تبیان، دستیار زندگی

روش نگهداری غلات - جلسه اول

هدف از این درس تدبر در آیات مورد نظر و استخراج نکات علمی در رابطه با مسئله نگهداری غلات می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلات - جلسه اول

هدف:

تدبر در آیات مورد نظر و استخراج نکات علمی در رابطه با مسئله نگهداری غلات

برنج سفید و قهوه ‌ای

 

مقدمه:

طبق آیات 46 تا 48 سوره یوسف، حضرت یوسف(ع) براساس تعبیرخواب پادشاه، پیش بینی 7سال قحطی و خشکسالی را به مردم مصر اعلام می دارد و به جهت تامین خوراک مردم نیز، توصیه کشت غلات و نگهداری آنها در خوشه را مطرح می سازد.

در پژوهش قرآنی تلاش خواهیم کرد تا با دقت در آیات مذکور، ضمن آشکار ساختن علت این توصیه، به تدابیر حکیمانه حضرت یوسف(ع) نیز پی ببریم.

آِیه 46 تا 48 سوره یوسف :

یُوسُفُ أَیهُّا الصِّدِّیقُ أَفْتِنَا فىِ سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ یَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَ سَبْعِ سُنبُلَتٍ خُضْرٍ وَ أُخَرَ یَابِسَاتٍ لَّعَلىّ‏ِ أَرْجِعُ إِلىَ النَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَعْلَمُونَ(46)قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَبًا فَمَا حَصَدتمُ‏ْ فَذَرُوهُ فىِ سُنبُلِهِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّا تَأْكلُونَ(47) ثمُ‏َّ یَأْتىِ مِن بَعْدِ ذَالِكَ سَبْعٌ شِدَادٌ یَأْكلُنَ مَا قَدَّمْتُمْ لهَنَّ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّا تحُصِنُونَ(48)

 

ترجمه: اى یوسف، اى مرد راستگوى، در باره [این خواب كه‏] هفت گاو فربه، هفت [گاو] لاغر آنها را مى‏خورند، و هفت خوشه سبز و [هفت خوشه‏] خشگیده دیگر به ما نظر ده، تا به سوى مردم برگردم، شاید آنان [تعبیرش را] بدانند. (46) گفت: «هفت سال پى در پى مى‏كارید، و آنچه را درویدید- جز اندكى را كه مى‏خورید- در خوشه‏اش واگذارید. (47) آن گاه پس از آن، هفت سال سخت مى‏آید كه آنچه را براى آن [سال ها] از پیش نهاده‏اید جز اندكى را كه ذخیره مى‏كنید همه را خواهند خورد. (48)

با تأمل در این آیات سئوالات مهمی در ذهن شکل می گیرد؛ از جمله اینکه:

یک: با توجه به اینکه گیاهان خوشه دار(غلات) شامل مجموعه ای از محصولات است، آیا توصیه حضرت یوسف(ع) تنها ناظر به گندم است و یا شامل محصولات دیگر نیز می شود؟

دو: مقصود از تعبیر «قلیلاً مِّمَّا تَأْكلُونَ» چیست؟ آیا در نگهداری طولانی مدت غلات منظور تنها غذای مردم بوده و یا غذای حیوانات نیز مورد توجه بوده است؟

سه: از آیه 47 و 48 برمی آید که توصیه حضرت یوسف(ع) شامل دوبخش است:

1- کشت محصول درسالیانی که هنوز قحطی فرانرسیده و ذخیره سازی آنها به منظور مصرف در سال های قحطی
2- ذخیره سازی مقداری از محصولات در 7سال قحطی؛ به عبارتی از آیه 48 بر می آید که مصرف مردم در 7سال قحطی باید به گونه ای باشد که در پایان این دوره نیز اندکی محصولِ در خوشه نگهداری شده همچنان وجود داشته باشد.

 

تکلیف1:

با تأمل در این آیات اگر سئوالات دیگری نیز به ذهن شما می رسد که می تواند نشان دهنده آثار نگهداری غلات در خوشه و همچنین بیانگر تدابیر حکیمانه یوسف(ع) باشد را طرح نمایید.

تکلیف 2:

علت توصیه نخست واضح است، اما به نظر شما علت توصیه دوم چه می تواند باشد؟


 شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

غلات - جلسه اول

غلات - جلسه دوم

غلات - جلسه سوم

* روش نگهداری غلات - بخش علمی


بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: نرجس توکلی