تبیان، دستیار زندگی
چندی است انتشار خبری در رسانه ها باعث شده است تا تاسف و تامل اهالی ورزش و رسانه برانگیزد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس رهبر انقلاب باعث حذف بانوی محجبه


چندی است انتشار خبری در رسانه ها باعث شده است تا تاسف و تامل اهالی ورزش و رسانه را برانگیزد.

سمیه حیدری

سمیه حیدری" بانوی جودوکار کشورمان وقتی سال گذشته در چنین روزی با چادر و تمثال رهبر معظم انقلاب روی سکو رفت، همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. اما او که نوید اتفاقاتی بزرگ را در جودوی بانوان می‌داد، از اسفندماه 92 عملا از میدان ورزش «حذف» شده است.

اتفاقی که شاید در نگاه اول ساده و ورزشی به نظر برسد اما صبحت های بانونی ورزشکار محجبه پرده از اتفاقات عجیب در فدراسیون خبر می دهد.

جای بسی تأسف و تأمل است که ورزشکار مدال آور جهانی و بانوی محجبه چادری که بخاطر حفظ حجاب و بهره گیری از پوشش مقدس چادر در کنار موفقیت بزرگ ورزشی اش، مورد تقدیر دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفته است- به جای توجه بیشتر مسوولان در کشور اسلامی، مورد کم لطفی دست اندرکاران -از کمیته ملی المپیک گرفته تا فدراسیون جودو- قرار می گیرد و اجازه شرکت در هیچ مسابقه داخلی و خارجی را ندارد!؟

اما اصل ماجرا چیست؟ شاید شنیدن ماجرا رفتار مسئولین را برای اهالی ورزش روشن کند. در سال گذشته زمانی که بانوی موفق و محجبه کشورمان موفق به کسب مدال می شود تاکید دارد تا با پوشش اسلامی و عکس رهبر کشورش بر روی سکو حاضر شود که با مخالفت مسئولین روبرو می شود  و از همین جا تصمیم می گیرد تا به اتاق خود بازگردد اما مسئولین که خطر محرومیت ایران را احساس می کنند رضایت می دهند تا سمیه حیدری طبق خواسته خودش به روی سکو برود اما این پایان کار نیست و تازه داستان برای این بانوی محجبه آغاز می شود.

وی پس از بازگشت به ایران بارها از طرف مقام معظم رهبری مورد تجلیل قرار می گیرد.وی پس از حمایت های رهبری در صحبت هایش اظهار داشت: خیلی خوشحالم، باورم نمی‌شود که از من اینگونه تقدیر شده، هر چیزی که از دفتر حضرت آقا می‌شنوم، حس عجیبی به من دست می‌دهد. باید سجده شکر به جا بیاورم.

سمیه حیدری قهرمان جودوی آسیا و جهان در خصوص مشکلاتی که بعد از قهرمانی با آن روبرو شد، می‌گوید: بعد از این مسابقات بود که مشکلات ما شروع شد که مهمترین دلیل آن پوشش با چادر بر روی سکوی قهرمانی بود. پیش از مسابقات آسیایی به ما گفتند سکوت کنید تا حق شرکت در مسابقات را داشته باشید! سکوت کردم، به وزارت ورزش نامه زدم و برای مسابقات آسیایی اعلام آمادگی کردم و مطمئن بودم مدال می گیرم. بماند که حضور بانوان در مسابقات آسیایی هم به طور کامل منتفی شد.

وی در خصوص پیگیری مشکلاتش نیز گفت: بارها از طریق وزارت ورزش برای حل مشکل از من و برخی مسوولان فدراسیون دعوت به عمل آمد تا زمینه ادامه فعالیتم فراهم شود، اما مدیران جودو به وعده هایشان عمل نکردند و همچنان از ادامه فعالیت ورزشی در سطح قهرمانی -چه در داخل و چه خارج از کشور- محروم هستم.وی ادامه داد: اگر در مسابقات سهمیه المپیک شرکت نکنم شانس حضور در المپیک را از دست می دهم.

اینها در حالی است که با کمی تامل در می یابیم که همواره رهبر انقلاب اسلامی تاکید فراوانی در مورد حجاب ورزشکاران در رقابت های بین المللی داشته است.

سمیه حیدری

مقام معظم رهبری در گذشته در مورد موضوع حجاب ورزشکاران زن فرموده اند: موارد متعدد از قتل، تعرض و تهدید رسمی زنان مسلمان محجبه در اروپا، وجود دارد. در چنین شرایطی هنگامی که یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب، بر سکوی قهرمانی می ایستد و همه را وادار به تکریم می کند، کار با عظمتی انجام شده است. همه باید قلباً، قدردان زنان ورزشکاری باشند که با حجاب و متانت و وقار در میدانهای بین المللی ورزشی حاضر می شوند.

ورزش همواره میدانی خواهد بود تا کشور مسلمان ایران بتواند حجاب را برای جهانیان به نمایش بگذارد. در این خصوص بسیاری از کشورهای مسلمان با ما همراه خواهند شد. محرومیت ناعادلانه میلیون ها زن مسلمان که دوست دارند با رعایت موازین اسلامی در مسابقات بین المللی حضور یابند نیاز به پیگیری و رایزنی دارد. در مقابل تفکر ضد انسانی کسانی که از زن ها به عنوان یک مدل در ورزش یاد می کنند و خیلی به بحث های ارزشی در ورزش پایبند نیستند باید ایستادگی کرد. بدون تردید انسان های آزاده و مترقی با این نظریه همراهی خواهند کرد. ایران به عنوان یک کشور مسلمان باید در این زمینه دارای برنامه باشد. متاسفانه جز در مواردی اندک مسئولان ورزش ما در این خصوص کار شایسته ای انجام نداده اند که به نظر می رسد با تاکید رهبری بر این امر آنها باید در این باره جدی تر عمل کنند.

از وزیر محترم ورزش آقای گودرزی انتظار می‌رود طبق وعده های داده شده پس از مسابقات اینچئون، در مورد این فدراسیون تأملی داشته باشد تا شائبه همشهری بودن با نایب رئیس این رشته، دخالتی در تصمیم گیری صحیح وی نداشته باشد.


بخش ورزشی تبیان

حسین محمدی