تبیان، دستیار زندگی

سلامت دهان = سلامت کل بدن

بعضی‌ها فکر می‌کنند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان صرفا منجر به بد رنگ شدن دندان‌ها و یا بوی بد دهان می‌شود. اما بهتر است بدانید که سلامت دهان می‌تواند روی سلامت کل بدن تاثیر جدی بگذارد و عدم رعایت بهداشت صحیح آن، خطرات جدی برای دیگر اعضا به وجود بیاورد و ما را در معرض بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و حتی سرطان قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت دهان و دندان ،  بیماری دهان و دندان ،  سلامت و بیماری لثه ،  بیماری زبان ،

با ما همراه باشید تا با تاثیر سلامت دهان و دندان روی دیگر اعضای بدن بیشتر آشنا شوید.

 

سلامت دهان و سلامت قلب

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که التهاب لثه‌ها می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سکته مغزی شود. به عقیده محققان، بیماری‌های مربوط به لثه می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن شده و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شود.

 

به گزارش آکادمی دندانپزشکی کانادا، افرادی که از بیماری‌های پریودنتال (بیماری ناشی از عفونت و التهاب که در لثه و استخوان‌های اطراف دندان‌ها بروز می کند) رنج می برند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی بوده و دو برابر بیشتر از بقیه در معرض سکته قلبی قرار می گیرند.

 

عفونت و بیماری‌های مربوط به لثه که در اثر مجاورت طولانی مدت با باکتری‌ها بروز می کند، می‌تواند در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی عروقی شود و سطح التهاب های بدن را افزایش دهد. باید بدانید که التهاب یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی است.

 

 

خونریزی لثه

 بدون شک دندان قروچه برای سلامتی دندان‌ها مضر خواهد بود، چون می‌تواند مینای دندان را با آسیب جدی روبرو کرده و دندان‌ها را حساس کند

سلامت دهان و دیابت

معمولا بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مربوط به لثه قرار می گیرند. اما نتایج پژوهش‌های جدید نشان داده است که بیماری‌های جدی مربوط به لثه‌ها نیز می‌توانند در ابتلا به دیابت موثر باشند، به خاطر اینکه روی کنترل قند خون تاثیر منفی می گذارند.

 

به عقیده محققان کانادایی، بیماری پریودنتال یک بیماری عفونی است و باکتری‌ها باعث تولید سمومی می شوند که متابولیسم کربوهیدرات‌ها را تحت تاثیر قرار می دهند. از طرف دیگر این باکتری‌های بیماری زا می‌توانند باعث افزایش حالت مقاومت به انسولین سلول ها شده و در نتیجه میزان قند خون را افزایش دهند.

 

در نتیجه توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت علاوه بر کنترل وزن و کاهش مصرف مواد قندی و افزایش تحرک بدنی، به سلامت و بهداشت دهان و دندان‌تان نیز اهمیت ویژه ای بدهید، بخصوص اگر خودتان را مستعد ابتلا به این بیماری می‌دانید.

 

سلامت دهان و سلامت مادر و نوزاد

سلامت دهان و سلامت مادر و نوزاد 

نتایج پژوهش‌ها نشان می دهند که خانم های باردار مبتلا به بیماری پیشرفته لثه، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری، زایمان زودرس و یا تولد نوزادانی کم وزن قرار می گیرند. به همین جهت مراجعه منظم به دندانپزشک در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

متاسفانه نوزادان نارس و یا کم وزن، بیشتر به مشکلاتی مانند مشکلات رشدی، آسم، ورم گوش، ناهنجاری های مادرزادی و اختلالات رفتاری دچار شده و بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار می‌گیرند. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان، نه تنها روی سلامت مادر بلکه روی سلامت نوزادان نیز تاثیر می گذارد.

 

دندان قروچه

دندان قروچه و سلامت مفاصل 

در بیشتر موارد، دندان قروچه که نام علمی آن «براکسیزم» است، خطر جدی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که کار تبدیل به یک عادت دائمی و جدی شود، می‌تواند باعث بروز التهاب در مفاصل فک پایین شود. این مشکل نیز می‌تواند دردناک بوده و حتی باعث گوش درد و یا سردرد شود.

 

بدون شک دندان قروچه برای سلامتی دندان‌ها مضر خواهد بود، چون می‌تواند مینای دندان را با آسیب جدی روبرو کرده و دندان‌ها را حساس کند. در نتیجه امکان ترک خوردگی و یا شکستگی دندان‌ها بیشتر می شود.

 

دهان، سیگار و سرطان

دهان، سیگار و سرطان 

سیگار کشیدن به سلامت دهان و دندان آسیب زده و خطر ابتلا به بیماری‌های مرگبار مانند سرطان را افزایش می دهد.

 

اگر اخیرا و یا به مدت دو تا ده سال است که سیگار می کشید، بهتر بدانید ترک آن می‌تواند کمک زیادی به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان یا ریه، بیماری‌های قلبی و نفخ کند و باعث بهبود زودهنگام زخم های دردناک دهان شود.

 

توصیه می‌کنیم همین الان تصمیم بگیرید که پاکت بعدی سیگار را خریداری نکنید، چون سیگار علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری‌تان را به خطر می‌اندازد، باعث کاهش حساسیت بویایی و چشایی می شود، دهان و نفس را بد بود می کند، ترتیب دندان‌ها را به هم ریخته و آنها را زرد و بدرنگ می کند.

نتیجه ی مهم دیگری نیز دارد: اینکه یکی از عوامل اصلی افتادن دندان‌ها در بزرگسالی است.

 

سلامت زبان و میکروب ها

سلامت زبان و میکروب ها

روی زبان ما پر از برجستگی‌هایی است که پرزهای چشایی نام دارند. سطح زبان می‌تواند محل خوبی برای باکتری‌ها باشد.

 

نتایج پژوهشی که در دانشگاه میشیگان آمریکا انجام شده است نشان می دهد که حدود یک سوم گونه های مختلف باکتری‌های موجود در زبان، روی هیچ نقطه دیگری از دهان وجود ندارند.

 

میکروب های زبان می‌توانند باعث ایجاد بوی بدن دهان شده و روی حس چشایی تاثیر منفی بگذارند. علاوه بر این، باکتری‌ها تکثیر شده و به دیگر نقاط دهان سرایت می کنند. تکثیر این باکتری‌ها می‌تواند باعث زرد، سفید یا سیاه شدن زبان شده و به آن حالت پرزداری بدهند.

 

عادت کنید که در هر بار مسواک زدن، روی زبانتان را نیز به آرامی تمیز کنید. از مسواک های تمیزکننده زبان استفاده کنید که به اشکال و اندازه های مختلف به فروش می رسند. البته مسواک معمولی نیز می‌تواند کارساز باشد.

سعی کنید تا انتهای زبان را تمیز کنید، فقط مراقب حالت تهوع باشید.


مطالب مرتبط:

رابطه مشکلات دهان با 11 بیماری

چطور استرس بر سلامتی دهان اثر می‌گذارد؟

این 6 مشکل دهانی را جدی بگیرید

هر دهانشویه ای مفید نیست

16 مشکل شایع در دهان (1)

16 مشکل شایع در دهان (2)

بوی بد دهان علامت بیماری است

به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.