای رفع خواب آلودگی و احساس کسالت، اختصاص دادن یک فرصت کوتاه برای چرت زدن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمی چرت زدن مفید است


بر اساس بررسی های انجام شده محققان به این نتیجه دست یافته‌اند که بهترین راهکار برای رفع خواب آلودگی و احساس کسالت، اختصاص دادن یک فرصت کوتاه برای چرت زدن است.

خواب نیمروز

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی هاروارد، محققان به این نتیجه دست یافته‌اند که در طول روز معمولا همه افراد احساس سرحالی می‌کنند، اما بتدریج که ساعت‌ها می‌گذرد، هر فردی در هر شرایطی که قرار دارد احساس خواب آلودگی، خستگی و گیجی می‌کند و این احساس تقریبا از زمان ظهر به بعد به سراغ افراد می‌آید. بهترین راهکار هم برای رفع این خواب آلودگی و احساس کسالت، اختصاص دادن یک فرصت کوتاه برای چرت زدن است.

از سوی دیگر محققان این دانشگاه توصیه‌های ساده‌ای را برای رفع این حالت کسالت آور ارائه داده‌اند که به آن‌ها اشاره می‌شود.

فرصتی طلایی

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن به شمار می‌رود و مانند امور دیگر زندگی باید وقت مناسبی را به آن اختصاص داد تا بدن احساس انرژی خود را بازسازی کند.

افراد باید برای چرت های کوتاه مدت خود زمان بندی طلایی داشته باشند.

معمولا افراد پس از صرف ناهار احساس خواب آلودگی می‌کنند که بهتر است به محض احساس سنگینی و خواب آلودگی فرصتی به چرت زدن اختصاص دهند تا در خواب شب دچار مشکل نشوند.

با توجه به اینکه در فصل های سرد سال نور خورشید کم است و هوا زود‌تر تاریک می‌شود، زمان چرت زدن نباید قبل از ناهار یا ساعت سه بعدازظهر به بعد باشد.

محققان بر این باورند اگر زمان چرت زدن بیشتر از نیم ساعت طول بکشد، عملکرد مغز کاهش پیدا می‌کند، چون چرت زدن اگر بیش از یک ساعت طول بکشد فرد وارد مرحله عمیقی از خواب می‌شود که بعد از بیداری احساس بیحالی و کسالت می‌کند

چرت های کوتاه

برخی افراد مدام با خود می گویند که «حالا می‌خوابم، هر وقت که شد بیدار می‌شوم». این راهکار مناسب به نظر نمی‌رسد.

افراد برای چرت زدن باید زمانی را در نظر بگیرند و ساعت بدن را با‌‌ همان زمان تنظیم کنند.

از این رو یک چرت مناسب باید بین 20 تا 30 دقیقه باشد. محققان بر این باورند اگر زمان چرت زدن بیشتر از نیم ساعت طول بکشد، عملکرد مغز کاهش پیدا می‌کند، چون چرت زدن اگر بیش از یک ساعت طول بکشد فرد وارد مرحله عمیقی از خواب می‌شود که بعد از بیداری احساس بیحالی و کسالت می‌کند و باقی زمان روز او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهترین محل برای چرت

زمانی که افراد هنگام خواب دراز می‌کشند، خواب طولانی تری را تجربه می‌کنند. بنابراین برای چرت زدن باید محل راحت و آسوده‌ای انتخاب شود.

فضایی آرام

فضایی که قرار است فرد یک چرت کوتاه مدت را در آن تجربه کند، باید تا حد امکان فضایی ساکت و تاریک باشد، اما نباید این فضا زیاد تاریک باشد، زیرا در فضای خیلی تاریک مغز گیج می‌شود و فکر می‌کند هنگام خواب شب فرا رسیده است. دمای اتاق باید مطلوب باشد تا به یک چرت بهتر کمک کند.

چرت زیاد هم مضر است

نتایج یک بررسی در دانشگاه کمبریج نشان داد افرادی که در طول روز خیلی چرت می زنند، در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

پزشکان در این مطالعه که 13 سال طول کشید مشاهده کردند افرادی که هر روز بیش از یک ساعت چرت نیمروز دارند، 32 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

در این بررسی، سوابق پزشکی 25 هزار مرد و زن 40 تا 79 ساله بررسی شد و بر اساس مدت زمانی که در طول روز چرت می‌زدند، در گروه‌های مختلف تقسیم بندی شدند.

در پایان این مطالعه مشخص شد افرادی که در طول روز بیش از یک ساعت می‌خوابند، بیش از افراد دیگر در معرض مرگ زودهنگام ناشی از بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های تنفسی هستند.

پزشکان در این مطالعه تاکید کردند لازم است مطالعات بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه انجام شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزنامه ایران

ایسنا

مطالب مرتبط:

چرا به چرت زدن نیاز داریم؟

تقویت حافظه با چرت روزانه

تابستان و چرت بعد از ظهر

راه های پُر انرژی شدن

چطور فردای یک شب بیخوابی بیدار بمانیم؟

چرا در طول روز انرژی ندارید؟

10 قدم تا پایان خستگی

قدر خواب شب را بدانید

شاید بی‌خوابی نشانه بیماری باشد

10 راه مقابله با بی‌خوابی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.