تبیان، دستیار زندگی
اگرچه زیبایی طبیعی به مراتب بهتر و مورد پسندتر است، اما برای کسانی که مشتریان ثابت استفاده از لنزهای رنگی هستند، اطلاعاتی داریم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام لنز رنگی برای کدام چشم؟


اگرچه زیبایی طبیعی به مراتب بهتر و مورد پسندتر است، اما برای کسانی که مشتریان ثابت استفاده از لنزهای رنگی هستند، اطلاعاتی داریم که با آن هم در انتخاب لنز کمک می شوند و هم روش های صحیح استفاده از لنز و رعایت نکات بهداشتی آن را می آموزند.

لنز تماسی چشم

لنزهای رنگی هم به صورت شماره دار و هم بدون شماره در بازار موجود هستند.

لنزهای تماسی شماره دار مشکل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم شما را هم اصلاح کرده و در عین حال باعث تغییر رنگ چشم شما می شوند، اما لنزهای رنگی بی شماره صرفا جنبه زیبایی داشته و برای تغییر رنگ چشم طراحی شده اند.

تجویز پزشک؛ مطمئن ترین انتخاب

قبل از انتخاب لنز رنگی، نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید.

گرچه لنزهایی با اندازه های مختلف وجود دارد که برای افراد مختلف مناسب است، اما این به شرطی است که به درستی تجویز شده، توصیه های لازم را رعایت کرده و از جاهای معتبر تهیه شده باشند.

لازم است برای دریافت لنزهای رنگی حتما به کلینیک های معتبر یا چشم پزشک مراجعه کنید، چراکه تنها در آن صورت است که می توانید لنزهای بی خطر و مطمئن را تهیه کنید که ظاهری طبیعی تر را هم به شما هدیه کند.

در کشورهای دیگر برای تهیه لنزهای رنگی حتما لازم است نسخه مشخصی در دست داشته باشید تا جایی که این موضوع حتی در مورد لنزهای بدون شماره که صرفا تجویز زیبایی دارند هم صادق است، چراکه تمامی لنزها به عنوان وسایل پزشکی محسوب می شوند و لازم است برای دریافت آنها نسخه تجویزی مشخصی از یک چشم پزشک یا کسی که تخصص مربوطه را دارد در دست داشته باشید و مطابق آنچه در ایران معمول است به صرف مراجعه به داروخانه یا حتی فروشگاه های لوازم بهداشتی آرایشی نمی توان آنها را تهیه کرد.

تجویز لنز باید حتما با معاینه تخصصی در مطب های چشم پزشکی یا اپتومتری (بینایی سنجی)، صورت بگیرد و این طور نیست که لنز خوب، فلان مارک است، زیرا برای هر چشمی یک مارک لنز، مناسب است.

لنز باید با توجه به میزان اشک، انحنای سطح جلوی چشم، تعداد پلک زدن بیمار، سایز کره چشم و با توجه به نمره عینک و بسیاری از شاخص های دیگر توسط متخصص تجویز شود.

یادتان باشد نباید در زمانی که چشم شما زخمی و تحریک شده یا قرمز است از لنز استفاده کنید، زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد عفونت های مخاطره آمیزی شود که حتی به از دست رفتن بینایی شما بینجامد

مراقبت؛ شرط بی خطر بودن لنزها

لنز شما فقط برای خود شماست. هیچ گاه لنز دوستان خود را استفاده نکنید و لنز خود را به دیگری قرض ندهید.

لنز همانند مسواک یا دارو یا هر وسیله شخصی تنها به همان فرد دارنده آن و ویژگی های همان فرد اختصاص دارد و معاوضه آن می تواند خطرات بالقوه ای مانند انتقال باکتری های بیماری زا و متعاقبا ایجاد عفونت های شدید را به دنبال داشته باشد.

لنز چشم

باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید، چون لنزهای رنگی همانند لنزهای معمولی باید به درستی نگهداری، تمیز و ضدعفونی شده و در محلول های مخصوص قرار داده شوند.

حتما بنا بر توصیه متخصص مربوطه، کنتاکت لنز خود را بیرون انداخته و در زمان تعیین شده از یک نمونه جدید و نو استفاده کنید.

اگر از کنتاکت لنز تنها گاه و بیگاه استفاده می کنید، بهتر است بیشتر از کنتاکت لنزهای روزانه یکبار مصرف بهره ببرید.

یادتان باشد نباید در زمانی که چشم شما زخمی و تحریک شده یا قرمز است از لنز استفاده کنید، زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد عفونت های مخاطره آمیزی شود که حتی به از دست رفتن بینایی شما بینجامد.

بنابراین اگر هنگام مصرف کنتاکت لنز متوجه هر گونه ناراحتی یا آزاری در چشم خود شدید، حتما این مسئله را با چشم پزشک خود در میان بگذارید و از لنز استفاده نکنید.

لنز رنگی را چطور انتخاب کنیم؟

امروزه مصرف کنتاکت لنزهای رنگی محبوبیت فراوانی در میان مردم پیدا کرده است پس با کمک چشم پزشک یا اپتومتریست می توانید کنتاکت لنز مناسبی را انتخاب کنید که به شخصیت و چهره شما ظاهر مناسب تری ببخشد.

این لنزها هم در صورتی که توسط چشم پزشک یا اپتومتریست تجویز شده باشند، لنزهای قابل قبول و مطمئن تری هستند.

هرگز این لنزها را از فروشگاه های آرایشی و بهداشتی و حتی بدون داشتن نسخه ای مشخص از داروخانه ها تهیه نکنید.

به یاد داشته باشید اگرچه لنزهای آرایشی گاهی مصرف می شوند، اما باز هم باید تابع قانون های بهداشتی مصرف لنز های طبی باشند.

لنزهای رنگی این روزها با قیمت های متفاوتی بسته به مارک و کیفیت و مدت دار بودن شان عرضه می شوند.

لنزهای رنگی را از آرایشگاه ها نخرید

گاهی آرایشگاه، لنز چشمی را با قیمتی کم به عروس ها اجاره داده و پس از پایان مراسم دوباره آن را پس می گیرد و به فرد دیگری می دهند.

میکروارگانیسم ها و میکروب هایی در چشم وجود دارد که ممکن است سیستم ایمنی یک فرد با آن سازگار بوده و واکنشی نشان ندهد، اما این میکروب ها در صورت انتقال از طریق لنز به چشم فرد دیگر می تواند بیماری ایجاد کند که درمان آن ماه ها به طول می انجامد که موارد مشابه آن را زیاد دیده ایم.

درباره فروش لنزهای رنگی در کنار خیابان ها نیز باید گفت، متاسفانه مردم لنزهای رنگی کنار خیابان را جدا کرده و می خرند.

با وجود کنترل های دولت، همواره اجناس قاچاق مانند لنزهای چشمی وجود دارد، اما آگاهی مردم در این زمینه نیز حایز اهمیت است و همان گونه که مردم از کنار خیابان، ساندویچ نمی خرند، لنز هم نباید بخرند.

به مردم توصیه می شود لنز مورد نیاز خود را فقط از موسسات دارای مسئول فنی اپتومتریست یا از مطب های چشم پزشکی تهیه کنند تا سلامت چشم حفظ شود.

تجویزکنندگان لنز یعنی اپتومتریست ها و چشم پزشکان همیشه توصیه می کنند که اولین و آسان ترین روش برای اصلاح عیوب انکساری چشم، عینک است.

فقط برای برخی بیماری ها که عینک کمک نمی کند باید لنز تجویز شود، اما برخی افراد به دلیل شغل، زیبایی یا به دلیل دوست نداشتن عینک، می خواهند لنز بگذارند.

متخصصان افراد را از نظر شاخص های مختلف ارزیابی می کنیم و اگر آن شخص می توانست لنز بگذارد، لنز توصیه می شود، اما اگر این شاخص ها را نداشت لنز توصیه نمی شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

مجله سیب سبز - دکتر مهدی خانلری، جراح و متخصص بیماری های چشم

روزنامه شهروند

مطالب مرتبط:

لنزهای رنگی غیراستاندارد مضرند

خطرات 6 نوع فراورده زیبایی

انواع، فواید و مضرات لنز چشم

لنز را با آب شیر نشویید

با لنز داخل حمام و استخر نروید

اگر با لنز بخوابید، چه می‌شود؟

لنز چشمی کورتان نکند

هشدارهایی درباره لنز چشم

عینک بهتر است یا لنز چشم؟

اول عینک، بعد لنز

نکاتی درباره عینک و لنز چشم

به تاریخ مصرف لنز چشم دقت کنید

نگهداری از لنز چشم بدون محلول آن

لنزهای آلوده چشم‌ را سوراخ می‌کنند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.