تبیان، دستیار زندگی

7 دردی که نباید چشم پوشی شوند

به پیام‌هایی که بدنتان به شما می‌دهد توجه کنید. دردهای مکرری که مدت‌هاست با آنها زندگی می‌کنید و کنار آمده‌اید، ممکن است علامت یک بیماری جدی باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نادیده گرفتن درد ،  غفلت از درد  ، چشم پوشی درد  ، کم گرفتن درد  ،

خیلی وقت‌ها سردرد فقط یک سردرد است و سوزش سر دل چیزی جز برگشت اسید معده به مری در نتیجه پرخوری نیست. اما فکر می‌کنید همیشه موضوع به این سادگی باشد.

 

دردها، پیام های بدن به ما هستند که می گویند یک جایی از کار می لنگد و مشکلی در بدن وجود دارد. خیلی از دردها هستند که همه افراد به آنها مبتلا می‌شوند، مانند دل درد در اثر خوردن یک غذای خاص، کمردرد در نتیجه بلند کردن جسمی سنگین، سردرد در نتیجه داشتن روزی پر مشغله و یا خیلی دردهای دیگر.

اما زمانی که دردها یکدفعه ای و بی دلیل باشند، بیشتر از معمول طول بکشند و یا به هر نحوی غیرعادی باشند، باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند.

 

در اینجا می خواهیم برخی از شایع ترین این دردها را با هم بررسی کنیم.

 

1- درد قفسه سینه

می‌تواند علامت حمله قلبی باشد.

تفریبا 30 درصد از افراد مبتلا به حملات قلبی، هرگز دچار درد و فشار قفسه سینه نمی‌شوند. درد بین قفسه سینه و پشت جناغ در خانم ها بسیار شایع است. دردی همراه با درد فک، تنگی نفس و نیز احساس تهوع. اگر شما نیز این علائم را داشتید، و یا تنها دو مورد از این علائم را به همراه هم تجربه کردید لازم است هرچه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی معمولا دردی فشاری و حمله ای است. اگر شما سابقه حملات قلبی را دارید و حالا نیز در وضعیت اورژانسی هستید، در صورت مواجهه با این علامت بهتر است از جای خود تکان نخورید و با اورژانس تماس بگیرید.

تصور نکنید تغییر دمای بدن شما، تهوع و احساس درد در ناحیه شکم و کمر فقط می‌تواند نشانه یک بیماری گوارشی مثل بیماری معده باشد. این علائم می‌توانند از عفونت شدید کلیوی باشد

 

2- سردرد شدید

می‌تواند علامت آنوریسم مغزی باشد.

اگر خیلی خوش شانس باشید قضیه به میگرن خلاصه می‌شود. اما اگر بیماری شما با سایر علامت‌های میگرن نظیر تاری دید و... همراه نباشد، یکدفعه ای و شدید و حمله‌ای باشد، می‌توان آن را علامت آنوریسم مغزی دانست.

هرچند این بیماری خیلی شایع نیست، اما به قدری خطرناک است که در نوع شدید قادر است در عرض تنها چند دقیقه، کل سیستم مغزی را از کار بیندازد.

 

3- درد دندان نبض دار

می‌تواند علامت آسیب به عصب دندانی سالم باشد.

خیلی از افراد، دندان درد به همراه ضربان دندان را تجربه کرده اند. خیلی وقت‌ها این عارضه می‌تواند در اثر خرابی دندان و آسیب به عصب دندانی باشد. اما فشار دادن مکرر و مزمن دندان‌ها (دندان قروچه) نیز می‌تواند منجر به آسیب و التهاب عصب دندان شود، حتی در مواردی که مینای دندان هیچ آسیبی ندیده و کاملا سالم است.

 

گاهی اوقات نیز پرکردن و یا جراحی یک دندان می‌تواند به عصب دندان کناری آسیب بزند. پس در صورت مواجهه با این عارضه، حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

 

4- احساس درد و نفخ در شکم

می‌تواند علامت سرطان تخمدان باشد.

در طی ماه گذشته، شما مکررا احساس نفخ و تجمع گاز در شکم را داشته‌اید. با خوردن تکه ای نان کاملا سیر می‌شوید. در حالی که قبلا اینگونه نبودید و اشتهای خوبی داشتید.

اگر این علامت‌ها برای شما جدید هستند، علت‌های متعددی وجود خواهد داشت، اما بدترین حالت برای شما سرطان تخمدان خواهد بود.

 

طبق اطلاعات سازمان سرطان های زنان، از علامت‌های اولیه سرطان تخمدان می‌توان به نفخ، درد شکم و لگن، و کاهش اشتها اشاره کرد.

در صورتی که این علائم برای بیش از یک تا دو هفته در شما وجود دارد، حتما مراتب را به پزشک متخصص زنان اطلاع دهید.

 

5- درد شدید معده که به سمت راست و پایین شکم می زند

می‌تواند علامت آپاندیسیت (التهاب و عفونت آپاندیس) باشد.
این درد معمولا از مرکز معده شروع شده و آرام آرام به سمت راست مایل می‌شود. اگر آپاندیس پاره شود، وضعیت خیلی خطرناک خواهد بود. در این صورت است که سیل عظیمی از باکتری ها به گردش خون شما وارد شده و عفونت کل بدن را فرا می‌گیرد.

پس در صورتی که شما نیز چنین دردی را در ناحیه راست و پایین شکم احساس کردید، سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

بد نیست بدانید از شروع علائم درد شکمی در ناحیه مرکزی معده تا گسترش آن به ناحیه راست و پایین شکم، معمولا چیزی حدود 24 ساعت طول می کشد. بنابراین شما به راحتی قادر خواهید بود علائم را تشخیص دهید.

 

یک آزمایش دیگر برای تشخیص سریع تر علت این درد شکمی آن است که ماهیچه های اطراف آپاندیس را به کار بگیرید. برای این کار کافی است زانوهای خود را تا کرده و به سر خود نزدیک کنید. اگر با انجام این حرکت، احساس درد شدید کردید، خطر آپاندیسیت برای شما وجود خواهد داشت.

درد آپاندیس معمولا از مرکز معده شروع شده و آرام آرام به سمت راست و پایین شکم می رود. اگر آپاندیس پاره شود، وضعیت خیلی خطرناک خواهد بود. پس در صورتی که شما چنین دردی را احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید

 

6- درد کمر به همراه تب

می‌تواند علامت عفونت کلیوی باشد.

تصور نکنید تغییر دمای بدن شما، تهوع و احساس درد در ناحیه شکم و کمر فقط می‌تواند نشانه یک بیماری گوارشی مثل بیماری معده باشد. این علائم همچنین می‌توانند وقتی به سراغ شما بیایند که باکتری هایی که در سیستم کلیوی تصفیه نشده اند وارد گردش خون شده و مخصوصا در کلیه ها متمرکز شوند. وضعیتی که منجر به عفونت شدید کلیوی خواهد شد.

 

یکی از علامت‌های عفونت کلیه، احساس درد در زمان دفع ادرار است. اما خیلی از افراد آن را به کلی نادیده می‌گیرند.

بد نیست بدانید عفونت مجاری ادراری در خانم ها شایع تر از آقایان است و متاسفانه توسط خانم ها بیشتر مورد غفلت قرار می‌گیرد.

7- درد قاعدگی که با مصرف دارو بهتر نمی‌شود.

می‌تواند علامت اندومتریوز باشد.

درد قاعدگی از عوارض شایعی است که خیلی از خانم ها با آن مواجه می‌شوند. اما اگر داروهای مسکن خوراکی که همیشه به کمکتان می آمدند دیگر کارساز نیستند، ممکن است پای یک بیماری مهم تر مانند اندومتریوز در بین باشد. بیماری که در آن بافت رحمی، در خارج از رحم رشد می‌کند. اندومتریوز باعث ایجاد مشکلات بسیاری در باروری می‌شود.

 

به طور کلی می‌توان گفت 40 تا 60 درصد خانم هایی که دردهای شدید و مقاوم به درمان قاعدگی را تجربه می‌کنند، ممکن است به این بیماری مبتلا باشند.


مطالب مرتبط:

7 دردی که نباید نادیده بگیرید

14 راه کاهش احساس درد

ویژه نامه انواع درد بدن

برای توصیف درد به پزشکتان بگویید...

6 علامت خطرناكی كه بیماران نادیده می‌گیرند

اگر نمی‌خواهید بیمار شوید، احساس تان را بیان کنید

این حمله قلبی است یا سوزش سر دل؟

چطور بفهمیم سکته قلبی سراغمان آمده؟

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.