تبیان، دستیار زندگی
به عقیده ی محققان کره ای مواد غذایی کنسروی و نوشیدنی های داخل قوطی حاوی ترکیبی شیمیایی به نام بیسفنول A هستند که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیسفنول A باعث ابتلا به فشار خون می شود


به عقیده ی محققان کره ای مواد غذایی کنسروی و نوشیدنی های داخل قوطی حاوی ترکیبی شیمیایی به نام بیسفنول A هستند که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

بیسفنول a

نتایج پژوهشی که در مجله ی پزشکی Hypertension به چاپ رسیده است نشان می دهد بیسفنول A که در برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها وجود دارد می تواند باعث بروز اختلالاتی در هورمون ها شده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را نیز افزایش دهد.

محققان دانشگاه سئول(کره ی جنوبی) روی 60 نفر از داوطلبان بالای 60 سال بررسی هایی انجام دادند.

به این داوطلب ها شیر سویا که تاثیری در تغییر فشار خون ندارد داده شد. تعدادی از شرکت کننده ها نوشیدنی خود را در یک لیوان شیشه ای و گروهی دیگر در قوطی نوشابه که حاوی بیسفنول A است نوشیدنی خود را مصرف کردند.

سپس محققان، ادرار، فشار خون و ضربان قلب داوطلب ها را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد افرادی که نوشیدنی سویا را در قوطی نوشابه خورده اند فشار خون بالاتری نسبت به افرادی دارند که نوشیدنی خود را در یک لیوان شیشه ای مصرف کرده اند.

متاسفانه این افزایش فشار به نفع سلامت هیچ کس بخصوص مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون نخواهد بود.

اگرچه نیاز به بررسی های بیشتری در این خصوص است اما محققان نسبت به مصرف مواد غذایی حاوی بیسفنول A هشدار می دهند.

نتایج این بررسی ها نشان می دهد افرادی که نوشیدنی سویا را در قوطی نوشابه خورده اند فشار خون بالاتری نسبت به افرادی دارند که نوشیدنی خود را در یک لیوان شیشه ای مصرف کرده اند

این محققان توصیه می کنند که حتما از مواد غذایی تازه و نوشیدنی های داخل بطری استفاده و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی کنسروی و نوشیدنی های داخل قوطی خودداری شود. چون این ترکیبات علاوه بر تاثیر روی فشار خون باعث بروز اختلالات هورمونی نیز می شوند.

قرار است که از اول ژانویه ی سال 2015 بیسفنول A در ترکیب هر نوع ماده ی غذایی ممنوع شود. گفتنی است که در این کشور از 1 ژانویه ی سال 2014 استفاده از بیسفنول A در ترکیب شیشه شیر و مواد غذایی کودکان زیر 3 سال ممنوع اعلام شده است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: topsante

مطالب مرتبط:

راهنمای خرید و استفاده از ظروف پلاستیکی

در لیوان پلاستیكی، مایع داغ نریزید

7 مـشـکـل غـذایـی، 7 راه حـل آسـان

5 عامل باورنکردنی که چاق‌تان می‌کند

کنسروها را کم مصرف کنید

سئوالاتی درباره کنسروها

سم كنسرو فاسد، خیلی کشنده است

غذاهای آماده و نیمه‌آماده قابل اعتمادند؟

وقتی کنسروها خطرناک می‌شوند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.