تبیان، دستیار زندگی

دماغتان گرفته؟ این 5 روش را امتحان کنید

امان از وقتی که بینی کیپ می‌شود! وقتی سرما می‌خورید و دماغتان می گیرد، مشکلات دیگری هم بروز می کند، مثلا در خوابیدن و غذا خوردن هم به مشکل بر می‌خورید و خلق تان تنگ می‌شود. در فصل سرما گرفتن بینی امر رایجی است. در این مطلب چند ترفند ساده و طبیعی را بیان می‌کنیم که مجاری تنفسی را در عرض چند دقیقه باز کرده و باعث می‌شوند نفس راحتی بکشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گرفتگی بینی، کیپ شدن بینی، سرماخوردگی،

چرا زمانی که سرما می‌خورید بینی کیپ می‌شود؟

سوراخ‌های بینی و سینوس ها پوشیده از مخاط هایی هستند که بطور مداوم مایع (موکوس) تولید می‌کنند. زمانی که ویروس سرماخوردگی در مخاط جا خوش می‌کند، این مخاط تحریک شده، حجیم می‌شود و مایع بیشتری ترشح می‌کند. در این صورت آبریزش بینی هم شروع می‌شود.

 

در ابتدا ترشحات بینی رقیق و شفاف است، اما به مرور غلیظ و چرکی می‌شود. در این صورت است که دماغ کیپ و تنفس از راه بینی سخت می‌شود.

 

گیاه نعنا فلفلی

 

1- نعنا فلفلی بو کنید

سری به عطاری بزنید و روغن گیاهی یا همان افشره خوراکی نعنا فلفلی بخرید. عصاره ی گل های این گیاه، یکی از روش های طبیعی برای درمان سرماخوردگی است.

 

روش استفاده

برای باز شدن مجاری تنفسی با روغن گیاهی نعنا فلفلی بخور بدهید. 2 تا 3 قطره از این روغن گیاهی را در یک ظرف آب داغ بریزید و بخور دهید. توجه داشته باشید که مدت زمان بخور نباید بیشتر از 15 دقیقه باشد. حواستان باشد زمانی که بخور می دهید، چشم هایتان را ببندید.

 

توجه : استفاده از روغن گیاهی نعنا فلفلی برای بچه های کمتر از شش سال ممنوع است.

 

دمنوش آویشن


2- دمنوش آویشن میل کنید

آویشن تاثیر زیادی در ضدعفونی کردن مجاری تنفسی دارد و بینی گرفته را باز می‌کند.

اگر سرماخوردگی‌تان بیش از یک هفته طول کشید و یا اینکه تب داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید

 

روش استفاده

یک تا دو گرم آویشن خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. مصرف روزانه دو تا سه فنجان از این دم نوش کافیست. می توانید کمی عسل هم در آن بریزید تا طعم شیرینی داشته باشد.

همچنین می توانید با روغن گیاهی آویشن بخور بدهید. برای این کار یک قطره از این روغن را در یک پیاله آب گرم بریزید و به مدت حداکثر 15 دقیقه بخور بدهید.

 

توجه: اگر به گیاهان معطر آلرژی دارید، از این گیاه استفاده نکنید. مصرف روغن گیاهی آویشن برای خانم های باردار، شیرده و کودکان زیر شش سال توصیه نمی شود.

 

شستشوی بینی با آب نمک

 

3- دماغ تان را به طور مرتب شستشو دهید

زمانی که بینی می گیرد، بهترین کار این است که آن را به طور مرتب شستشو دهید تا تمیز شده و راه نفستان باز شود. برای این کار سرم شستشو تهیه کنید. این سرم ها که در داروخانه ها به فروش می رسند، سوراخ های بینی را تمیز می‌کنند و مخاط آن را از بین می برند.

 

البته خودتان هم می توانید در منزل سرم تهیه کنید. مقداری نمک را در آب جوش بریزید و حل کنید. اجازه دهید کاملا خنک شود و سپس با آن، دماغتان را شستشو دهید. می توانید به جای نمک از جوش شیرین نیز استفاده کنید. جوش شیرین ضدعفونی کننده است و در روان کردن مخاط نقش موثری دارد.

 

روش استفاده

کمی از این سرم یا آب نمک را داخل مشت تان بریزید و با نفس کشیدن عمیق، وارد سوراخ های دماغتان کنید. همین کار ساده، خلط های جمع شده در راه مجاری تنفسی را شستشو داده و بیرون می ریزد. توصیه می‌کنیم روزانه 1 تا 3 مرتبه این کار را تکرار کنید تا بینی تان باز شود.

 

روغن اکالیپتوس

 

4- دستمال تان را به روغن گیاهی اوکالیپتوس آغشته کنید

اوکالیپتوس درخت بومی استرالیاست. جالب است بدانید که ریشه این درخت، سه برابر وزن خود آب جذب می‌کند. این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت و با ویروس ها، باکتری ها و آلودگی ها مبارزه می‌کند. از این گذشته این گیاه خواص ضدالتهابی دارد.

 

روغن گیاهی اوکالیپتوس درمان طبیعی بیشتر مشکلات و بیماری های مجاری تنفسی محسوب می‌شود. یکی از ترکیبات قوی موجود در این گیاه، تاثیر مستقیمی روی مجاری تنفسی فوقانی دارد.

 

روش استفاده

چند قطره روغن گیاهی اوکالیپتوس را در یک پیاله آب گرم بریزید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. ساده ترین روش این است که چند قطره از این روغن گیاهی را روی دستمال بریزید و مقابل بینی تان بگیرید و نفس عمیق بکشید. هر روز یک تا دو مرتبه این کار را تکرار کنید.

 

کار دیگری که می توانید با اوکالیپتوس انجام دهید این است که چند قطره از آن را داخل یک نعلبکی بچکانید و آن را روی شوفاژ یا بخاری یا کتری در حال جوش بگذارید تا در هوای اتاق پخش شود. در این صورت هوای اتاقتان ضدعفونی می‌شود و هم به خودتان خدمت می‌کنید و هم به بقیه ی اعضای خانواده.

 

توجه: استفاده از روغن گیاهی اوکالیپتوس برای خانم های باردار، شیرده و کودکان زیر شش سال بدون تجویز پزشک ممنوع است. اگر در بین اعضای خانواده تان افرادی با این شرایط دارید، آنها را حتی در معرض بوی اوکالیپتوس هم قرار ندهید.

 

خردل

 

5- مرهم خردل روی سینه تان قرار دهید 

خردل حاوی «میروسین» و «سینیگرین» می باشد و برای همین هم راه بینی را باز می‌کند. این ترکیبات باعث روان شدن مخاط شده و دفع آنها را راحت می‌کنند.

 

روش استفاده

چند قاشق غذاخوری خردل را له کرده و با یک فنجان آرد گندم و کمی آب مخلوط کنید تا خمیرمانند شود.

اول یک لایه وازلین روی سینه تان بمالید و سپس خمیری که تهیه کرده اید را به آرامی به سینه مالیده و حداکثر 15 دقیقه صبر کنید و آن را شستشو دهید، چون امکان سوختگی پوست وجود دارد. یا اینکه می توانید چند دانه خردل را در آب وان بیندازید و چند دقیقه در آن شناور باشید.

 

توجه: اگر احساس سوزش شدید روی پوستتان کردید، حتما بلافاصله آن را شستشو دهید. بعد از دست زدن به خردل دست هایتان را بشویید، چون امکان دارد آنها را به چشم هایتان بزنید.

 

توصیه ی آخر

اگر سرماخوردگی تان بیش از یک هفته طول کشید و یا اینکه تب داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


مطالب مرتبط:

30 علت گرفتگی بینی

علل آبریزش بینی چیست؟

چرا بینی می گیرد؟

چگونه گرفتگی بینی را باز کنیم؟

گرفتگی بینی چیست؟

راه های درمان گرفتگی بینی

علائم و درمان پولیپ بینی چیست؟

حساسیت یا آلرژِی بینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.