تبیان، دستیار زندگی
در این کتاب, نخست تاثیر فرهنگ بر نحوه برخورد و رفتار مردم در جامعه بررسی شده و در پی آن مولف ضمن اشاره به تعاریف مختلفی از فرهنگ, مفهوم خاصی از آن به دست داده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این کتاب اجتماعی شوید

در این کتاب, نخست تاثیر فرهنگ بر نحوه برخورد و رفتار مردم در جامعه بررسی شده و در پی آن مولف ضمن اشاره به تعاریف مختلفی از فرهنگ, مفهوم خاصی از آن به دست داده است

اخباریه - بخش اجتماعی تبیان
فرهنگ و رفتار اجتماعی

در این کتاب, نخست تاثیر فرهنگ بر نحوه برخورد و رفتار مردم در جامعه بررسی شده و در پی آن مولف ضمن اشاره به تعاریف مختلفی از فرهنگ, مفهوم خاصی از آن به دست داده است .وی در این کتاب, با تاکید بر تفاوت‌های فرهنگی ملل مختلف, خوانندگان را به آموزش و یادگیری بین فرهنگی فرا خوانده است .دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی کتاب را با عناوینی از این دست مطالعه می‌کنند :((اثر گذاری فرهنگ ما بر کیستی ما و نحوه نگرش به رفتار اجتماعی‌مان)), ((چرا زحمت مطالعه شکل‌های مختلف رفتار فرهنگی ـ اجتماعی را بر خود هموار می‌سازیم)), ((چگونه فرهنگ‌ها را مطالعه کنیم)), ((تحلیل فرهنگ ذهنی)), ((برخی تفاوت‌های جالب توجه در عناصر فرهنگ ذهنی)) و ((تفاوت‌های فرهنگی در الگوهای رفتار اجتماعی)) .هر فصل با خلاصه مطالب, پرسش و پاسخ و تمرین‌هایی چند همراه است .

خلاصه کتاب:

جامع ترین تعریف فرهنگ را هرسکوتیز ارائه داده است: فرهنگ بخش انسان ساخته ی محیط است.

برخی فرهنگ ها،هنجارها، قواعد و محدودیت های بسیاری را بر رفتار اجتماعی تحمیل می کنند. حال آنکه برخی دیگر از فرهنگ ها از تحمیل چنین محدودیت هایی تقریبا مبرا هستند.

با آنکه فرهنگ است که رفتار اجتماعی را شکل می دهد اما تنها عاملی تعیین کننده نیست.

تا زمانی که با فرهنگ دیگری ارتباط برقرار نکنیم فرهنگ خودمان را نخواهیم شناخت.

در این کتاب, نخست تاثیر فرهنگ بر نحوه برخورد و رفتار مردم در جامعه بررسی شده و در پی آن مولف ضمن اشاره به تعاریف مختلفی از فرهنگ, مفهوم خاصی از آن به دست داده است

در بیشتر فرهنگ های سنتی نسبت به فرهنگ غرب،حجب و حیا خصلتی بسیار پسندیده است.بنابراین بیشتر روانشناسان در این جوامع بد می دانند که بگویند: «نظریه ی شما غلط است» ولی غربی ها و از مشرق زمین ژاپنی ها به راحتی می گویند فلان حرف غلط است و فکر می کنند اگر Xصحیح است غیر X نمی تواند صحیح باشد.

- در فرهنگ های جمع گرا مردم اغلب به انجام عمل صحیح می اندیشند تا انجام خواست شخصی خود و در نتیجه در مقایسه با فرهنگ های فردگرا،سازگاری کمی بین دیدگاه ها و رفتارها وجود دارد.

- ما نمی توانیم بگوئیم یک حرف کاملا غلط است.بلکه باید خود را در شرایط شخص گوینده قرار دهیم تا منظور او را بفهمیم.

- روانشناسان وقتی رفتار یا پدیده ای را مورد مطالعه قرار می دهند که اساس زیستی وسیعی دارد؛ یا در میان دیگر حیوانات نیز یافت می شود یا بشدت تحت تاثیر ساخت اجتماعی قرار دارد می توانند انتظار تشابهاتی را داشته باشند.همچنین در مقایسه ی فرهنگ هایی که در محیط های زیستی مشابه ظاهر شده اند می توان انتظار موارد مشابه را داشت.

- فرهنگ و عینک ذهنی: به هنگام مشاهده ی دیگر فرهنگ ها سودمند خواهد بود اگر بخاطر داشته باشیم که ما جهان را کمتر «آنگونه که هست» و بیشتر آنگونه که ما هستیم می بینیم.

- برای مطالعه ی درباره ی فرهنگ روش دیگری هم وجود دارد و آن توجه به «قواعد بازی» است. اگر شما با فرهنگی آشنا باشید می دانید که بازی خاص در آن فرهنگ را چگونه انجام دهید. اگر درباره ی عناصر فرهنگی بریتانیا اطلاعاتی کسب کنید می توانید جریان بازی کریکت را بخوبی دنبال کنید.

کمترین فاصله ی فرهنگی بین دو کشور زمانی وجود دارد که زبان ،ساخت خانوادگی ، مذهب، تولید سرانه ی ناخالص ملی و ارزشهای مشابهی را بتوان در میان دو فرهنگ شناسایی کرد.

- فرهنگ ها به طرق گوناگونی تغییر می کنند.آنها بریکدیگر تاثیر می گذارند. جنگ،تجارت، توریسم، مبلغان مذهبی و سایر عواملی از این دست فرهنگ ها را تغییر می دهند.

- ماباید از «موقعیت طبیعی» قوم مداری براساس ملاک های فرهنگ خودی (قضاوت درباره ی خوب یا بد بودن دیگر فرهنگ ها، بر اساس ملاک های فرهنگ خودی) فاصله بگیریم تا درکی صحیح نسبت به فرهنگ های دیگر بدست آوریم و مهارت های خود را در زمینه ی ارتباط اجتماعی موفقیت آمیز با اعضای فرهنگ دیگر وسعت بخشیم.

- برخی از ناهنجاری های ذهنی وقتی به وجود می آید که انسان فکر کند بر محیطش کنترل ندارد و همین باعث ایجاد احساس درماندگی در او می شود. برای بهبود این احساس کنترل راه های بسیاری وجود دارد.برای مثال نیایش همراه با توجه عاطفی عمیق به باورهای مذهبی احساس کنترل بیشتری به فرد می دهد.

- در جاهایی که غرب زدگی بیشتر شایع است میزان فشار خون با بالا رفتن سن افزایش می یابد اما در جوامع سنتی فشار خون با سن ارتباطی ندارد.

- در فرهنگ های جمع گرا نسبت به فرهنگ های فردگرا که بر حقوق شخصی تاکید می شود نقش اخلاق چیزی فراتر از عملکرد خوب است.

- در فرهنگ های فردگرا مردم بیشتر دوست دارند که درباره ی حقیقت اندیشه ای داشته باشند و از عقاید انتزاعی استفاده کنند.

لایکز نشان داده است که مردان بیشتر اندیشه ی فردگرایانه از خود نشان می دهند و زنان بیشتر تفکرات جمع گرایانه دارند.

- زمانی که ما دو فرهنگ را با هم مقایسه می کنیم در واقع به مقایسه ی هویت هایی می پردازیم که به هزاران روش با هم فرق دارند.

- در برخی فرهنگ ها مردم به زندگی خانوادگی و مذهبی خود بیشتر توجه می کنند تا اینکه چه بپوشند و یا چه شغلی داشته باشند

چند نکته ی کلی وجود دارد که باید به هنگام ارزیابی مطالعات بین فرهنگی بخاطر داشته باشید:

1) برای اثبات یک تفاوت امکانپذیر نخست باید بسیاری از شباهت های موجود بین فرهنگ ها ثابت کنیم.به عبارت دیگر تفاوت ها باید در چارچوبی از شباهت ها گنجانده شوند.

2) محققان باید روش ها، انواع آزمون ها و دیگر رویه های سنجش را از تمامی فرهنگ هایی که قرار است با یکدیگر مقایسه شوند برگزینند.به طور کلی این عمل بسیار غلط است که روش را مثلا بر اساس ژاپن بسازیم و تصور کنیم که در ایالات متحده نیز موثر واقع خواهد شد.

3) تفاوت فرهنگی باید به روش های مختلفی اثبات شود.

تفاوت های فرهنگی بی شمارند. بسیاری از آنها برای درک رفتار اجتماعی اهمیت دارند.

در فرهنگ های جمع گرا مردم اغلب به انجام عمل صحیح می اندیشند تا انجام خواست شخصی خود و در نتیجه در مقایسه با فرهنگ های فردگرا،سازگاری کمی بین دیدگاه ها و رفتارها وجود دارد

فرهنگ ها از نظر میزان توجهی که به بستر ارتباطات دارند و میزان استفاده از الگوهای پیوسته به هم در ارتباطات، با یکدیگر فرق می کنند. هر دوی این ویژگی ها احتمال بروز بیشتری در فرهنگ های جمع گرا دارند؛یعنی جایی که بر ایدئولوژی درون گروه و تعادل و سلسله مراتب تاکید بیشتری می شود.

هرگاه روزنامه می خوانیم می بینیم که درگیری های میان فرهنگی بسیاری در جهان وجود دارد. درگیری می تواند نشانه ای از قوم مداری باشد؛یعنی دیدن دیگران در شرایط میان گروهی به جای میان فردی، قالب سازی، و همچنین وجود تفاوت های موجود در زیستبوم. بعلاوه بزرگ کردن تفاوت های صفات هر یک از گروه های فرهنگی، عدم وجود امکانات کافی برای ملاقات با اعضای گروه دیگر، استاندارد های متفاوت جاذبه ی فیزیکی و همچنین سطوح پایین شباهت در دیدگاه های ارزشها، دین، و حتی جهت گیری سیاسی، درگیری و نزاع را افزایش می دهد. بعلاوه عدم شباهت های موجود در فرهنگ ذهنی، نبودن کنترل درک شده، رفتار ها و فاصله ی اجتماعی که برتری ها را حفظ می کند، عدم امنیت که روی آوردن به چنین هنجارهایی را افزایش می دهد وبالاخره درک غلط رفتار گروه فرهنگی دیگر نزاع و درگیری بوجود می آورد.

کتاب فرهنگ و رفتار اجتماعی نوشته تریاندیس - هری‌چارالامبوس است که به وسیله فتی – نصرت ترجمه شده است.