تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه با آزمایش 5 نوع موشک کاغذی که ساخته اید موشک کاغذی که بیش ترین مسافت را طی می کند و همچنین موشک کاغذی که بیش ترین زمان را در هوا می ماند را شناسایی می کنند و در انتها نمودار مربوط به زمان پرواز و همچنین نمودار مربوط مسافت طی شده را رسم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت موشک کاغذی _ جلسه هفتم

اهداف:

شناسایی موشک کاغذی که بیشترین مسافت را طی می کند.

شناسایی موشک کاغذی که بیشترین زمان پرواز را دارد.

وسایل مورد نیاز:

پوشه پروژه

متر

کرنومتر

رایانه

نرم افزار Microsoft excel

7-1 موشک کاغذی دور پرواز و مانا

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه هفتم

در این جلسه با آزمایش 5 نوع موشک کاغذی که ساخته اید موشک کاغذی که بیش‌ترین مسافت را طی می کند و همچنین موشک کاغذی که بیش‌ترین زمان را در هوا می ماند را شناسایی می کنند و در انتها نمودار مربوط به زمان پرواز و همچنین نمودار مربوط مسافت طی شده را رسم می کنند و همچنین در مورد ویژگی های این موشک های کاغذی به بحث و گفتگو می پردازند.

7-2 انجام آزمایش

به فضای آزاد بروید و آزمایش زیر را انجام دهید. برای هر یک از 5 نوع موشک کاغذی مسافت پرواز و زمان پرواز را در پنج پرتاب اندازه گیری کنید. (منظور از زمان پرواز فاصله زمانی است که موشک را پرتاب می کنید تا به زمین برخورد کند) و برای هر یک از پنج نوع موشک کاغذی دو جدول مشابه جداول 1و 2 تنظیم کنید.

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه هفتم

در خانه سمت راست هر یک از این جدول‌ها می بایست میانگین 5 عدد دیگر جدول را محاسبه کرده و قرار دهند. اندیس I نشانگر نوع موشک است.

بعد از آنکه ده جدول را با آزمایش کامل کردید با استفاده از میانگین هایی که به دست آورده اند در جدول مشابه جداول 3 و 4 را تکمیل کنید.

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه هفتم

با مقایسه مقادیر موجود در دو جدول، موشک کاغذی که بیشترین مسافت را طی کرده و همچنین موشک کاغذی که بیشترین زمان پرواز را داشته در ستون آخر معرفی کنید. از این پس این دو موشک کاغذی را به ترتیب موشک کاغذی دور پرواز و موشک کاغذی مانا می نامیم. اگر در هر دو رقابت یک موشک پیروز شده است آن را با نام موشک کاغذی دور پرواز مانا معرفی کنید.

نوع موشک کاغذی که موفق به کسب لقب دور پرواز و نوع موشک کاغذی که موفق به کسب لقب مانا گشته است را گزارش کنید.

7-3 رسم نمودار

نمودارهای مسافت پرواز بر حسب نوع موشک کاغذی (اعداد 1 تا 5) و زمان پرواز بر حسب نوع موشک کاغذی را همان طور که در جلسه پنجم آموخته اید به کمک نرم افزار Excel رسم کنید. در این مرحله موضوع مهم آن است که شما به این احساس برسید که آموخته هایتان در مورد این نرم افزار کاملاً کاربردی است و باید با تمرین آن را در ذهن نگه دارید.

7-4 تحقیق و بررسی

در مورد ویژگی های موشک کاغذی دور پرواز و موشک کاغذی مانا در مقایسه با موشک های کاغذی دیگر تحقیق و بررسی کنید. با بررسی جدول 3 ویژگی موشک هایی که مسافت بیشتری را طی می کنند، مشخص کنید و همین کار را با بررسی جدول 4 و در مورد زمان پرواز تکرار کنید.

به عنوان مثال:

موشک های کاغذی که مسافت بیشتری طی می کنند معمولاً نسبت طول موشک کاغذی به عرض بال آن ها بزرگ‌تر است.

یا می توان ویژگی مساحت بال را بررسی کرد و ...

تکلیف 1: نمودارهایی را که تاکنون رسم کرده اید برای ما ارسال نمایید.

تکلیف2: ویژگی هایی که در دو دسته مربوط به مسافت پرواز - زمان پرواز به ذهنتان می رسد را یادداشت کرده و برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو /خرید: __________________

منابع مطالعه: _______________________

مطالب مرتبط:

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه اول

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه دوم

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه سوم

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه چهارم

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه پنجم

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه ششم

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه هفتم

طراحی و ساخت موشک کاغذی، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی