تبیان، دستیار زندگی
در نظم آموزی، اقتدار والدین نکته بسیار مهمی است. کودک شما باید بداند که به والدین خود احترام بگذارد و این امکان ندارد، مگر اینکه شما تردید خود را کنار بگذارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواردی که اقتدار والدین را کاهش می دهد

در نظم آموزی، اقتدار والدین نکته بسیار مهمی است. کودک شما باید بداند که به والدین خود احترام بگذارد و این امکان ندارد، مگر اینکه شما تردید خود را کنار بگذارید.

تنظیم: گل محمدی - مرکز مشاوره
اقتدار والدین

پرسش: دختری 5 ساله دارم که بسیار باهوش و خوش صحبت است. از او بسیار راضیم اما در ساعاتی از روز اصلا به حرفهای من گوش نمی دهد و فقط با من با دعوا برخورد می کند هر چه با آرامش با او صحبت میکنم یا او را به اتاقش می فرستم همش گریه می کند و اهمیت نمی دهد و مجبور میشم با دعوا با او رفتار کنم و بعد 5 دقیق می آید و منو غرق بوسه می کند و تا نبخشمش رهایم نمیکند. کم تحمل شدم و اینکار هر روزی شده طوری که به آرامش و دعوای من بی اهمیت شده. لطفا بفرمایید که چگونه اقتدار خودم را به عنوان یک والد به او تفهیم کنم؟

پاسخ: در نظم آموزی، اقتدار والدین نکته بسیار مهمی است. کودک شما باید بداند که به والدین خود احترام بگذارد و این امکان ندارد، مگر اینکه شما تردید خود را کنار بگذارید. کاری که کودک شما با توجه به مرحله رشدی او انجام میدهد. درست است یا غلط، حد فاصلی این بین وجود ندارد و این شما هستید که این مسئله را تشخیص می دهید. کودک شما باید این نکته را به خوبی بداند که هم اندازه و هم سن پدر و مادر نیست. همینطور اقتدارش هم به اندازه آنها نیست. البته با بزرگ شدنش این فاصله کم و کمتر می شود. همینطور داد زدن و فریاد کشیدن از مواردی است که شدیدا اقتدار شما را کاهش می دهد. البته به یاد داشته باشید که اگر سخت گیری از حدی فراتر رود بچه ها سر کشی می کنند و ممکن است برای امنیت خود حتی به دروغ گویی و پنهان کاری پناه ببرند.

 مواردی که اقتدار والدین را کاهش می دهد:

- بگو مگو کردن و سر و کله زدن با کودک

- بی احترامی به کودک

- رفتار خشن

- بکار بردن واژه هایی مثل فوری، همین الان و...

-  توقع زیادی از کودک

- مجازاتی که قادر به اجرای آن نیستید

- قولی که به کودک می دهید و اجرا نمی کنید

- مجازاتی را که گفته اید و اعمال نمی کنید

اگر سخت گیری از حدی فراتر رود بچه ها سر کشی می کنند و ممکن است برای امنیت خود حتی به دروغ گویی و پنهان کاری پناه ببرند.

در ضمن به یاد داشته باشید که این دوره کودک کمی سخت تر می شود چون کنجکاوی شاخصه اصلی این دوران است. خود محوری و کنجکاوی از خصوصیات بارز این دوره است. به آنها برچسب خود خواه و بی ملاحظه نزنید، خود محوری در رشد آنها نقش مهمی ایفا می کند. این بخشی طبیعی از رفتار آنها است. در اغلب موارد بهترین تکنیک ندیده گرفتن رفتار کودک است و به یاد داشته باشید در آن لحظه شما قرار است رفتار کودک را کنترل و هدایت کنید یا کودک دارد رفتار شما را هدایت میکند!


مشاور: چگینی
منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مرکز مشاوره
جهت دریافت مشاوره از بخش شیوه های تربیتی اینجا کلیک کنید.