تبیان، دستیار زندگی
بهتر است گوشت گوساله، ماهی، عدس، خیار، کاهو، موز و کیوی کمتر بخورند و به جای آن گوشت گوسفند، نبات، نعنا، روغن کنجد، سبزی، مغزها و چای دارچین بخورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخور و نخورهای سردمزاج‌ها


بهتر است گوشت گوساله، ماهی، عدس، خیار، کاهو، موز و کیوی کمتر بخورند و به جای آن گوشت گوسفند، نبات، نعنا، روغن کنجد، سبزی، مغزها و چای دارچین بخورند.

طبایع

در طب سنتی بدن انسان از چهار ماده اصلی آب (سرد و تر)، باد (گرم و تر)، آتش (گرم و خشک) و خاک (سرد و خشک) تشکیل شده است که هر یک مزاج و رژیم غذایی ویژه ای دارند.

افرادی که مزاج سرد و خشک دارند و به آن سودا گفته می شود اغلب لاغر هستند و کف دست و پایشان عرق می کند.

افراد سردمزاج از نظر روحی وسواس دارند و اغلب حافظه ضعیفی دارند و معمولاً بسیار تغییر عقیده می دهند.

مصرف فست فود سودا را زیاد می کند و همین امر باعث افزایش پرخاشگری و ناهنجاری رفتاری می شود بنابراین بهتر است این افراد خاکشیر زیادی مصرف کنند و توت، گوشت گوسفند، ماهی، شربت سکنجبین را در رژیم خود بگنجانند و گوشت گاو و گوساله کمتر مصرف کنند.

خوراکی و غذاهای مفید برای سردمزاج‌ها عبارت است از: گوشت گوسفند، خروس، شتر، نمک دریا، نبات سفید، نعنا، روغن کنجد، مصرف سبزی بیش از سالاد، کلم، جوانه گندم، ماش، پسته، بادام، گردو و چای دارچین. به طور کلی خوراکی های گرم برای افراد با مزاج سرد مفید است.

خوراکی و غذاهای مضر برای افراد با مزاج سرد: مصرف گوشت گوساله، ماهی، عدس، گشنیز، لوبیا، بادمجان و سبزیجاتی مثل خیار، کاهو، گوجه فرنگی و میوه‌هایی مثل موز و  کیوی کمتر مصرف شود. خوردن غذاهای سرخ کردنی، نان باگت و فانتزی، سوسیس و کالباس و هر چیزی که سرد و مرطوب باشد برای این گروه باید کم شود.

سردمزاج‌ها؛ زنجبیل را روزانه مصرف کنند

افراد سوداوی (سرد مزاج) باید از خوراکی‌ها و گوشت‌های سرد بپرهیزند و با خوراکی‌های گرم مانند عسل، دارچین و زنجبیل مزاج سرد خود را درمان کنند. افراد سرد مزاج اگر به زنجبیل حساسیت ندارند می‌توانند روزانه یک چهارم قاشق غذاخوری از زنجبیل استفاده کنند. مصرف زعفران و چای زعفران برای افراد سرد مزاج و سوداوی موثر واقع می‌شود و سردی بدن افراد سرد مزاج را خنثی می‌کند.

بلدرچین

گوشت بلدرچین برای سردمزاج ها

در طب سنتی می‌گویند طبع گوشت بلدرچین گرم و خشک است و ارزش تغذیه‌ای آن بالاست و در طب سنتی، جزو گوشت‌های کثیر‌الغذا (دارای ارزش تغذیه‌ای بالا) محسوب می‌شود. بلدرچین خاصیت چاق‌کنندگی دارد. استفاده از این گوشت می‌تواند به افرادی که در شروع و تداوم جریان ادرار دچار مشکل هستند، کمک كند زیرا یکی از خاصیت‌های آن جاری‌کنندگی ادرار است. گوشت بلدرچین، سنگ‌شکن است و دردهای ناشی از سردی را بهبود می‌بخشد. از گوشت بلدرچین به‌عنوان یکی از منابع غذایی تقویت‌کننده و مهیج قوای جنسی در خانم‌ها نام برده شده است، بنابراین خانم‌هایی که از سردمزاجی جنسی رنج می‌برند، می‌توانند مصرف حجم متعادلی از بلدرچین را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

افراد سوداوی (سرد مزاج) باید از خوراکی‌ها و گوشت‌های سرد بپرهیزند و با خوراکی‌های گرم مانند عسل، دارچین و زنجبیل مزاج سرد خود را درمان کنند

بهتر است بدانید که مصرف این گوشت به‌صورت پخته، بیشتر از کبابی آن توصیه می‌شود. با تمام خاصیت‌هایی که برای گوشت بلدرچین در طب سنتی مطرح است، زیاده‌روی در مصرف آن مانند سایر خوراکی‌ها توصیه نمی‌شود. خوردن بیش از حد این گوشت، می‌تواند مشکلاتی مانند سردرد و گرفتگی‌ها و کشیدگی‌های عضلانی را در پی داشته باشد.

بهتر است این گوشت را در آب شیرین شده، روغن کنجد و بادام بجوشانید تا عوارض ناشی از مصرف آن مانند سردرد از بین برود. آب انار ترش که با کمی شکر مخلوط شده است، روغن زیتون، رب انار شیرین یا ترش و شیرین هم می‌توانند سس و مصلحی مناسب برای گوشت بلدرچین باشند. اگر از خوردن بلدرچین پخته لذت زیادی نمی‌برید، می‌توانید آن را بعد از پختن در کمی روغن کنجد یا زیتون، تفت بدهید تا طعم مطلوب‌تری پیدا کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس - علی حسینی، متخصص طب سنتی

سلامت - دکتر غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی

باشگاه خبرنگاران - فرهاد صبری، متخصص طب سنتی

مطالب مرتبط:

سردی مزاج از علل عمده چاقی است

اهمیت سردی و گرمی غذاها

پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود

طبیعت گرمی و سردی غذاها

سردمزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند

افزایش وزن در افراد لاغر با طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.