تبیان، دستیار زندگی

کاسنی فرنگی: مهمان جدید بشقاب‌هایتان

آندیو یا کاسنی فرنگی یکی از سبزیجات زمستانی فوق العاده است. این سبزی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مفید است که شما را تا بازگشت فصل بهار سرحال نگه می دارد و اجازه نمی دهد احساس خستگی و کسالت داشته باشید. البته خواص این سبزی به اینجا ختم نمی شود بلکه به لاغری و جوان ماندن سلول‌ها کمک کرده و برای خانم‌های باردار نیز بسیار مفید است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آندیو ، کاسنی فرنگی  ، سبزی  ، سبزی تازه وارد ،  سبزی زمستانی ،  سبزی زمستانه  ،سبزی ها ،info

با ما باشید تا با خواص این سبزی تازه وارد مفید بیشتر آشنا شوید. شاید تشویقی بشود برای اینکه این سبزی پرخاصیت را به آشپزخانه تان راه دهید.

 

آندیو چیست؟

شکل و شمایل بامزه‌ای دارد و از خانواده‌ی کاسنی هاست و به آن کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی هم می گویند. این سبزی در محیط های تاریک کشت می‌شود تا از فرایند فوتوسنتز جلوگیری شده و رنگ آن کاملا سفید از آب در بیاید. آندیو، ترد، شیرین با کمی مزه‌ی تلخ است و برای تهیه‌ی انواع سالادها و غذاها مصرف می‌شود. به طور کلی این سبزی پرخاصیت خدمت زیادی به سلامتی می‌کند.

 

آندیو: بخورید و جوان بمانید

به عقیده‌ی متخصصان تغذیه‌ی فرانسوی آندیو سرشار از سلنیوم است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. این سبزی همچنین منبع فوق العاده ویتامین C (هر 100 گرم حاوی 5 تا 10 میلی گرم) و پیش ساز ویتامین A می باشد و کبد می‌تواند آن را بر حسب نیازهایش به ویتامین A تبدیل کند. سلنیوم و دیگر آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد یعنی با مولکول های آسیب رسان به سلول‌ها مقابله می‌کنند. این مولکول‌های آسیب رسان باعث پیری زودرس سلول‌ها می‌شوند. خوشبختانه آنتی اکسیدان ها می‌توانند با اثرات آن ها مقابله کنند در نتیجه برای سلول‌های پوست مفید هستند و اجازه نمی‌دهند پوست به این زودی‌ها دستخوش پیری شود. این ترکیبات مغذی همچنین برای سیستم قلبی عروقی و چشم‌ها فوق العاده است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سلنیوم نقش موثری در پیشگیری از برخی سرطان‌ها بویژه سرطان‌های گوارشی ایفا می‌کند. پس آندیو بخورید تا پوست و چشمهایتان سالم‌تر بماند.

آندیو همچنین سرشار از فیبرهای غذایی است که باعث دفع راحت شده و با یبوست مقابله می‌کند؛ در نتیجه یکی از طبیعی‌ترین مواد غذایی برای دفع چربی‌های مازاد بدن نیز محسوب می‌شود

 

آندیو: پیش به سوی تناسب اندام بیشتر

کاسنی فرنگی حاوی حدود 90 تا 95 درصد آب است و هر 100 گرم از این سبزی پرخاصیت فقط 15 تا 17 کیلوکالری انرژی دارد. اگر می ترسید که مبادا این میزان آب به صورت سلولیت در آمده و در بدنتان تجمع کند بهتر است بدانید جای نگرانی نیست. چون به عقیده‌ی متخصصان تغذیه در ترکیب این سبزی تناسب پتاسیم/سدیم بسیار بالاست و در نتیجه کلیه‌ها به خوبی از پس دفع و تصفیه‌ی بدن بر می آیند. البته توجه داشته باشید که مصرف این سبزی برای افرادی که از نارسایی کلیوی یا سنگ کلیه رنج می برند توصیه نمی‌شود. آندیو همچنین سرشار از فیبرهای غذایی است که باعث دفع راحت شده و با یبوست مقابله می‌کند؛ در نتیجه یکی از طبیعی‌ترین مواد غذایی برای دفع چربی‌های مازاد بدن نیز محسوب می‌شود. با وجود اینکه تلخی آن به مذاق همه خوش نمی آید اما همین طعم باعث افزایش ترشحات معده شده و به هضم راحت تر غذا کمک زیادی می‌کند. در نتیجه می‌شود یک تیر و چند نشان. هم غذا را به درستی هضم می‌کنید، هم کلیه‌هایتان به خوبی کار می‌کند، هم از شر یبوست راحت می‌شوید و مهم تر از همه اینکه به هدف لاغری و تناسب اندام‌تان نزدیک تر می‌شوید.

آندیو ، کاسنی فرنگی  ، سبزی  ، سبزی تازه وارد ،  سبزی زمستانی ،  سبزی زمستانه  ،سبزی ها ،

 

آندیو: خستگی از شما دور باد!

اگر در فصل گرما همه میل زیادی به مصرف غذاهای سبک و سالادی داریم در فصل سرما بیشتر به سمت نوشیدنی های داغ مانند شکلات داغ یا غذاهای چرب و پرکالری می رویم. در نتیجه کالری و چربی بیشتر و ویتامین و فیبرهای کمتری دریافت می‌کنیم. آندیو جزو سبزیجاتی است که جبران مافات می‌کند. یعنی از کمبود ویتامین جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد خستگی ناشی از این کمبود به جان تان بیافتد. چون سرشار از پتاسیم، منیزیم، زینک و کلسیم و مواد مغذی لازم برای بدن است.

 

آندیو مفید برای خانم‌های باردار

آندیو یکی از منابع فوق العاده‌ی فولات (ویتامین B9) است. 100 گرم از این سبزی پرخاصیت حدود 11 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین ضروری را تامین می‌کند. فولات برای سنتز، ترمیم و عملکرد خوب مواد ژنتیکی لازم و ضروری است. به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که در آغاز بارداری برای کاهش خطرات ناهنجاری ستون فقرات جنین(ناهنجاری لوله‌ی عصبی) فولات بیشتری جذب کنند. در نتیجه این سبزی فوق العاده می‌تواند راهی برای جذب هر چه بیشتر فولات باشد.

 

ارزش غذایی 100 گرم آندیو در یک نگاه اجمالی

انرژی                     17 کیلوکالری

پروتئین ها              0.9 گرم

لیپیدها                   0.1 گرم

گلوسیدها              4 گرم

فیبرها                    3.4 گرم

آب                         94.52 گرم


مطالب مرتبط:

فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز  

از شاهی تا کدو حلوایی: زیر ذره بین متخصصان تغذیه

5 خاصیت مواد غذایی تلخ برای سلامتی

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.