تبیان، دستیار زندگی

خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه چهارم

هدف از این درس آشنایی با نظرات مفسران قرآن پیرامون واژه سماء می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه چهارم

چرخه های زمین

هدف:

آشنایی با نظرات مفسران قرآن پیرامون واژه سماء

 

مقدمه:

آیات قرآنی به گونه ای هستند که برای فهم بهتر و عمیق تر نیاز به تبیین و تفسیر دارند. به همین جهت خداوند این وظیفه مهم را به پیامبر(ص) سپرد و به ایشان فرمود: *وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ‏*ما ذکر (یعنی قرآن) رو بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین نمایی* (سوره نحل، آیه44)

بعد از وفات پیامبر(ص) نیزجمعی از صحابه(یاران) ایشان، این وظیفه ی مهم را ادامه دادند که از این بین می توان از حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ ترین مفسر قرآن نام برد.

 

این مسئله در طول زمان ادامه داشت و دیگر ائمه اطهار(ع) نیز به این امر پرداختند. همچنین دیگرانی نیز بودند که همواره تلاش می کردند تا به فهم دقیق تری از آیات برسند. به این ترتیب طی قرون مختلف، بزرگانی از شیعه و همین طور اهل سنت با استفاده از روش های مختلف به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند.

برای مثال تفسیر «البرهان فی تفسیر القرآن» که توسط سید هاشم بحرانی در قرن یازدهم نوشته شده با استفاده از روایات رسیده از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) تفسیر یک آیه رو بیان کرده است و یا تفسیر «المیزان فی تفسیر القرآن» علامه طباطبائی که با روش تفسیر قرآن به قرآن یعنی با استفاده از دیگرآیات قرآن، آیه ای را تفسیر کرده است.

 

این تفاسیر علاوه بر این که روش های مختلفی در تفسیر آیات دارند، دیدگاه های مختلفی هم درباره تفسیر هر آیه دارند؛ زیرا در خیلی از مواقع، مفسران برداشت های خود را نیز وارد می کرده اند و وظیفه ما این است که با مطالعه ی دقیق این تفاسیر و توجه به دلایل بیان شده برای هر نظر، به تفسیر درست برسیم.

 

گام1:

با مراجعه به کتب تفسیری تلاش کنید به سئوال زیر پاسخ دهید:

با توجه به معنای اصلی واژه سماء، آیا جو زمین، منظومه شمسی، فضای حاوی ستارگان و سیارات و نیز خود کرات آسمانی می توانند مصادیقی از واژه سماء باشند؟

توصیه می شود برای رسیدن به پاسخ این سئوال ابتدا با کمک نرم افزار جامع التفاسیر نمونه هایی از آیات قرآن کربم که در آنها واژه سماء (یا سماوات) به معنای جو، منظومه شمسی، ستارگان یا به طور کلی فضا دانسته شده است را یافته و سپس با مراجعه به بخش «تفسیر» نرم افزار و کمک از نظرات تفسیری مفسران، به این سئوال پاسخ دهید.

تفاسیر پیشنهادی:

تفسیر نمونه، تفسیر کوثر، تفسیر اطیب البیان، تفسیر پرتوی از قرآن، تفسیر انوار درخشان، تفسیر نور، تفسیر احسن الحدیث


 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه اول
خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه دوم
خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه سوم
خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه چهارم
خاصیت بازگشتی آسمان - جلسه پنجم
خاصیت بازگشتی آسمان - بخش علمی


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: بهاره مظاهری
تنظیم: یگانه داودی