تبیان، دستیار زندگی
حاجی آبادی، رییس مرکز اسناد ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری پاسخگویی به سوالات و شبهات جامعه ایثارگری در خصوص اسناد و مدارک شهدا گفت: از طریق ارسال عدد یک به وسیله پیامک به سامانه پیامکی 2000471 بخش بسیار کوتاهی از وصیت نامه شهدا را برا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامکی از وصایای شهدا


حاجی آبادی، رییس مرکز اسناد ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری پاسخگویی به سوالات و شبهات جامعه ایثارگری در خصوص اسناد و مدارک شهدا گفت: از طریق ارسال عدد یک به وسیله پیامک به سامانه پیامکی 2000471 بخش بسیار کوتاهی از وصیت نامه شهدا را برای افراد ارسال می شود.

پیامکی از وصایای شهدا

حاجی آبادی در ادامه اعلام کرد: همچنین کد آن شهید نیز از طریق پیامک ارسال می شود، اگر دوباره فرد همان کد را به سامانه پیامکی 2000471 ارسال کند اطلاعات بیشتری از آن شهید در اختیارش قرار می گیرد، البته باید از همان کدی استفاده کند که در پیامک اول دریافت کرده اند. کارهای بسیاری در مرکز اسناد بنیاد شهید انجام شده است و در واقع در این مدت بیش از هشت میلیون سند در این حوزه جمع آوری شده است که عدد کوچکی نیست و در واقع مثل این است که ما با قاشق رفتیم سنگر کنده‌ایم.

این مسئول همچنین تصریح کرد: این طرح پیامک ها از هفت سال پیش تاکنون در حال اجرا است اما چون اهل جنجال رسانه ای نبوده ایم خیلی تبلیغات بسیاری برایش انجام نداده‌ایم.

محبوب شهبازی، رییس مرکز اسناد ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم به سوالاتی پیرامون مباحثی نظیر ضرورت توجه به اسناد شهدا و ایثارگران در راستای اهداف ترویج فرهنگ ایثار وشهادت، اساسنامه های مرتبط با مرکز اسناد بنیاد، ضرورت تخصیص بودجه لازم جهت پیشبرد اهداف این مرکز و برنامه های آن در خصوص ثبت، ضبط و نگهداری اسناد ایثارگران پاسخ داد.

شهبازی بیان کرد: در فاز یک گردآوری آثار مکتوب، بیش از 8 میلیون و 700 هزار سند از ایثارگران و شهدا ثبت شده و در بهترین شرایط آرشیوی، در مخازن بنیاد نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس هنوز در قید حیات هستند، اظهار داشت: باید از مصاحبه با این افراد برای نوشتن تحلیل و انجام کارهای تحقیقی نهایت استفاده را برد ضمن آنکه گفت و گو با خانوده شهدا نیز می تواند به انجام پروژه های علمی مفید منجر شود.

از طریق ارسال عدد یک به وسیله پیامک به سامانه پیامکی 2000471 بخش بسیار کوتاهی از وصیت نامه شهدا را برای افراد ارسال می شود

این مقام مسوول در بنیاد شهید با بیان اینکه گفت و گو با خانواده شهدا جزو کارهای سهل است، ادامه داد: متاسفانه محققان و پرسشگرانی با انگیزه و تخصص کافی برای مصاحبه با ایثارگران و خانواده های آنها وجود ندارد.

شهبازی با اشاره به اینکه مصاحبه از نوع تاریخ شفاهی با مصاحبه معمولی تفاوت دارد، تسلط مصاحبه کننده در این حوزه و برقراری یک گفت وگوی دو طرفه را برای موفقیت در آن توصیه کرد.

وی ادامه داد: برای برقراری یک گفت و گوی دو طرفه و مفید نیاز است مصاحبه کننده از اطلاعات زیادی درباره موضوع مورد بحث برخوردار باشد اطلاعاتی نظیر ویژگی های یک عملیات تا بتواند حتی در برخی موارد اشتباهات اجتناب ناپذیر راوی را تصحیح کند.

مدیر کل مرکز اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران فقدان نیروی انسانی متخصص و متعهد برای ثبت و ضبط خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس را یکی دیگر از ضعف های موجود در این حوزه دانست و گفت: فعالیت در این حوزه بسیار حساس است از اینرو باید به ابزارهای مورد نیاز از جمله برگزاری کارگاه و کلاس های آموزشی مجهز شد.

وی با تاکید بر نیاز به عزم ملی برای پاسداری از دوران دفاع مقدس و فرهنگ و ارزش های آن از همه سازمان های فرهنگی و نظامی خواست به منظور انجام پروژه های علمی مطابق با اصول علوم آرشیوی با یکدیگر هماهنگ باشند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

اتاق فکری از جامعه ایثارگری تشکیل می شود

تغییر الگوی زندگی جانبازان

بیمه‌ای جامع برای خانواده شهدا و ایثارگران