تبیان، دستیار زندگی
گروه تروریستی داعش در حرکتی تازه اقدام به ضرب سکه کرده تا به جای واحد پولی رایج در مناطق تحت اشغال خود؛ آنها را جایگزین پول رسمی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیاتی از سکه‌هایی ضرب شده توسط داعش


گروه تروریستی داعش در حرکتی تازه اقدام به ضرب سکه‌ کرده تا به‌جای واحد پولی رایج در مناطق تحت اشغال خود؛ آنها را جایگزین پول رسمی کند.

سکه داعش

خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع نزدیك به داعش اعلام کردند؛ وزارت امور اقتصادی (بیت‌المال) این گروه ترویستی قصد دارد سكه‌های مسی، نقره‌ای و طلایی ضرب و در مناطقی که به اشغال خود درآورده؛ منتشر كند.

در بیانیه‌ی بیت‌المال گروه تروریستی داعش در تاریخ 20 محرم 1436/ 23 آبان 1393 آمده است: از آنجا كه نظام پولی سرزمین‌های اسلامی ناشی از نظام یهودی و صلیبی است، این گروه قصد دارد برای مبارزه با ربا، سكه‌هایی از مس و نقره و طلا در مبالغی كه در پیوست می‌آید ضرب كند.

هرچند هنوز این سكه‌ها ضرب و روانه بازار نشده است، اما تصاویر سكه‌های پیشنهادی (10 و 20 فلس مسی، 1 و 5 و10 درهم نقره، و 1 و 5 دینار طلا) در زیر آمده است.

عیار 21 (875 در هزار)، بر سكه‌های طلا ثبت شده اما از میزان خلوص سكه نقره ذكری بر سكه نشده است اما گمان می‌رود حدود 900 در هزار باشد.

هرچند از اندازه سكه‌ها آگاهی نداریم اما وزن سكه‌ها روی آنها نقش بسته است. بنظر می‌رسد واحد پایه این نظام پولی، یك دینار طلا برابر یك مثقال شرعی (25/4 گرم) است. برخی منابع غربی برای این سكه معادل دلاری درنظر گرفته‌اند:

10 فلس= 5/6 سنت، 20 فلس= 13 سنت، 1 درهم=90 سنت، 5 درهم= 5/4 دلار، 10 درهم= 9 دلار، 1 دینار= 139 دلار، و 5 دینار= 694 دلار محاسبه شده است.

بخش سیاست تبیان


منبع :  تابناک