تبیان، دستیار زندگی
یکی از وسایل آزمایش مردم، خود مردم هستند. گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می کند یا طغیان؛ و کسی فقیر است تا آزمایش شود آیا صبر می کند یا بر ثروتمند حسد می ورزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود مردم، وسیله آزمایش هستند


یکی از وسایل آزمایش مردم، خود مردم هستند. گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می‌کند یا طغیان؛ و کسی فقیر است تا آزمایش شود آیا صبر می‌کند یا بر ثروتمند حسد می‌ورزد.


قرآن

سوره فرقان آیه 20:

وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَک مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیأْکلُونَ الطَّعَامَ وَ یمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَکمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّک بَصِیراً

و ما پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آن که آنان (نیز) غذا می‌خوردند و در بازارها راه می‌رفتند، و ما بعضی از شما را وسیله‌ی آزمایش بعضی دیگر قرار دادیم. آیا صبر و تحمّل از خود نشان می‌دهید؟ و پروردگار تو همواره بیناست.

در آیه‌ی هفتم این سوره، بهانه‌جویی کفار درباره‌ی زندگی عادی پیامبر اسلام عنوان شده است. خداوند در این آیه می‌فرماید: همه‌ی انبیا غذا می‌خوردند و با مردم و در میان آنان بودند و در بازارها رفت و آمد داشتند.

* فرستادن انبیا، از برنامه‌ها و سنت‌های الهی است. «وماارسلنا قبلک من‌المرسلین»

* آشنایی با تاریخ، هم بهانه‌جویان را خلع سلاح می‌کند و هم مایه‌ی تسلی پیامبر اکرم (ص) است. «و ماارسلنا قبلک... انهم لیأکلون الطعام»

* تمام انبیا، زندگی مردمی داشتند. «لیأکلون الطعام و یمشون ...»

* مربی باید با مردم حشر و نشر داشته باشد. «یمشون فی‌الاسواق»

کلید موفقیت در آزمایش‌های الهی، صبر است.

* زندگی ساده انبیا، برای مردم آزمایش است. «یمشون فی‌الاسواق - و جعلنا بعضکم لبعض فتنة» (آری، اگر پیامبران، زندگی مرفه و کاخ و طلا داشتند، مردم به خاطر دنیاطلبی، گرد آنان جمع می‌شدند که چنین گرایشی ارزش نداشت. ارزش در این است که انسان از فردی در ظاهر عادی، اطاعت کند)

* یکی از وسایل آزمایش مردم، خود مردم هستند. «جعلنا بعضکم لبعض فتنة» گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می‌کند یا طغیان؛ و کسی فقیر است تا آزمایش شود آیا صبر می‌کند یا بر ثروتمند حسد می‌ورزد.

* کلید موفقیت در آزمایش‌های الهی، صبر است. «فتنة أتصبرون»

* فلسفه‌ی آزمایش‌های الهی، پرورش انسان‌هاست. «ربّک»

علم به این که زیر نظر خداوند هستیم، عامل پیدایش صبر است.

* در آزمایش‌های الهی، مسئله‌ای برای خداوند کشف نمی‌شود، زیرا او به همه چیز آگاه است. «و کان ربّک بصیرا» (آزمایش‌های او برای شکوفا شدن خصلت‌های درونی انسان است، زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلت‌ها است)

* علم به این که زیر نظر خداوند هستیم، عامل پیدایش صبر است. «أتَصبرون و کان ربّک بصیرا»

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: قرآن

مطالب مرتبط:

«تنها آرام کننده‌ی دل‌ها»

اگر اهل مسابقه هستید بخوانید

معامله با خدا

عامل محرومیت‌ها و مشکلات چیست؟

سرچشمه همه کمالات چیست؟

عوامل بازدارنده از یاد خدا را بشناسید