تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم از کاربران اپلیکیشن اینستاگرام باشید ممکن است تا به حال صفحه ای به نام بچه شیعه باس... را دیده باشید. اما اگر این صفحه را نمیشناسید با گفتگویی که با آدمین این صفحه داشته ایم آن را به شما پیشنهاد می کنیم. صفحه ای متفاوت در فضای مجازی با این عنوا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفحه ای برای بچه شیعه ها در اینستاگرام


اگر شما هم از کاربران اپلیکیشن اینستاگرام باشید ممکن است تا به حال صفحه ای به نام بچه شیعه باس... را دیده باشید. اما اگر این صفحه را نمیشناسید با گفتگویی که با ادمین این صفحه داشته ایم آن را به شما پیشنهاد می کنیم. صفحه ای متفاوت در فضای مجازی با این عنوان که " یه بچه شیعه چه کارایی باس بکنه، چه کارایی نکنه!"

صفحه ای برای بچه شیعه ها در اینستاگرام

فضای مجازی فرصتی است که هرکس به تناسب نیاز مندی ها و علائق خود آن را دنبال می کند. با گسترش فضای مجازی انبوهی از صفحاتی که کارکردهای متفاوتی دارند راه اندازی شد. بعضی از این کارکردها مثبت و بعضی منفی بودند و هرکس هم به تناسب ویژگی ها و اعتقاداتی که دارد در این فضا دنبال کننده صفحات مورد علاقه خود است.

وقتی قرار شد با آدمین صفحه بچه شیعه باس... گفتگو کنیم شرطش برای گفتگو این بود که نامی از او در مطلبمان ذکر نشود؛ چون حتی دوستانش هم از اینکه او اَدمین این صفحه است مطلع نیستند. ما هم به احترام حرفش نامی از او ذکر نمی کنیم و از مشخصاتش به همین بسنده می کنیم که او پسری 22 ساله و دانشجوی رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهید بهشتی است.

ایده راه اندازی صفحه ای با عنوان بچه شیعه باس... از کجا آمد و چی شد که تصمیم به راه اندازی این صفحه گرفتید؟

تقریبا بهمن سال گذشته بود؛ مدتی بود که صفحاتی به اسم دختر باس... و پسر باس... در فیس بوک راه اندازی شده بود که سبک زندگی غربی و غیر اسلامی را ترویج می کرد. مطالبی که در این صفحات گذاشته می شد چندان مناسب با الگوها و ارزش های ما نبود. ما هم به این فکر افتادیم که راهی را برای مقابله با این صفحات پیدا کنیم. بخاطر همین به فکر راه اندازی صفحه ای به نام بچه شیعه باس... افتادیم تا از این طریق سبک زندگی اسلامی را معرفی کنیم و در حال حاضر علاوه بر اینستاگرام در فیس بوک هم این صفحه را داریم.

اداره صفحه را خودتان به تنهایی انجام میدهید یا اینکه یک تیم هستید؟

ابتدا که میخواستیم شروع کنیم با یک سری از دوستان دور هم جمع شدیم و فکر کردیم که چطور میتوانیم با یک سری فعالیت ها مطالبی را در فضای مجازی ارائه بدهیم که مناسب با ارزش های ما باشد. همان ابتدا که کار را شروع کردیم صفحات دیگری هم راه اندازی شد اما ادامه پیدا نکرد و فقط همین صفحه ماندگار شد.

تا چند ماه پیش خودم به تنهایی این کار را انجام می دادم تا اینکه قالب صفحات را تغییر دادم و مدتی است که برای طراحی تصاویر مرتبط با موضوعات از یک طراح هم استفاده می کنم.

صفحه ای برای بچه شیعه ها در اینستاگرام

مطالب را بر چه اساسی انتخاب می کنید؟ موضوعات خاصی را برای کار کردن در نظر دارید یا اینکه نوع موضوع چندان تفاوتی ندارد و صرف حدیث و روایت بودن کافی است؟

اگر پست های قدیمی تر صفحه را دیده باشید با شکل الان تفاوت دارد. اونموقع بر اساس رنگ ها دسته بندی کرده بودم و صفحات آبی مطالب مرتبط با پسرها، صفحات صورتی مرتبط با دخترها و رنگ سبز هم مرتبط با زوج ها بود. ترتیبش هم به این شکل بود که هر دفعه به ترتیب یک مطلب میذاشتیم. پسر، دختر، زوج.

الان هم همین ترتیب را برای خودم دارم فقط مثل قبل رنگ ندارد اما برای خودم مشخص است. به این شکل که موضوعاتی که برای این سه گروه مناسب است دسته بندی و به ترتیب کار می کنم. برای مطالب از احادیث و روایات استفاده میکنم اما موضوع را هم به این ترتیبی که گفتم رعایت می کنم.

از منبع خاصی استفاده می کنید؟

منبع اصلی کتاب مفاتیح الحیات آقای جوادی آملی است که مطالب را با منبعی که در کتاب ذکر شده در صفحه کار می کنم.

ابتدای راه افتادن صفحه بچه شیعه باس... برای معرفی به کاربران تبلیغاتی هم انجام دادید؟

این که بخواهیم تبلیغات خاصی انجام بدهیم نه، همین که صفحه راه اندازی شد به مرور توسط خود کاربرها به هم معرفی شد و الان خداروشکر در بین صفحات اینچنینی یکی از بزرگترین پیج های فارسی زبان شیعه در اینستاگرام هستیم.

بچه های مذهبی باید پرکار تر باشند و ابتکار داشته باشند تا بتوانند در فضای مجازی فعالیت هایی به این شکل انجام بدهند؛ اما معمولا چون در کارها ابتکار ندارند کارها جذابیت پیدا نمی کند و دیده نمیشود. اگر جذابیت و ابتکار باشد خیلی راحت می شود لابه لای سایر پیام ها و به شکل غیر مستقیم پیام را به مخاطب رساند

ظاهرا همین صفحه را به زبان انگلیسی هم دارید؟

بله، در حال حاضر به زبان انگلیسی هم کار می کنیم و انشاءالله قصد داریم به زبان های دیگری هم صفحه را گسترش بدهیم. صفحه عربی هم در حال راه اندازی است.

به تازگی راه اندازی صفحاتی به این شکل بیشتر شده، به خصوص با شروع ماه محرم، فکر می کنید چطور میشه صفحاتی که به موضوعات مذهبی می پردازند در انبوه صفحات مختلف در فضای مجازی بیشتر دیده شوند؟

ما به عده ای از دوستانمون گفتیم که شما پیج خوب راه اندازی کنید ما هم شما را پشتیبانی می کنیم و در همین صفحه بچه شیعه باس... که بین کاربرها دیده شده شما را معرفی میکنیم اما کم کاری و وقت نکردن باعث شد که این اتفاق نیفتد. بچه های مذهبی باید پرکار تر باشند و ابتکار داشته باشند تا بتوانند در فضای مجازی فعالیت هایی به این شکل انجام بدهند؛ اما معمولا چون در کارها ابتکار ندارند کارها جذابیت پیدا نمی کند و دیده نمیشود. اگر جذابیت و ابتکار باشد خیلی راحت می شود لابه لای سایر پیام ها و به شکل غیر مستقیم پیام را به مخاطب رساند.

صفحه ای برای بچه شیعه ها در اینستاگرام

میدونید بیشتر کاربران صفحه بچه شیعه از چه گروه ها و تیپی هستند؟

در بین مخاطبان ما تقریبا حدود 60 درصد آدم ها خیلی مذهبی نیستند و حدودا 10 درصد اصلا مذهبی نیستند. این را از عکس ها و پیام هایی که گذاشته میشود میشه فهمید. مثل اغلب صفحات دیگر هم اکثر کاربران ما جوان هستند و تعداد خانم ها از آقایون بیشتر است.

حالا که حدود یک سال از راه اندازی این صفحه گذشته به عنوان کسی که به تنهایی در این مدت این صفحه را اداره می کردید فکر می کنید راه اندازی صفحاتی با محتوای دینی در فضای مجازی چه قدر تأثیر دارد؟

وقتی یک پیام مستقیم باشد پذیرفته نمیشود حالا فرقی نمی کند که این پیام دینی باشد یا غیر دینی. ماهم سعی کردیم غیر مستقیم پیام خودمان را منتقل کنیم. بهترین کار هم این است که در فضای مجازی تعدادی صفحه راه اندازی بشود که غیر مستقیم پیام بدهد. مثلا به شکل دیگری شروع کند و بعد حرف خودش را خیلی کوتاه بیان کند. ما در کاری که انجام دادیم نمیخواهیم مذهبی ها مذهبی تر بشوند ما میخواهیم غیر مذهبی ها جذب بشوند؛ غیر مذهبی به این منظور که شخص اطلاعات کافی و لازم را ندارد.

زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

نقش رسانه ها در جهت دهی دینی