تبیان، دستیار زندگی

مواد غذایی مناسب برای کاهش درد سینه ها

مواد غذایی برای کاهش یک درد زنانه

درد سینه ها به هر دلیلی که باشد، مواد غذایی مناسب می تواند تاثیر خوبی در تسکین این درد زنانه داشته باشد. با ما باشید تا بیشتر در خصوص این مواد غذایی صحبت کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درد سینه ها ،  تورم سینه ها  ، حساسیت سینه ها  ، عادت ماهانه   ،سندروم پیش از قاعدگی،   تغذیه ،  رژیم غذایی  ، برن ،  زنان،

حساس و دردناک شدن سینه ها در خانم‌ها نتیجه ی تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی است. در این دوره سینه ها مایعات بیشتری جذب می‌کنند. علاوه بر این، بیماری فیبروکیستیک پستانی نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل دردناک شدن سینه ها باشد. در این بیماری، کیست های کوچکی در بافت‌های پستانی تشکیل می‌شوند که باعث می‌شوند سینه‌ها بخصوص قبل از قاعدگی و یا در حین آن حساس و دردناک شوند. این مشکل همچنین با تحمل استرس زیاد، بارداری یا مصرف داروهای هورمونی نیز بروز می‌کند. در موارد نادر، سرطان سینه(که معمولا بدون درد است) یا وجود تومورهای خوش خیم نیز می‌تواند باعث دردناک شدن سینه ها شوند. بنابراین بهتر است که پزشک تان را در جریان مشکل قرار دهید تا وضعیتتان بررسی دقیق شود. در هر حال مصرف مواد غذایی مناسب می تواند تاثیر خوبی در تسکین این درد زنانه داشته باشد. با ما باشید تا بیشتر در خصوص این مواد غذایی صحبت کنیم.

 

غلات کامل، عدس، گلابی و دیگر مواد غذایی سرشار از فیبر

فیبرها باعث کاهش میزان استروژن می‌شوند و به این ترتیب می‌توانند باعث تسکین درد در ناحیه ی سینه ها و حتی علائم دیگر سندرم پیش از قاعدگی شوند. بنابراین لازم است که میزان مصرف فیبر را افزایش دهید. در این مواقع به روزانه 25 تا 35 گرم فیبر نیاز دارید. مصرف غلات کامل برای صبحانه، سالاد حاوی نصف فنجان عدس برای وعده ی ناهار و یک عدد گلابی به عنوان میان وعده و یک فنجان کدو در وعده ی شام می تواند تامین کننده ی این میزان فیبر باشد.

 

ماهی های چرب، تخم کتان و دیگر مواد سرشار از امگا3

ماهی باعث تامین میزان امگا3 بدن می‌شود. این اسیدهای چرب به حفظ تعادل «ایکوزانوئیدها» کمک می‌کند. این ترکیبات باعث کاهش التهاب، درد و تورم سینه ها می‌شود. ماهی های چرب همچنین حاوی «رزولوین» یعنی گروهی از لیپیدها هستند که به عقیده ی برخی از محققان باعث کاهش التهاب می‌شوند. در واقع این ترکیبات مانند آسپرین عمل می کنند. تخم کتان نیز تامین کننده ی امگا3ها، فیبر و لیگنان می باشد که می توانند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه شوند. برای بهره مندی از تمام خواص تخم کتان بهتر است آن‌ها را به صورت دانه های کامل خریداری کنید. سپس آن ها را داخل یخچال قرار دهید و داخل آسیاب کن بریزید و پودر آن را به سوپ‌ها و سالادهایتان اضافه کنید.

توجه داشته باشید که بدن شما به روزانه 1000 میلی گرم امگا3 نیاز دارد که معادل 60 گرم ماهی آزاد یا دو تا سه عدد مغز گردو می باشد. همچنین می توانید روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده را به غلات، اسموتی، ماست یا سالاد اضافه کرده و میل کنید. توجه داشته باشید برای افزایش میزان امگا3 بدن لازم است که ویتامین E بیشتری مصرف شود. بادام، جوانه ی گندم و اسفناج حاوی این ویتامین مفید هستند. به عقیده ی محققان ویتامین E به تسکین سینه ها و کاهش درد آن ها کمک می کند.

توجه داشته باشید که مکمل امگا3 نیز به صورت کپسول در داروخانه ها به فروش می رسند. این کپسول ها را در یخچال نگهداری کنید. مصرف روزانه 1 تا 3 گرم از این کپسول ها کافیست. البته توصیه می کنیم مصرف هر نوع مکملی را زیر نظر پزشک شروع کنید. اگر در حال مصرف وارفارین هستید قبل از مصرف امگا3 ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

سویا

ترکیبات فتوشیمی هم خانواده ی استروژن هستند. این ترکیبات در سویا و تخم کتان وجود دارند و باعث تسکین حساسیت و درد سینه ها می شوند. محققان بریتانیایی به مدت دو ماه روی گروه کوچکی از خانم‌های بین 18 تا 35 سال بررسی هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه 68 میلی گرم ایزوفلاون باعث کاهش حساسیت، تورم و درد سینه ها می‌شود. اگر در حال مصرف تاموکسیفن یا هر داروی ضداستروژن دیگر هستید از مصرف سویا بپرهیزید.

برای دریافت 68 میلی گرم ایزوفلاون یک لیوان سویا و نصف نفجان توفو کافیست. توصیه می کنیم هر هفته یک تا دو مرتبه غذای حاوی سویا، سویای سبز و همچنین شیر سویا(به جای شیر گاو) مصرف کنید.

 

ویتامین E

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که ویتامین E نیز در تسکین درد سینه موثر است. مصرف روزانه 400 واحد بین المللی از این ویتامین برای تسکین این مشکل موثر است.تاکنون به طور قطع به یقین مشخص نشده است که کافئین در ایجاد درد و حساسیت سینه‌ها نقش داشته باشد اما به عقیده ی متخصصان بهتر است که با احساس درد در ناحیه ی سینه‌ها از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافین دار خودداری شود

تاکنون به طور قطع به یقین مشخص نشده است که کافئین در ایجاد درد و حساسیت سینه‌ها نقش داشته باشد اما به عقیده ی متخصصان بهتر است که با احساس درد در ناحیه ی سینه‌ها از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافین دار خودداری شود

 

عصاره ی گیاه پنج انگشت

سالهاست که خانم ها از این گیاه برای تسکین دردهای قاعدگی استفاده می کنند. در این 59 سال اخیر، محققان اروپایی به این نتیجه رسیده اند که این گیاه می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی که درد سینه نیز جزو آن است را کاهش دهد. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف 4 میلی گرم عصاره ی این گیاه برای تسکین این دردها مفید است.

 

ویتامین B6

نتایج پژوهش های مختلف نشان می دهد که ویتامین B6 برای تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی و کاهش حساسیت سینه ها بسیار مفید است. توصیه می کنیم روزانه 50 تا 100 میلی گرم ویتامین B6 مصرف کنید.

 

آب

با نزدیک شدن دوره ی قاعدگی، سینه ها آب بیشتری جذب می کنند و همین مسئله نیز باعث حساسیت و دردناک شدن آن‌ها می شود. توجه داشته باشید که با افزایش مصرف آب می شود از احتباس آب در این ناحیه جلوگیری کرد. به خاطر اینکه با افزایش مصرف آب بدن تمایل کمتری به ذخیره سازی آن دارد. روزانه 8 لیوان آب میل کنید.تاکنون به طور قطع به یقین مشخص نشده است که کافئین در ایجاد درد و حساسیت سینه‌ها نقش داشته باشد اما به عقیده ی متخصصان بهتر است که با احساس درد در ناحیه ی سینه‌ها از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافین دار خودداری شود

 

از اینها بپرهیزید

چربی های اشباع شده و ترانس 

چربی های اشباع شده ی کره و گوشت های قرمز باعث افزایش التهاب می شود. به عقیده ی محققان، اسیدهای چرب امگا6 موجود در روغن ذرت و روغن آفتاب گردان نیز همین خاصیت را دارند. تا جایی که می توانید از مصرف چربی های ترانس که روی برچسب مواد غذایی با عنوان «روغن نیمه هیدروژنه» قید می شوند خودداری کنید.


الکل
 

الکل با تغییرات هورمونی به وجود آمده در زمان قاعدگی تداخل پیدا کرده و باعث تشدید حساسیت و درد سینه ها می شود.


نمک
 

نمک باعث احتباس آب در بافت‌ها شده و ایجاد تورم می کند. در نتیجه به تشدید مشکل دامن می‌زند. توصیه می کنیم در این دوران از مصرف نمک زیاد بپرهیزید.


کافئین
 

با وجود اینکه تاکنون به طور قطع به یقین مشخص نشده است که کافئین در ایجاد درد و حساسیت سینه ها نقش داشته باشد اما به عقیده ی متخصصان بهتر است که با احساس درد در ناحیه ی سینه ها از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافین دار خودداری شود. به عقیده ی محققان با حذف مصرف این نوشیدنی ها بهبودی در وضعیت بیماران ایجاد می شود. محققان مشاهده کردند افرادی که به مدت 4 تا 6 ماه به جای مصرف این نوشیدنی ها از دمنوش ها یا نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کرده اند درد کمتری در سینه های خود احساس کرده اند.


مطالب مرتبط:

گیاهان دارویی موثر بر سندرم پیش از قاعدگی

غذاهای تشدیدکننده سندرم پیش از قاعدگی

خوردنی‌های ممنوعه‌ی عادت ماهانه

مواد غذایی مفید برای کاهش تنش‌های پیش از قاعدگی

تأثیر تغذیه بر قاعدگی

6 ماده‌ی غذایی برای تسکین دردهای زنانه

بهداشت و تغذیه در دوران عادت ماهانه

تأثیر تغذیه بر اندومتریوز

غذاهای فوری؛ عاملی برای دردهای پیش از قاعدگی

8 ماده غذایی مفید برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی و درمان‌های غذایی

کاهش دردهای قاعدگی با گیاهان

گیاهان دارویی موثر بر سندرم پیش از قاعدگی

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.