تبیان، دستیار زندگی
اگر به صفحه های نیازمندی شغلی روزنامه ها نگاهی بیندازید، با جمله هایی مانند «اعزام نظافتچی تمام وقت به منازل و پرستار کودک در اسرع وقت» زیاد روبه رو می شوید، اما سوال اینجاست که آیا خدماتی که این دو ارائه می دهند، یکسان است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصایب پرستاری کودکان

اگر به صفحه‌های نیازمندی شغلی روزنامه‌ها نگاهی بیندازید، با جمله‌هایی مانند «اعزام نظافتچی تمام وقت به منازل و پرستار کودک در اسرع وقت» زیاد روبه رو می‌شوید، اما سوال اینجاست که آیا خدماتی که این دو ارائه می‌دهند، یکسان است؟

بخش اجتماعی تبیان
پرستاری کودک، مادرشاغل

بدون شک این‌طور نیست و پرستار کودک تخصص‌های لازم را می‌خواهد و مثل هر شغل دیگری هم آسیب‌های خاص خود را دارد. بسیاری از خانواده‌های شاغل به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند به جای مهدکودک بردن فرزندشان، یک پرستار استخدام کنند.

شاید تصور کنید این شغل آسان و سرگرم‌کننده‌ای است زیرا ساعت‌های کاری مشخص، نداشتن ارباب رجوع و وقت‌گذرانی با یک کودک نوپا یا خردسال جزو مزیت‌های آن محسوب می‌شود اما بر خلاف باور عموم، عوامل زیادی هستند که سلامت افراد شاغل در این حرفه را به خطر می‌اندازد.

نباید فراموش کنیم پرستار کودک بودن یک حرفه تمام وقت به حساب می‌آید و مسئولیت‌پذیری زیادی می‌طلبد و همین ویژگی شغلی، تنش‌های کاری و اضطراب فرد را افزایش می‌دهد

یکی از مهم ترین مشکلات پرستاران، انتخاب سلیقه‌ای خانواده‌ها برای تعیین حقوق و نبود عرف پرداختی است که معمولا هم به دریافت حقوق کم و بیمه نشدن فرد منتهی می‌شود؛ در حالی که پرستاری از کودک یک شغل پراسترس به حساب می‌آید و مراقبت و پذیرش مسئولیت یک کودک می‌تواند باعث بروز خطرات احتمالی زیادی شود که گاهی ناشی از بازیگوشی و شیطنت بچه است و گاهی هم به دلیل غفلت، کم تجربگی پرستار و حتی یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بروز می‌کند.

همچنین انتظارات غیرواقعی و گاهی عجیب و غریب خانواده‌ها در بیشتر مواقع، استرس شغلی پرستار کودک را افزایش می‌دهد.

ترس از آینده شغلی

هر چند ساعت‌های کاری پرستاران کودک معمولا طبق قوانین وزارت کار محاسبه می‌شود، اما آنها برخلاف معلم‌ها تعطیلات تابستانی ندارند و برای مرخصی گرفتن با مشکلات زیادی مواجه‌اند. این موضوع زمانی حادتر می‌شود که خودشان هم صاحب فرزند باشند.

به این ترتیب خستگی‌شان چند برابر خواهد شد. از طرفی چیزی به عنوان استخدام رسمی برای آنها مطرح نیست و این احتمال وجود دارد که با تغییرات خانوادگی یا هر دلیل دیگری بیکار شوند.

خطرات مسئولیت‌پذیری

نباید فراموش کنیم پرستار کودک بودن یک حرفه تمام وقت به حساب می‌آید و مسئولیت‌پذیری زیادی می‌طلبد و همین ویژگی شغلی، تنش‌های کاری و اضطراب فرد را افزایش می‌دهد.

یکی از مهم ترین مشکلات پرستاران، انتخاب سلیقه‌ای خانواده‌ها برای تعیین حقوق و نبود عرف پرداختی است که معمولا هم به دریافت حقوق کم و بیمه نشدن فرد منتهی می‌شود

همچنین کم نیستند افرادی که هر روز مسافت زیادی را از خانه تا محل کار و به‌عکس طی می‌کنند، ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و در معرض هوای آلوده و گرما و سرما قرار می‌گیرند و به همین دلیل زمینه بروز خستگی مفرط و استرس مزمن در آنها فراهم می‌شود.

از طرفی، همین خستگی و کمبود وقت فرصتی برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای پزشکی برایشان باقی نمی‌گذارد و متاسفانه گاهی پیشرفت یک بیماری قابل پیشگیری، سلامتشان را به خطر می‌اندازد.

یک توصیه ویژه

اگر شما هم پرستار کودک هستید باید برای خودتان یک برنامه روزانه تعیین کنید، خواب کافی و تغذیه سالم داشته باشید و زمانی را برای استراحت و سفر در نظر بگیرید تا دچار افسردگی شغلی نشوید. همچنین تحرک روزانه به مقدار کافی مانع اضافه وزن شما خواهد شد


منبع : جام جم آنلاین