تبیان، دستیار زندگی
استاندار کربلا از اعلام آمادگی شهرداری تهران مبنی بر اعزام یک تیم از کارشناسان خود به این استان برای کمک به برگزاری موفق مراسم اربعین حسینی(ع) خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعزام 3 هزار نیروی شهرداری تهران به کربلا

استاندار کربلا از اعلام آمادگی شهرداری تهران مبنی بر اعزام یک تیم از کارشناسان خود به این استان برای کمک به برگزاری موفق مراسم اربعین حسینی(ع) خبر داد.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
پیاده روی اربعین

با نزدیک شدن سالروز اربعین حسینی، موج مشتاقان زیارت حضرت سید الشهدا به سمت کربلا در حال حرکت هستند.

در یک رسم همه ساله، در حالی که عمده اعراب از شهرهای خود با پای پیاده به زیارت می روند، بسیاری از ایرانیان نیز خود را به نجف رسانده و از نجف با پای پیاده به سمت کربلای معلی حرکت می کنند.

امسال نیز این سنت در کشور ادامه دارد و عاشقان امام حسین(ع) از جای جای ایران به سمت مرز مهران در حرکتندتا به سیل خروشان کربلایی ها بپیوندند.

مشارکت شهرداری در سامان دهی زوار کربلا

این در حالی است که استاندار کربلا از اعلام آمادگی شهرداری تهران مبنی بر اعزام یک تیم از کارشناسان خود به این استان برای کمک به برگزاری موفق مراسم اربعین حسینی(ع) خبر داد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در نشست خبری ویژه مراسم اربعین گفت: طبق توافقات صورت گرفته با استانداری کربلا قرار است تا شهرداری تهران با اعزام نیروهای داوطلب مسئولیت نظافت شهر کربلا را در مراسم اربعین بر عهده بگیرد. مجتبی عبدالهی تصریح کرد: با توجه به عشق و علاقه مردم به ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع)، هر ساله تعداد زیادی از مردم مومن و دین دار برای شرکت در مراسم اربعین به کربلای معلی عزیمت می‌کنند. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا حداقل یک میلیون و 500 هزار ایرانی برای زیارت حرمین مطهر به کربلا اعزام شوند.

طبق توافقات صورت گرفته با استانداری کربلا قرار است تا شهرداری تهران با اعزام نیروهای داوطلب مسئولیت نظافت شهر کربلا را در مراسم اربعین بر عهده بگیرد

او در ادامه عنوان کرد: به طور حتم، مرزها نمی‌توانند این میزان از زائران را پذیرا شوند. ‌لذا، به جهت خادمیت زائرانی که برای مراسم اربعین به کربلا مشرف می‌شوند، شهرداری تهران در نظر دارد تا در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به زائران حسینی خدمات ارائه کند. به گفته عبدالهی قرار است تا با محوریت باغ موزه دفاع مقدس، شهرداری منطقه 4 در مرز چزابه، شهرداری منطقه 5 در مرز مهران و شهرداری منطقه 6 در مرز شلمچه خدماتی همچون برپایی ایستگاه‌های صلواتی، مخازن زباله، و نظافت مرزها امکانات اولیه را در اختیار زائران بگذارند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین با اشاره به اقدامات بسیج شهرداری تهران در مراسم ویژه اربعین در کربلا گفت: بسیج شهرداری تهران در نظر دارد تا به زائرانی که از مرزهای ایران به سمت کربلا یا نجف مشرف می‌شوند، خدمات لازم را ارائه دهد. در واقع، طبق روال گذشته، مردم شیعه عراق هر ساله به مناسبت اربعین به صورت پیاده از محورهای نجف، بغداد و حله به کربلا مشرف می‌شوند. هر ساله در این محور‌ها چادرها یا موکب‌هایی به منظور ارائه خدمات برپا می‌شود. طبق توافقات صورت گرفته امسال قرار است تا بسیج شهرداری تهران تا با پریایی چادرهایی در فاصله 60 کیلومتری نجف به کربلا به زوار امام حسین خدمات لازم را ارائه دهد. وی با اشاره به حضور نیروهای داوطلب خدمات شهری بیان کرد: نیروهای داوطلب شهرداری تهران که در حال حاضر قریب به 2 هزار و 500 نفر هستند از روز 17 آذر ماه تا 23 آذر به منظور نظافت ورودیه‌های کربلا و خود شهر در منطقه مستقر می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه تا 36 ساعت آینده تمامی امکانات به کربلا خواهد رسید، چگونگی فعالیت نیروهای خدمات شهری را در ایام اربعین در کربلا تشریح کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص ارسال ماشین‌آلات و تجهیزات عنوان کرد:12 دستگاه ماشین شامل تریلی، سیم تریلی، کمپرسی به کربلا ارسال کرده‌ایم که بخشی از آنها به مقصد رسیده و تعداد دیگری به دلیل ایست بازرسی های متعدد و تراکم مسیر اعم از زائر و خودرو هنوز به کربلا نرسیده‌اند. علاوه بر آن سایر امکانات نظافتی مانند جارو، فرقون، بیل، مخزن زباله، جاروهای مکانیزه نیز به کربلا فرستاده شده که به محض اینکه همه آنها کامل به کربلا برسد فعالیت کارگران آغاز خواهد شد.

کار پسندیده مدیریت زوار و چند سوال از شهرداری تهران

هر چند این اقدام شهرداری تهران بسیار پسندیده است و می تواند به زوار حرم امام حسین (ع) امکانات خوب ارائه کند اما هر چند معاون خدمات شهرداری از اعزام نیروهای داوطلب به کربلا و مرز خبر داده اما در هر حال بی تردید این اقدامات بار مالی زیادی برای شهرداری تهران ایجاد می کند که باید از هزینه های شهری پرداخت شود.

این در حالی است که با آمدن فصل سرما بسیاری از کارتن خوابها به روایت کارشناسان و شاهدان عینی هنوز جایی برای خواب ندارندو در خطر سرمازدگی قرار دارند.

بسیاری از کوچه و خیابان های تهران پر از چاله هایی  است با برف و باران پر از آب می شوند و رفت و آمد عابرین پیاده و خودرو سوارها را دچار اشکال می کنند.

هر چند این اقدام شهرداری تهران بسیار پسندیده است و می تواند به زوار حرم امام حسین (ع) امکانات خوب ارائه کند اما هر چند معاون خدمات شهرداری از اعزام نیروهای داوطلب به کربلا و مرز خبر داده اما در هر حال بی تردید این اقدامات بار مالی زیادی برای شهرداری تهران ایجاد می کند که باید از هزینه های شهری پرداخت شود

بسیاری از مردم هنوز هم در تهران هستند که زباله های خود را در کوچه و خیابان می ریزند و شهرداری تهران تا کنون برنامه مدونی برای آموزش و فرهنگ سازی در این خصوص نداشته است و تا به حال از مردم تهران برای پاکیزگی شهر تهران کمک نخواسته تا به مردم آموزش عملی شعار شهر ما خانه ما را داده باشد.

از سوی دیگر در کلان شهری مانند تهران با جمعیت زیاد و حجم بالای تولید زباله هنوز هم شهرداری تهران نتوانسته طرح جداسازی زباله های خشک و تر را  برای مردم نهادینه کند تا از هزینه های میلیونی جداسازی زباله های بازیافتی بکاهدو...همه و همه نیازمند توجه شهرداری تهران است اما با این حال شهرداری توان خود را در خارج از مرزهای تهران خرج می کند.

هر چند کمک به زائرین کربلا و سر و سامان دادن به وضعیت مشتاقان حرم امام حسین (ع) کاری بسیار پسندیده است اما این در حالی است که با بودجه و نیروی که صرف این کار می شود نتوان گره ای از مشکلات  تهران باز کرد.از سوی دیگر این وظیفه دولت و دولت عراق است که به سامان دهی زائران بپردازند و این گونه اقدامات فرا دولتی معمولا با کمک های مردمی صورت می گیرد نه با صرف بودجه ای که باید برای تهرانی ها هزینه شود.

شاید اگر شهرداری تهران برای این اقدامات کمک مردمی جمع می کرد و نیروهای داوطلب مردمی را بدون حقوق و تنها برای ثواب کار به مرزها اعزام می کرد هرگز انتقادی به ان وارد نبود اما در جایی که می توان یک بی خانه مان را سامان داد، صرف بودجه در خارج تهران کمی سوال برانگیز است و کار خیر را به کار تبلیغاتی تبدیل می کند.


منابع : شهر خبر / مردم سالاری / شهدای ایران

زمان و مکان راهپیمایی اربعین تهران

مسیر اربعین و موکب های ایرانی +عکس

اطلاعات ضروری برای پیاده روی اربعین