تبیان، دستیار زندگی
درباره بمبئی، شهری که همه فضائل و رذایل را در کنار هم دارد، بیش از هر شهر دیگری در هند یا حتی شاید در جهان، کتاب های داستانی و غیرداستانی نوشته شده است. شهری که جرم و جنایت در آن مانند هر شغل دیگری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر شغل روزانه عده ای محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهری که تبهکاری در آن شغلی عادی است

5 کتاب معروف درباره بمبئی

درباره بمبئی، شهری که همه فضائل و رذایل را در کنار هم دارد، بیش از هر شهر دیگری در هند یا حتی شاید در جهان، کتاب‌های داستانی و غیرداستانی نوشته شده است. شهری که جرم و جنایت در آن مانند هر شغل دیگری از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر شغل روزانه عده‌ای محسوب می‌شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
5 کتاب معروف درباره بمبئی

«جیت تایلی» شاعر، نویسنده و نوازنده هندی در پاسخ به این سوال گاردین که چرا نام نخستین رمان خود را «پلیس مواد مخدر» گذاشته گفت: بمبئی از دیدگاه من شهری است که مواد مخدر، زرق و برق زندگی، قدرت و پول را در کنار هم دارد.

همه این فضائل و رذایل بمبئی را در مرکز توجه بسیاری از نویسندگان قرار داده است. در اینجا 5 کتاب بزرگ جنایی را که داستان آنها در بمبئی می‌گذرد، معرفی می‌کنیم.

1. «جمعه سیاه» نوشته «اس. حسین زیدی» (انتشارات پنگوئن، 2001)

برخی وب سایت‌های نقد کتاب، این کتاب را بهترین روایت از جرم و جنایت در بمبئی معرفی کرده‌اند. زیدی در کتاب خود از تمام منابع، ارتباطات، تجارب و خلاقیت خود برای بازگویی فاجعه‌ای که در روز جمعه دوازدهم مارس 1993 بصورت انفجارهای سریالی در شهر بمبئی روی داد، استفاده کرده است. زیدی همچنین به تحقیقات متعاقب پلیس بمبئی در این باره پرداخته است.

این انفجارها، هتل‌ها، دفاتر دولتی، ساختمان‌ها و بانک‌ها را در شهر بمبئی مورد هدف قرار داد که بر اثر آن بیش از 250 نفر جان خود را از دست دادند.

همچنین بعدها فیلم اقتباسی از این کتاب که شهرت بسیاری برای زیدی به همراه داشت، توسط «آنوراگ کاشیاپ» ساخته شد. اما برخی از متهمان این پرونده خواستار توقف پخش این فیلم شدند که دادگاه نیز با آن موافقت کرد. اما پس از سه سال یعنی در سال 2004 پخش این فیلم مجدداً آغاز شد.

جمعه سیاه؛ برخی وب سایت‌های نقد کتاب، این کتاب را بهترین روایت از جرم و جنایت در بمبئی معرفی کرده‌اند.

2. «پلیس مواد مخدر» نوشته «جیت تاییل» (انتشارات فابر، 2012)

تاییل که بیشتر به عنوان شاعر و نویسنده داستان کوتاه شناخته شده است، در سال 2012 نخستین رمان خود به نام «پلیس مواد مخدر» را منتشر کرد.

این رمان شرح اعتیاد به تریاک در دهه 1970 در بمبئی و جایگزینی آن با هروئین است. رمان روایتی تودرتو دارد و شخصیت‌های آن گنگسترها، خلافکارها و شاعرانی هستند که در بمبئی رو به مدرن شدن سعی می‌کنند زنده بمانند.

تاییل توانست با نخستین رمان خود به فهرست نهایی جایزه من بوکر 2012 راه یابد و نیز جایزه هندو را در آن سال دریافت کند. همچنین برنده شدن جایزه معتبر دی اس سی ادبیات جنوب آسیا در سال 2012 موفقیت او را به اوج رسانید.

3. «ملکه‌های مافیای بمبئی» نوشته «اس. حسین زیدی» و «جین بورخس» (انتشارات وست‌لند ترنکوبر، 2011)

وقتی صحبت از پادشاهان جرم و جنایت در بمبئی می‌شود، به ناچار اسامی داوود ابراهیم، کریم لاله و ابو سالم به ذهن می‌رسند. ولی ملکه‌های شرارت چه کسانی بوده‌اند؟

حسین زیدی در کتاب خود به این سوال پاسخ می‌دهد. این زنان، همسران تبهکاران بزرگ یا زنان بلندپروازی بوده‌اند که سودای شهرت و مقام در ذهن می‌پروراندند. این کتاب که سرشار از مصاحبه‌های مفصل و تکان‌دهنده است، مانند همه آثار زیدی کتابی تحقیقی و قانع‌کننده به شمار می‌رود.

4. «مرگ در بمبئی» نوشته «مینال باگیل» (انتشارات رندوم هاوس، 2011)

باگیل که یکی از بهترین روزنامه‌نگاران بمبئی است در کتاب خود به روایت یکی از وحشتناک‌ترین قتل‌هایی که در هند اتفاق افتاده، می‌پردازد. این کتاب درباره قتل «نیراج گراور» مجری تلویزیون هند است که پلیس و رسانه‌های هند را در بهت و حیرت فرو برد و در نهایت مشخص شد که این قتل فجیع به دلیل یک مثلث عشقی روی داده است.

5. «از دونگری تا دبی» نوشته «اس. حسین زیدی» (انتشارات رولی، 2012)

این کتاب که پرفروش‌ترین کتاب زیدی است به موضوع ظهور و سقوط مخوف‌‎ترین و بزرگ‌ترین روسای جماعت تبهکاران بمبئی پرداخته است. زیدی از تسلط این افراد بر صنعت فیلم در دهه 90 تا امپراطوری‌های پنهان اما همواره در حال گسترش آنها که حتی در زندان یا خانه‌های محافظت شده خود در دبی و کراچی به فرمانروایی خود مشغولند، سخن می‌گوید.

«سانجی گوپتا» نیز در سال 2013 فیلم اقتباسی این کتاب به نام «شلیک در وادالا» را با بازی «جان آبراهام» در نقش داوود ابراهیم ساخت.


منبع: ایبنا به نقل از دیناایندیا