تبیان، دستیار زندگی
معرفی چندکتاب در زمینه ی پایداری و مقاومت با عناوین: «پرستوی دهلاویه» ، «نیمه ی پنهان ماه- تجلایی به روایت همسر شهید»، «روزشمار انقلاب اسلامی (جلد دوازده و سیزده)»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرستوی دهلاویه

معرفی چندکتاب در زمینه ی پایداری و مقاومت با عناوین: «پرستوی دهلاویه» ، «نیمه ی پنهان ماه- تجلایی به روایت همسر شهید»، «روزشمار انقلاب اسلامی (جلد دوازده و سیزده)»

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
«پرستوی دهلاویه» ، «نیمه ی پنهان ماه- تجلایی به روایت همسر شهید»، «روزشمار انقلاب اسلامی (جلد دوازده و سیزده)»

«پرستوی دهلاویه»

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، جدیدترین اثر خود با عنوان «پرستوی دهلاویه»؛ تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران، تألیف مجید نجف‌پور را منتشر کرد.

این کتاب اثری است در حوزه تاریخ شفاهی که در هفت فصل نوشته شده و سعی دارد با استفاده از اسناد و نامه‌ها و دست‌نوشته‎های به جامانده از آن شهید بزرگوار و خاطراتی كه در گنجینه غبارگرفته از یاران او وجود دارد به زندگی پرماجرای شهید چمران بپردازد.

نجف‌پور درباره این اثر گفت: «پرستوی دهلاویه» در قالب زندگینامه نوشته شده و علاوه بر‌ جنبه‌های عرفانی زندگی شهید چمران، به نقش او در فرماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم و آزادسازی سوسنگرد توجه دارد.

وی افزود: این كتاب حاصل سه سال پژوهش و مصاحبه با دوستان شهید چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم،‌ همرزمان او در لبنان، خانواده و دو برادرش، مهدی و نصر‌الله چمران است.

نجف‌پور درباره انتخاب عنوان «پرستوی دهلاویه» برای كتاب خود گفت: شهید چمران در 30 خرداد سال 1360 در منطقه دهلاویه به شهادت رسید و این عنوان نماد هجرت و كوچ مظلومانه او از این دنیاست.

«پرستوی دهلاویه» تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران، در شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه، 300 صفحه، قطع رقعی، به بهای 95 هزار ریال در شهریورماه سال جاری از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، روانه بازار نشر شده است.

«نیمه پنهان شهید تجلایی»

بیست‌و دومین جلد از مجموعه «نیمه پنهان» انتشارات روایت فتح به شهید تجلایی می‌پردازد. این روایت از زبان همسر او «انسیه عبد‌العلی‌زاده» بیان و به قلم راضیه کریمی نوشته شده است.

شهید علی تجلایی پنجم مرداد 1338 در شهر تبریز متولد شد و در سال‌های دبیرستان به مبارزه‌های انقلابی پرداخت. با پیروزی انقلاب اسلامی، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و مدتی با عوامل ضد انقلاب در کردستان مقابله کرد.

پس از حمله شوروی به افغانستان در (دی‌1358) با شناسنامه افغانی به این کشور رفت و به کمک و مبارزه پرداخت. حدود 300 نفر از مجاهدین افغانی که اغلب سطح علمی بالایی داشتند، زیر نظر تجلایی آموزش دیدند. او در راه‌اندازی راهپیمایی‌های ضد آمریکایی در افغانستان نقش داشت و برای مجاهدان افغانی چگونگی گسترش خط پدافندی‌، آرایش سلاح و نیرو و حدود ارتش را تشریح می‌کرد. با شروع تجاوز عراق به خاک ایران، تجلایی فصل دیگری در مبارزاتش گشود. بخشی از عملیات آزادسازی سوسنگرد در سال 1359 مدیون طراحی عملیاتی علی تجلایی است.

14تیرماه 1360 زندگی مشترک تجلایی با انسیه عبد‌العلی‌زاده آغاز شد و بیست‌و دومین جلد از کتاب «نیمه پنهان ماه» به چهار سال پایانی زندگی این مجاهد از زبان همسرش می‌پردازد.

روایت فتح، ناشر کتاب «تجلایی به روایت همسر شهید» با شمارگان سه‌هزار و 300 نسخه، در 85 صفحه، قطع پالتویی و به بهای 40هزار ریال است.

«روزشمار انقلاب اسلامی (جلد دوازده و سیزده)»

جلد 12 و 13 روز شمار انقلاب اسلامی با پرداختن به تحولات سیاسی روزهای 27 دی تا 4 بهمن ماه 1357 توسط انتشارات سوره مهر به بازار كتاب عرضه شد.

تحولات سیاسى گسترده ایران در اواخر دى ماه 1357 به حدى بود كه جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی به دوره تاریخى 27 تا 30 دى ماه آن سال اختصاص یافت.

تحولات گسترده این دوره زمانى كوتاه در دو محور اصلى جبهه مبارزه شامل رهبرى انقلاب اسلامى، تظاهرات میلیونى اربعین و روحانیت و مردم و همچنین جبهه حكومت شامل شاه و شاپور بختیار، نظامیان و كشورهاى غربى و اسرائیل بررسی می‌شود.

در این مجلد به تحولاتى نظیر گسترش مخالفت‌هاى مردمى با حكومت پهلوى و دولت شاپور بختیار، انعكاس گسترده پیام‌ها و سخنان امام خمینى در خبرگزاری‌ها و مطبوعات داخلى و خارجى، یورش نظامیان و چماقداران در بسیارى از شهر‌ها به مردم، استعفاى گروهى از نمایندگان مجلس شوراى ملى و وزیر دادگسترى، اعتصاب غذاى گروهى از همافران، تدارك و برنامه‏ریزى تظاهرات اربعین، تهیه اساسنامه شوراى انقلاب اسلامى، آزادى گروهى از زندانیان سیاسى و... سرانجام تظاهرات میلیونى اربعین در سراسر كشور پرداخته شده است.

تحولات گسترده این دوره زمانى كوتاه در دو محور اصلى جبهه مبارزه شامل رهبرى انقلاب اسلامى، تظاهرات میلیونى اربعین و روحانیت و مردم و همچنین جبهه حكومت شامل شاه و شاپور بختیار، نظامیان و كشورهاى غربى و اسرائیل بررسی می‌شود.

جلد سیزدهم روزشمار انقلاب اسلامی نیز به تحولات سیاسی گسترده ایران طی روزهای اول تا چهارم بهمن 1357 می‌پردازد. در این مجلد به تحولاتی نظیر انعكاس گسترده سخنان و دیدگاه‌های امام خمینی و حوادث انقلاب در رسانه‌های داخلی و خارجی، استعفای سیدجلال‌الدین تهرانی از ریاست شورای سلطنت، اعلام بازگشت امام خمینی به ایران، تشكیل «كمیته استقبال از امام» در تهران، برپایی جلسات شورای انقلاب اسلامی، گسترش مبارزات مردمی و فعالیت روحانیون و سیاسیون، آزادی برخی از زندانیان سیاسی، پیوستن گروهی از نظامیان به مردم، ارایه لوایح انحلال ساواك و تعقیب نخست‌وزیران و وزیران سابق از سوی شاپور بختیار به مجلس شورای ملی، برپایی تظاهرات طرفداران قانون اساسی با حضور برخی نظامیان و خانواده‌هایشان، تسخیر برخی مراكز دیپلماتیك رژیم پهلوی در خارج كشور توسط دانشجویان مبارز، اقدامات امریكا در مقابله با انقلاب و... پرداخته شده است.

تحولات گسترده این دوره زمانی چهار روزه را می‌توان در دو محور اصلی جبهه مبارزه شامل رهبری انقلاب اسلامی، كمیته استقبال از امام، شورای انقلاب اسلامی، روحانیت و سیاسیون مخالف رژیم شاه، مخالفتهای مردم، نظامیان پیوسته به انقلاب اسلامی و گسترش انقلاب در خارج از كشور و همچنین محور جبهه حكومت شامل شاه، شاپور بختیار، نظامیان، طرفداران قانون اساسی و امریكا و اسرائیل تقسیم و بررسی كرد.

این دو مجلد روزشمار انقلاب اسلامی با كار‌شناسی هدایت‌الله بهبودی مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، توسط میرزاباقر علیان‌نژاد تنظیم و نگارش شده است.

همچنین جلد14 روزشمار انقلاب اسلامی كه به روزهای 5 تا 8 بهمن 1357 اختصاص دارد به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.


منبع:
ایبنا