نمایشگاه الکامپ بیستم اگرچه شرکت های راضی و ناراضی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کنار هم جمع کرده و در این میان اپراتور رایتل و ایرانسل توانستند با ارائه ی سیم کارت رایگان مخاطبان بسیاری را نسبت به دیگر شرکت ها به خود جذب کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از سومین روز نمایشگاه الکامپ

نمایشگاه الکامپ بیستم

نمایشگاه الکامپ بیستم اگرچه شرکت‌های راضی و ناراضی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کنار هم جمع کرده و در این میان اپراتور رایتل و ایرانسل توانستند با ارائه‌ی سیم‌کارت رایگان مخاطبان بسیاری را نسبت به دیگر شرکت‌ها به خود جذب کنند.

به گزارش روابط عمومی، در سومین روز از نمایشگاه الکامپ بیش از هر چیز صف‌های طولانی به چشم می‌خورد که متقاضیان برای دریافت سیم‌کارت رایگان و یا شارژ رایگان تشکیل داده بودند.

دومین کانون تمرکز بازدید‌کنندگان از نمایشگاه الکامپ در غرفه‌هایی است که هنرمندان در آن حضور میابند.

در الکامپ امسال برخی شرکت‌ها غرفه‌هایی را نیز برای انجام بازی‌هایی مثل دارت به راه انداخته‌اند.

در این میان نظر کارشناسان و بازدیدکنندگان و غرفه‌داران درباره کم و کیف نمایشگاه خالی از لطف نیست.

امید مداح - یکی از کارشناسان حوزه IT در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: امسال شاهد برگزاری بی سامان‌ترین دوره نمایشگاه الکامپ هستیم، زیرا تا روزهای آخر افتتاح این نمایشگاه همچنان تکلیف برگزاری و چگونگی شرکت در آن مشخص نبود.

وی با اشاره به طرح سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مبنی بر تغییر زمان نمایشگاه خاطر نشان کرد: عدم پذیرش طرح سازمان نصر باعث ایجاد آسیب‌های جدی در الکامپ بیستم شد.

این کارشناس حوزه IT به وضعیت پرداخت‌های ارزی و ریالی بابت غرفه‌های نمایشگاه اظهار کرد: اعتراض سازمان نصر به نحوه‌ی پرداخت برای غرفه‌های نمایشگاه اتفاقی است که هر ساله در الکامپ می‌افتد.

مداح در این باره اظهار کرد: شرکت‌ها زمانی که می‌خواهند برای دریافت غرفه‌ای ثبت نام کنند اعلام می‌شود که غرفه مورد نظر که جای مناسبی در نمایشگاه دارد ارزی شده است، در حالی که این غرفه‌ها با پرداخت ریالی بوده است. بنابراین همواره غرفه‌هایی که جای مناسبی در نمایشگاه دارند در نهایت با یک پرداخت ارزی و ریالی به شرکت‌هایی فروخته می‌شود که وضع اقتصادی بهتری دارند.

وی درباره‌ی عدم حضور برخی شرکت‌های اینترنتی در الکامپ بیستم تصریح کرد: به نظر می‌رسد اکثر شرکت‌های PAP در نمایشگاه الکامپ حضور دارند و تعداد تحریم‌کننده‌ها و کسانی که به این نمایشگاه نیامدند کم است.

مسعود آتشی - مدیر عامل یکی از شرکت‌های اینترنتی - نیز اظهار کرد: الکامپ ایران باید تبدیل به یک شرکت جهانی شود و برای این امر لازم است دولت حمایت همه‌جانبه‌ای از بخش خصوصی به عمل آورد.

وی با انتقاد از کش‌وقوس‌هایی که برای برگزاری الکامپ به وجود آمده بود، افزود: فشار و استرس به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به دلیل مشکلاتی چون عوض شدن متولی ستاد اجرایی نمایشگاه وارد شد بسیار زیاد بود، به‌طوری که تنها شش روز کاری فرصت بود تا شرکت‌ها خود را برای حضور در این نمایشگاه آماده کنند.

*** انحصار دوقطبی اپراتوری شکسته می‌شود

اما سیدمحمدحسین عمادی اعتقاد دارد الکامپ امسال در سطح خوبی برگزار شده بود و شرکت‌های بزرگی در آن حضور دارند و باید انحصار دوقطبی اپراتوری را در کشور بشکنیم تا اپراتورهای دیگر هم بتوانند وارد عرصه رقابت شوند.

وی افزود: در حال حاضر سه اپراتور در عرصه رقابت هستند و دو اپراتور مجوز ارائه خدمات به 3G و حتی نسل چهارم ارتباط تلفن همراه را دارند.

مدیر روابط عمومی رایتل تصریح کرد: رقابت بین این اپراتورها باید یک رقابت سالم باشد و مسلما شرکت‌هایی که امکانات بهتری به مردم ارائه دهند و مشتری‌مداری بهتری را انجام دهند می‌توانند موفق باشند.

عمادی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم انحصار دوقطبی اپراتوری را در کشور بشکنیم و حتی اپراتورهای دیگر هم بتوانند وارد عرصه شوند و امکانات بهتری را ارائه دهند.

مدیر عامل یک شرکت حاضر در الکامپ هم با اشاره به این که تفکر اقتصادی بخش دولتی باعث رکود نمایشگاه الکامپ شده است، گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه الکامپ این نمایشگاه را با گمرک اشتباه گرفته اند زیرا فکر می کنند تمام شرکت‌هایی که محصول خارجی

می‌فروشند باید پرداخت ارزی داشته باشند.

جمال جعفری درباره وضعیت برگزاری الکامپ بیستم گفت: تفکر ارزی ریالی برگزارکنندگان نمایشگاه الکامپ برای واگذاری غرفه‌ها تفکر دهه 50 و 60 است و این تفکر در آن زمان برای حمایت از شرکت‌کنندگان خارجی به وجود آمده بود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته قیمت ارز بسیار کمتر بود و محاسبه ارزی به نفع شرکت‌های خارجی که مایل بودند وارد ایران شوند تمام می‌شد اما امروز لازم است تفکر ارزی ریالی برداشته شود تا شرکتهای فعال در حوزه IT بتوانند با قیمت ارزان‌تری به ایران بیایند.

او با اشاره به این‌که روند پرداخت ارزی باید برای شرکت‌هایی اعمال شود که شرکت‌های خارجی هستند، گفت: روند ارزی باید برای شرکت‌های خارجی اعمال شود نه تمام کسانی برندهای خارجی می فروشند ولی متاسفانه برخی فکر می کنند که نمایشگاه الکامپ گمرک است و از تمام کسانی که جنس خارجی می فروشند باید پول بیشتری دریافت کنند.

وی درباره میزان حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ امسال اظهار کرد: تقریبا هیچ شرکت خارجی در نمایشگاه الکامپ امسال حضور ندارد. همچنین محصولاتی مانند لپ تاپ و مانیتور نیز در نمایشگاه الکامپ عرضه نمی‌شود.

او با طرح این پرسش که الکامپ ایران به عنوان یک نمایشگاه بین المللی تا کی می‌تواند با روند برگزاری فعلی دوام بیاورد تصریح کرد: برگزارکنندگان این نمایشگاه فکر می کنند برند الکامپ تا کی طاقت می آورد؟ مردم هر سال به خاطر وجود این برند به نمایشگاه الکامپ می‌آیند اما اگر ببیند که در این نمایشگاه خبری نیست اعتمادشان را به الکامپ از دست می دهند.

جعفری درباره حجم حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه الکامپ امسال اظهار کرد: مردم امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته با اعتماد به نام نمایشگاه الکامپ به این نمایشگاه آمدند اما دیدند که در نمایشگاه خبر خاصی نیست.

وی درباره زمان برگزاری نمایشگاه که از یکشنبه تا چهارشنبه و در ساعات 10 الی 16 برگزار شده است، گفت: نامناسب بودن انتخاب زمان برگزاری این نمایشگاه واضح است زیرا کارمندان در ساعات اداری نمی توانند به نمایشگاه بیایند.

جعفری درباره تمدید ساعت نمایشگاه از روز دوم تا ساعت 17 تصریح کرد: دیروز تمدید شدن زمان برگزاری نمایشگاه به منزله تنبیه کردن برگزارکنندگان این نمایشگاه بود زیرا از ساعت 4 که اعلام شده بود نمایشگاه تمام می‌شود تا ساعت 5 هیچ بازدیدکننده‌ای وجود نداشت.

او همچنین درباره روند دعوت مهمانان از کشورهای خارجی تصریح کرد: دعوت نمایندگان شرکت‌های خارجی مثل تمام نمایشگاه‌های بین المللی باید از سوی برگزارکننده نمایشگاه صورت گیرد نه این که شرکت‌های نمایندگی این افراد را به صورت جداگانه دعوت کنند.

گفتنی است، نمایشگاه الکامپ تا فردا 19 آذرماه ساعت 16 ادامه خواهد داشت.

 

تنظیم: هومن بهلولی


مطالب مرتبط:

 

- عرضه «فراپیامک» در نمایشگاه الکامپ

- سومین روز غرفه تبیان در نمایشگاه الکامپ از دریچه دوربین

- حمایت مجلس شورای اسلامی از فعالیت های تبیان

- ایجاد صفحه رسمی دکتر نجفی سولاری در شبکه اجتماعی تبیان

- تصاویر روز دوم غرفه تبیان در نمایشگاه الکامپ بیستم

- استقبال چشمگیر مردم از الکامپ بیستم، ساعت کار نمایشگاه افزایش یافت