تبیان، دستیار زندگی
برای هانیه اتاق نشیمن از اهمیت خاصی برخوردار است ؛زیرا محلی است که در تمام ساعات روز برای صرف غذا ،پذیرایی مهمان های صمیمی ،تماشای تلویزیون و... مورد استفاده قرار می گیرد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطره انگیز ترین اتاق


برای هانیه اتاق نشیمن از اهمیت خاصی برخوردار است ؛زیرا محلی است که در تمام ساعات روز برای صرف غذا ،پذیرایی مهمان های صمیمی ،تماشای تلویزیون و... مورد استفاده قرار می گیرد .

دکوراسیون

اتاق نشیمن محل دور هم نشستن خانواده است و بیشترین اوقات خاطره انگیز آن ها در این فضا می گذرد . میز و صندلی و به طورکلی وسایل مورد استفاده در این محیط باید بسیار راحت باشد . اتاق نشیمن بهترین فضا برای ادامه فعالیت های روزمره می باشد . شناخت دقیق فضای اتاق نشیمن باعث می شود وسایل و امکانات مورد نیاز برای این مکان را به صورت مطلوبی فراهم کنیم ؛ فضای نشیمن گاهی می تواند محل حضور مهمانان نیز باشد پس بهتر است که ارتباط اتاق نشیمن با ورودی ، غیر مستقیم و با غذا خوری و اتاق خواب مستقیم باشد . در هنگام تزئین و چیدمان اتاق نشیمن باید دقت نمود که آرامش و تنوع در فضا حاکم شود . تزئین وسایل موجود در این فضا باید طوری صورت بگیرد که مانع عبور و مرور افراد نشود . معمولا محل قرار گرفتن کتابخانه نیز در این اتاق است .

در دکوراسیون سنتی فضای نشیمن ، استفاده از فرش و پشتی و در دکوراسیون کلاسیک و مدرن آن ، استفاده از کاناپه و مبل راحتی متداول است .

نکته قابل توجه این است که نباید محل قرار گرفتن وسایل صوتی و تصویری مثل تلویزیون در مقابل پنجره و یا پشت به آن باشد .

استفاده از نور طبیعی اهمیت زیادی دارد . همچنین در مورد نور مصنوعی بهتر است در فضای نشیمن از نورهای متمرکز استفاده نشود ، استفاده از نورهای مخفی در ایجاد آرامش این فضا مناسب تر به نظر می رسند . اغلب اتاق نشیمن به شیوه های طراحی نورپردازی انعطاف پذیر نیاز دارند زیرا این اتاق ها تنوع وسیعی از کاربردهای متغیر را شامل می شوند. نورپردازی یک اتاق نشیمن عادی باید فضایی آرامش بخش برای گفت و گوهای جمعی کوچک ، ضیافت های جمعی ، خوردن و نوشیدن های میان وعده ای و فعالیت های تک نفره مانند مطالعه و گوش دادن موسیقی و تماشای تلویزیون فراهم آورد و همچنین ممکن است در گوشه این فضا ، یک مجموعه هنری به گونه بارزی به نمایش گذاشته شود.

به طورکلی برای نورپردازی اتاق نشیمن بایستی اصول زیر را در نظر گرفت :

- نورپردازی محیطی،برای گفت و گو ،معاشرت های اجتمایی و فعالیت های عمومی .

-نورپردازی های موضعی، برای انجام مطالعه .

- نورپردازی های تاکیدی ،برای روشنایی قفسه های کتاب و نیز آثار هنری و تابلوهای منقوش واقع بر دیوارها .

- تماشای تلویزیون معمولا به نورپردازی غیر معمول نیاز دارد ؛ زیرا نورپردازی های دیگر که در اتاق نشیمن به کار برده می شوند برای تماشای تلویزیون مضر و اضافی هستند . اگر تماشای تلویزیون مد نظر باشد باید شیوه های نورپردازی اتاق ،با آن سازگار شود .

برای تزیین اتاق نشیمن می توانید از وسایل کوچک و زیبا استفاده کنید . مثلا در کنار کاناپه میز گرد کوتاهی قرار دهید و روی آن چند جلد مجله یا کتاب بگذارید . همچنین می توان در گوشه و کنار از گلدان های گل استفاده کنید تا فضا نشاط انگیز شود

کف نشیمن با سنگ ، سرامیک و یا پارکت فرش می شود . جنس و رنگ پوشش هایی که برای کف خانه ،از جمله فضای نشیمن استفاده می شود می بایست با جنس و رنگ دیوارها و آنچه که به عنوان رنگ رویه مبلمان یاد می شود هم خوانی داشته باشد .

دکوراسیون

در اتاق نشیمن بهتر است از رنگ های ملایم استفاده شود .رنگ ها تاثیر مهمی در روحیه افراد می گذارند ؛پس با توجه به رنگ های استفاده شده ، نشیمن می تواند مکانی دلپذیر ،دلهره زا ،آرام بخش یا آزاردهنده باشد . بنابراین با انتخاب رنگ های ملایم و مناسب مهمترین اصل برای تعیین دکوراسیون اتاق نشیمن را به انجام رسانده اید . به عنوان مثال اگر دوست دارید اتاق نشیمنتان فضایی گرم و دوستانه داشته باشد ،یکی از رنگ هایی که این خصوصیت را دارد رنگ سبز است . با استفاده از سایه های مختلف رنگ سبز می توان اتاق نشیمنی زیبا و دلپذیر ساخت .

استفاده از آینه برای بزرگتر به نظر رسیدن فضا بسیار مناسب است . البته باید دقت شود که سمت مقابل آینه شلوغ نباشد . برای تزیین اتاق نشیمن می توانید از وسایل کوچک و زیبا استفاده کنید . مثلا در کنار کاناپه میز گرد کوتاهی قرار دهید و روی آن چند جلد مجله یا کتاب بگذارید . همچنین می توان در گوشه و کنار از گلدان های گل استفاده کنید تا فضا نشاط انگیز شود . مجسمه های زیبا نقش مهمی در آراستگی اتاق نشیمن دارند . گوشه های اتاق و روی میزها بهترین مکان برای قرار گرفتن مجسمه ها هستند . البته اگر اتاق نشیمن شما کوچک باشد ،بهتر است از مجسمه های کوچک به تعداد کم و یا تنهااز یک مجسمه بزرگ استفاده کنید . این مجسمه ها حتما نباید گران قیمت باشند . آباژورها و چراغ های رومیزی ،از دیگر لوازمی هستند که در زیبایی محیط تاثیر بسزایی دارند . بهتر است آن ها را در گوشه های اتاق و کنار مجسمه ها قرار دهید . میز های پذیرایی سه تایی از جمله پرکاربردترین عناصر در نشیمن محسوب می شود . این قبیل میز ها به لحاظ وزن سبک بوده و مدل آن نیز به صورتی است که در داخل هم جای می گیرند وفضای زیادی اشغال نمی کنند . بخصوص زمانی که فضای منزل کوچک است ؛باید از هر سانتیمتر آن استفاده کرد .در انتخاب کمد و بوفه باید دقت شود علاوه بر داشتن درهای شیشه ای و طبقات برای قرار دادن اشیای تزیینی ،حداقل دوطبقه برای قراردادن اشیا ضروری با درهای چوبی داشته باشد .

هانیه به این نتیجه رسیده بود که علاوه بر زیبایی باید به کارایی وسایلی که تهیه می کند توجه نماید .

سرور حاجی سعید

بخش محیط خانه تبیان


مطالب مرتبط:

یک پیشنهاد برای طراحی اتاق نشیمن شما

خانم ها با دقت بخوانند...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.