تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیس داربی را که برد هواداران این تیم به آینده امیدوار شدند. آنها همه ناکامی هفته های قبل را به دست فراموشی سپردند و به واسطه برد در آخرین بازی نیمفصل که از قضا مهمترین آن هم بود ، تصور کردند این تیم قابلیت بازگرداندن آب را به جوی دارد.با برد در ضربات
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرمزها فکر جام حذفی باشند و بس


پرسپولیس داربی را که برد هواداران این تیم به آینده امیدوار شدند. آنها همه ناکامی هفته‌های قبل را به دست فراموشی سپردند و به واسطه برد در آخرین بازی نیمفصل که از قضا مهمترین آن هم بود ، تصور کردند این تیم قابلیت بازگرداندن آب را به جوی دارد.


پرسپولیس

با برد در ضربات پنالتی مقابل گل گهر سیرجان این انگاره در جام حذفی رنگ و روی جدی تری به خود گرفت و پروژه احیای قهرمانی مجددا به سر زبان افتاد. اما شکست در نخستین بازی دور برگشت لیگ چهاردهم سیلی محکمی بود به آنها که واقعیت را فراموش کردند و یادشان نبود میراث دایی برای درخشان چیست.

اگر چه پرسپولیس با فوجی از غایب مقابل تیم مدعی نفت تهران، صف آرایی کرد اما همین شکست نشان دهنده یک واقعیت بود؛ از لحاظ نیروی انسانی،این تیم در شرایط عادی توان رقابت با رقبا را ندارد. دایی ستون تیمش را روی زمینی سست بنا کرد. بازیکنان محوری فصل قبل بنا به دلایل مالی یک به یک رفتند تا پیام صادقیان مبدل به تک محور قابل اتکا این تیم شود. اما بزرگترین اشتباه هر مربی این است که همه داشته های تیمش را روی فردی شرط بندی کند که از لحاظ ثبات آن بازیکن متزلزل ترین مهره تیمش باشد. نه دایی از پیام بهره کافی را برد و نه درخشان تا امروز توانسته در دو نود دقیقه متوالی از وجود این بازیکن استفاده کند. یا محروم است یا مصدوم و نا آماده و یا به خاطرمسائل حاشیه ای تبعید روی نیمکت.

پرسپولیس به نفت تهران در نخستین بازی دور برگشت باخت. شکستی که نشان داد قهرمان شدن شاگردان درخشان در لیگ چهاردهم مسلتزم خروارها شانس است و از این رو در شرایط عادی نمی توان روی آن حساب کرد. در ادامه به این موضوع می پردازیم که چرا بهتر است در همین ابتدای دور برگشت لیگ، هواداران قرمز بیشتر حواس خود را روی جام حذفی بگذارند تا لیگ برتر.

کمبود بازیکن، نبود ستاره، اشتباهات فردی

بنا به هر دلیلی تعداد مصدمان پرسپولیس بیش از اندازه معمول است. حمید درخشان اعتقاد دارد که علی دایی و کادر قبلی به انداره کافی در بدنسازی موفق نبودند از این رو او از ابتدای هفته هشتم که به پرسپولیس آمد مهمترین برنامه خود را روی کارهای بدنی گذاشت. شاید همین فشار مضاعف در کوران بازی ها موجب شد که پرسپولیس مرتب با مصدومیت بازیکنان اصلی اش مواجه شود.

از سوی دیگر علی دایی عوض جذب مهره های کار آمد اصرار عجیبی روی جذب بازیکنان جوان داشت. قطعا بازیکن جوان در تیمی مثل نفت تهران که نه فشار هوادار را تحمل می کند و نه زیر ذره بین رسانه هاست راحت تر شکوفا می شود تا در پرسپولیس که یک اشتباه می‌تواند منجر به سقوط آزاد شود. اشتباهات فردی بازیکنان جوان پرسپولیس از نرم عادی خارج شده و همین کثرت اشتباهات موجب شده تا آنها به راحتی شکست بخورند. در این بین حمید درخشان روی جذب بازیکن خارجی و داخلی در نیمفصل امید فراوانی را بسته اما اولین خرید آنها همه هواداران شان را نا امید کرد. رضا خالقی فر مهاجمی که در سه فصل اخیر به تعداد انگشتان دو دست هم گل نزده به عنوان اولین بازیکن در بین نیمفصل جذب شد و نمایش ضعیف او مقابل نفت تهران نشان داد انتخاب درخشان هوشمندانه نبوده است. دو بازیکن برزیلی هم به تازگی در تمرینات پرسپولیس حاضر شدند و در صورتی که در ابتدا عنوان شد بدون تست فنی فقط تست پزشکی می‌دهند و سپس قرارداد امضا می کنند ناگهان خبر دیپورت‌شان آمد!

یکی از بزرگترین مشکلاتی که موجب شده پرسپولیس بیش از هفت فصل رنگ قهرمانی در لیگ برتر را نبیند مربوط به تغییرات متوالی در کادر فنی این تیم است.بدون تردید اگر حمید درخشان در داربی موفق عمل نمی کرد و در ادامه راه در جام حذفی هم حذف می شد شانس زیادی برای ماندن تا پایان فصل را نداشت

این تیم نسبت به سایر رقبا بیشترین نیاز را به تقویت در همه خطوط دارد اما بعید به نظر می رسد با این متد، ستاره بزرگی در پنجره زمستانی نقل و انتقالات جذب سرخپوشان شود. شاید با حضور پولادی و ماهینی، پرسپولیس قوی ترین عناصر لیگ در کناره های زمین را در اختیار داشت اما حالا این دو لباس سرخ را برتن ندارند تا جناحین این تیم مبدل به نقطه ضعف آنها شود. بازی ضعیف خانزاده و جعفرپور که اصولا جفت‌شان دفاع راست نیستند و میثم حسینی و نورمحمدی و علی عسگر در دفاع چپ، کابوس این روزهای هوادارانی است که بیشتر از 7 سال است رنگ قهرمانی لیگ برتر را ندیدند.

جام حذفی تنها راه برون رفت از بحران

برخلاف لیگ برتر در جام حذفی شانس بیشترین رفاقت را با پرسپولیسی ها داشته است. آنها به واسطه سه پیروزی که دوتای آخر آن به زحمت پنالتی و درخشش سوشا مکانی بود حالا در دو قدمی قهرمانی قرار گرفته است. از سوی دیگر همه تیم های بزرگ و مدعی یک به یک به نفع سرخپوشان حذف شدند. پرسپولیس حالا یک تک بازی خانگی مقابل ذوب آهن دارد تا به همین راحتی فینالیست شود. در فینال هم دو گزینه پیش رویش است؛ یا باید با نفت تهران یک تک بازی در ورزشگاه آزادی با حضور احتمالی 100 هزار هوادارش برگزار کند و یا مقابل پدیده باید در دو بازی رفت و برگشت در تهران و مشهد حاضر شود. اگرچه نفت و پدیده هر دو از تیم های خوب به حساب می آیند اما قطعا حریفانی آسان تر نسبت به تراکتورسازی، سپاهان و استقلال محسوب می‌شوند. از این رو بهتر است کادر فنی، بازیکنان و هواداران پرسپولیس همه توان خود را روی جام حذفی بگذارند. مسیر قهرمانی در این جام به مراتب هموارتر از لیگ برتر است و از سویی شاید به واسطه قهرمانی در این تورنمنت، انگیزه مضاعفی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا که از اسفند ماه آغاز می شود پیدا کنند.

بنا به هر دلیلی تعداد مصدومان پرسپولیس بیش از اندازه معمول است. حمید درخشان اعتقاد دارد که علی دایی و کادر قبلی به انداره کافی در بدنسازی موفق نبودند از این رو او از ابتدای هفته هشتم که به پرسپولیس آمد مهمترین برنامه خود را روی کارهای بدنی گذاشت. شاید همین فشار مضاعف در کوران بازی ها موجب شد که پرسپولیس مرتب با مصدومیت بازیکنان اصلی اش مواجه شود

ساختن تیم برای فصل آتی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که موجب شده پرسپولیس بیش از هفت فصل رنگ قهرمانی در لیگ برتر را نبیند مربوط به تغییرات متوالی در کادر فنی این تیم است.بدون تردید اگر حمید درخشان در داربی موفق عمل نمی کرد و در ادامه راه در جام حذفی هم حذف می شد شانس زیادی برای ماندن تا پایان فصل را نداشت. اگرچه حالا هم نمی شود با اطمینان از ماندنش صحبت کرد اما پیروزی مقابل استقلال و صعود در جام حذفی این شانس را برای او پدید آورده تا دست کم تا شروع لیگ قهرمانان آسیا سرمربی پرسپولیس باقی بماند.

اگر به هر ترتیبی نتایج آتی پرسپولیس در سه جام به گونه ای باشد که وی برکنار نشود، پرسپولیس می تواند لیگ پانزدهم را با درخشان آغاز کند. آن وقت این فرصت را خواهد داشت تا برخلاف علی دایی در فصل نقل و انتقالات بازیکنان کار آمدتری را جذب کند. عوض اینکه خودش قرارداد دو میلیارد و صد میلیون تومانی ببندد می تواند مقدمات بازگشت سیدجلال حسینی را مهیا سازد که این مدافع یکی از ستون های استحکام سرخپوشان بود. البته اگر بنا به وعده دولت تا آغاز لیگ پانزدهم وضعیت انتقال استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مشخص شده باشد و آنها کماکان مشکل پول، اسپانسر و حمایت واقعی را نداشته باشند.

مهدی طاهرخانی

بخش ورزشی تبیان

ردیفتیمبازیبردمساویباختزدهخوردهتفاضلامتیاز
1نفت تهران16862231310+30
2تراکتورسازی تبریز16844301911+28
3فولاد خوزستان1684416115+28
4استقلال تهران1683525187+27
5سپاهان اصفهان1576220146+27
6صبای قم1665518191-23
7پرسپولیس تهران1664618191-22
8ذوب آهن اصفهان1656519163+21
9سایپا البرز1555515123+20
10پدیده مشهد1647515161-19
11پیکان تهران154567125-17
12استقلال خوزستان1537516171-16
13راه آهن شهر ری1644815249-16
14گسترش فولاد1536614195-15
15نفت مسجد سلیمان15276102111-13
16ملوان بندرانزلی16178122210-10