تبیان، دستیار زندگی
همان گونه که انتظار می رفت، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به انتشار و گزارش و تحلیل هایی از نتیجه مذاکرات هسته ای وین اختصاص یافته است. از دیدگاه های خوشبینانه تا بدبیانه و از تحلیل سناریوهای محتمل پیش رو تا بازتاب اظهارات مقامات طرفین،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش های بین المللی به تمدید مذاکرات


همان گونه که انتظار می‌رفت، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به انتشار و گزارش و تحلیل‌هایی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین اختصاص یافته است. از دیدگاه‌های خوشبینانه تا بدبیانه و از تحلیل سناریوهای محتمل پیش رو تا بازتاب اظهارات مقامات طرفین، همه موضوعاتی است که در این زمینه در مطبوعات بین‌المللی انتشار یافته است.

‌همان گونه که انتظار می‌رفت، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به انتشار و گزارش و تحلیل‌هایی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین اختصاص یافته است. از دیدگاه‌های خوشبینانه تا بدبیانه و از تحلیل سناریوهای محتمل پیش رو تا بازتاب اظهارات مقامات طرفین، همه موضوعاتی است که در این زمینه در مطبوعات بین‌المللی انتشار یافته است.

واکنش به مذاکرات

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» ضمن پرداختن به موضوع مذاکرات هسته‌ای وین، به جنبه‌های مختلف نتایج آن پرداخته و می‌نویسد، در شرایطی که قدرت‌های جهانی نتوانستند در موضوع هسته‌ای به توافق‌ با ایران دست پیدا کنند، اعضای کنگره آمریکا در ماه ژانویه تلاش خود را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران به کار خواهند بست.

در ‌‌نهایت، روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز از جمله مطبوعاتی است که تمدید مذاکرات را تصمیمی صحیح از سوی طرفین می‌داند. این روزنامه می‌نویسد، اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران نتوانست در مدت زمان تعیین شده به توافق نهایی منجر شود، ناامید کننده است؛ اما تصمیم ایران و گروه 1+ 5 برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها، به شدت بر دیگر گزینه‌ها ارجحیت دارد

از سوی دیگر، با تمدید دوره زمانی مذاکرات، قرار است آن دسته از تحریم‌هایی که بر اساس توافق مقدماتی هسته‌ای درباره ایران به حال تعلیق درآمده بود، همچنان معلق ‌بماند. در بحث تحریم‌ها، این سایت اشاره می‌کند، ‌هرچند درآمدهای غیرنفتی ایران از محل کاهش تحریم‌ها کمتر از حد انتظار بوده، ‌درآمدهای نفتی این کشور در یک سال اخیر، بیش از حد انتظار بوده است.

واکنش به مذاکرات

اما روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی که از مذاکرات وین منتشر کرده، تلاش دارد مسئولیت عدم دستیابی به نتیجه نهایی و تمدید مذاکرات را به گردن ایران بیندازد. این روزنامه می‌نویسد، در آستانه مذاکرات وین، جان کری، وزیر خارجه آمریکا بر این باور بود که اگر ایرانی‌ها در ‌‌نهایت حاضر به ‌مصالحه نباشند، فرصت دستیابی به توافق از دست خواهد رفت. با این حال، طرف ایرانی با هیچ طرح و پیشنهاد جدیدی وارد مذاکرات نشد و بر این اساس و از آنجا‌ که جان کری نمی‌توانست حالتی را بپذیرد که ایران دارای توانایی ساخت سلاح هسته‌ای باشد، بحث‌های فشرده و بعضاً تندی میان طرفین درگرفت و در ‌‌نهایت به حصول توافق منجر نشد.

واکنش به مذاکرات

با این حال، «یو اس‌ای تودی» دیدگاه خوشبینانه‌ای ‌نسبت به تمدید مذاکرات ابراز کرده و می‌نویسد، یک سال تلاش دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران را ـ که روز دوشنبه نتوانست به ‌توافق در زمان موردنظر منتهی شود ـ می‌توان با تلاش‌های صورت گرفته در دهه 1960 برای فرستادن نخستین انسان به سطح کره ماه مقایسه کرد. در هر دو موقعیت، احتمال شکست و پسروی وجود دارد، ولی دستاورد نهایی آنقدر بزرگ است که تنها انتخاب معقول و منطقی، پذیرفتن خطرات و حرکت رو به جلوست. به عقیده این سایت، مهم‌ترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای وین این بوده که با تمدید مذاکرات، جلوی ایجاد تقابل میان طرفین گرفته شده است.

واکنش به مذاکرات

در طرف مقابل، روزنامه «واشنگتن تایمز»، از رسانه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان آمریکا، تمرکز خود را بر نقشی قرار داده که کنگره در آینده موضوع هسته‌ای ایران ایفا خواهد کرد. این روزنامه می‌نویسد، تمایل اوباما برای تمدید هفت ماهه مذاکرت، سبب می‌شود تصمیم‌گیری نهایی درباره موضوع هسته‌ای ایران به سال آینده کشیده شود؛ یعنی زمانی که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس کنگره را به دست گرفته و قادر خواهند بود، برنامه‌های خود برای افزایش تحریم‌ها و یا دیگر انواع فشار‌ها بر ایران را عملی کنند.

این روزنامه می‌نویسد،

مهم‌ترین دستاورد مذاکرات هسته‌ای وین این بوده که با تمدید مذاکرات، جلوی ایجاد تقابل میان طرفین گرفته شده است

بلافاصله پس از اعلام تمدید مذاکرات، جمهوری‌خواهان نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرده و هشدار داده‌اند که ممکن است آمریکا در یک بازی زمانی گیر افتاده باشد.

واکنش به مذاکرات

در ‌‌نهایت، روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز از جمله مطبوعاتی است که تمدید مذاکرات را تصمیمی صحیح از سوی طرفین می‌داند. این روزنامه می‌نویسد، اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران نتوانست در مدت زمان تعیین شده به توافق نهایی منجر شود، ناامید کننده است؛ اما تصمیم ایران و گروه 1+ 5 برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها، به شدت بر دیگر گزینه‌ها ارجحیت دارد.

استدلال این روزنامه این است که شکست مذاکرات، سبب می‌شد ایران تعهدات خود در موضوع هسته‌ای را کنار گذاشته و به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشد. از سوی دیگر، هر دو طرف طی روزهای اخیر از ‌پیشرفت در مذاکرات سخن می‌گفتند و به همین دلیل، ادامه ندادن مذاکرات پس از این ضرب الاجل کار اشتباهی بود.

بخش سیاست تبیان


منبع : تابناک