تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با میکرو ارگانیزم ها را می توان با داستانی در ارتباط با بچه هایی شروع كرد كه در یك اردوی یك روزه به باغ های اطراف شهر، پس از خوردن آب جوی، بیمار شدند. یا داستانی از كسانی، كه در اثر آب تنی در رودهای اطراف شهر دچار بیماری پوستی شدند. به نظر شما چرا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی‌ها-جلسه دوم

اهداف: آشنایی با میکروارگانیزم های موجود در آب - مشاهده میکروارگانیزم های موجود در یک نمونه ی آب - آشنایی با روش کار میکروسکوپ

وسائل مورد نیاز: یک نمونه ی آب دارای میکروارگانیزم - لام - لامل - محلول آبی متیلن - میکروسکوپ

1-1 آشنایی با میکرو ارگانیزم ها:

آشنایی با میکرو ارگانیزم ها را می توان با داستانی در ارتباط با بچه هایی شروع كرد كه در یك اردوی یك روزه به باغ های اطراف شهر، پس از خوردن آب جوی، بیمار شدند. یا داستانی از كسانی، كه در اثر آب تنی در رودهای اطراف شهر دچار بیماری پوستی شدند. به نظر شما چرا ممکن است چنین اتفاق هایی بیفتد؟ برای پاسخ به این سئوال به سمت دنیای میكروسكوپی می رویم. دنیای اطراف ما فقط شامل چیزهایی كه می بینیم نمی شود. در هوا، آب، حتی بر روی در و دیوار و بدن خود ما، میلیون ها موجود ریز ذره بینی زندگی می كنند که قابل مشاهده نیستند و در اغلب موارد وجودشان نادیده گرفته می‌شود.

به یاد بیاورید، در دورهء راهنمایی با قارچ های ذره بینی، باکتری ها، آغازیان جانوری (پروتوزوئرا) و آغازیان گیاهی (جلبک ها) آشنا شدید. در قسمت پائین تصاویر چند موجود ذره بینی را مشاهده می کنید. این موجودات لزوماً مضر نیستند، بسیاری از آنها بی ضرر و یا حتی مفید هستند.

2-1 روش کار:

پس از آشنایی با دنیای شگفت انگیز میکروارگانیزم ها، به صورت عملی با این موجودات آشنا می شویم. برای ورود به این مرحله ابتدا باید با نحوهء کار میکروسکوپ آشنا شوید سپس نمونه ی آبی را که آماده کرده اید، برای بررسی زیر میکروسکوپ بر روی میز قرار دهید.

برای تهیه این نمونه ی آب می توانید از یک برکه یا استخری که آب آن مدت ها به صورت راکد مانده است، نمونه ای بردارید. در صورت در دسترس نبودن چنین جایی، مقداری کاه یا یونجه یا سبزیجات دیگر را به مدت یک یا دو هفته خیس کنید و از آب آن استفاده کنید.

نمونه ی آب را مشاهده کنید. چه می بینند؟ احتمالا" چیزی در آن نخواهید دید. حالا یک قطره از این آب را روی لام بریزید و روی آن را با لامل دیگری بپوشانید. این لام را زیر میکروسکوپ قرار دهید. با اضافه کردن یک قطره محلول آبی متیلن بر روی این قطره آب، حرکت تک سلولی ها کمتر شده و هسته ی آن ها رنگ بیشتری می گیرد. شکل موجوداتی که در زیر میکروسکوپ مشاهده کردید را در جدول زیر بکشید.

تکلیف: در پایان این جلسه جدول شکل میکروارگانیزم ها را برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/اردو/خرید: برای این جلسه می توانید از رودخانه ها و تالاب‌های اطراف شهر دیدن کنید.

منابع مطالعه: -------------------------

مطالب مرتبط:

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی اول

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی دوم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی سوم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی چهارم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی پنجم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی ششم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی هفتم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی