تبیان، دستیار زندگی
مایکروسافت دو ماه پیش، گوشی هوشمند لومیا 730 را با تمرکز روی عکس برداری سلفی عرضه کرد و حالا طرفداران محصولات سری لومیا در بنگلادش دور هم جمع شده اند تا بزرگ ترین تصویر سلفی دنیا را ثبت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین سلفی هم گرفته شد


مایکروسافت دو ماه پیش، گوشی هوشمند لومیا 730 را با تمرکز روی عکس‌برداری سلفی عرضه کرد و حالا طرفداران محصولات سری لومیا در بنگلادش دور هم جمع شده‌اند تا بزرگ‌ترین تصویر سلفی دنیا را ثبت کنند.

عکس سلفی با گسترش شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام رواج پیدا کرد به طوری که واژه ‌نامه آکسفورد، در سال 2013 واژهselfie ‎ را واژه سال معرفی ‏کرد. ‏ شاید برای یک بار هم که شده با گوشی شخصی تلفن همراهتان از خودتان عکس گرفته اید و یا گرفتن عکس دسته جمعی ای که خود عکاس هم در تصویر ‏حضور داشته باشد را تجربه کرده اید، پس در این صورت باید با واژه سلفی کم و بیش آشنا باشید.

عکاسی سلفی (‏Selfie‏)‏‎ ‎در واقع‎ ‎عکسی‎ ‎از خود است که معمولاً با دوربین‌های دیجیتال دستی (همراه) گرفته می‌شود. عکس‌های گرفته شده به این روش عموماً ‏برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی‎ ‎به کاربرده می‌شوند.‏

اصل واژه «سلفی» نخستین بار در سال 2002 ابداع شد، در آن زمان یک مرد استرالیایی عکسی از خود در اینترنت منتشر کرد و از واژه سلفی استفاده کرد، اما ‏جالب است بدانید که نخستین عکس از خود تاریخ را یک شیمی‌دان جوان مقیم فیلادلفیا در سال 1839 گرفت، این مرد جوان رابرت کورنلیوس نام داشت، ‌در آن ‏زمان تجهیزات عکاسی مثل امروز نبود به همین خاطر وی با برداشتن پوشش لنز به سرعت در مقابل دوربین عکاسی قرار گرفت و یک دقیقه‌ای در مقابل دوربین ‏ایستاد، تا عکسش را نگاتیو ثبت کند.

روزنامه گاردین چندی پیش در گزارشی به تمایل روزافزون کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به انتشار عکس‌های موسوم به سلفی پرداخت.‏ گاردین در این باره می‌نویسد: در حالی که استفاده از تصاویر موسوم به سلفی، پدیده تازه‌ای در غرب نیست، اما اخیرا در ایران به شدت رواج پیدا کرده است

‎ تحقیقات صورت گرفته توسط روانشناسان نشان می‌دهد، افرادی که تمایل زیادی به تهیه عکس از خود و گذاشتن آنها در سایت‌های اجتماعی دارند از اختلالات ‏روانی رنج می‌برند، همچنین محققان هشدار می‌دهند که تمایل بیش از اندازه به تهیه عکس از خود به ویژه در نوجوانان، یک شاخص مرتبط با عدم اعتماد به ‏نفس یا درگیر شدن نوجوان با مشکلات روانی دیگر است‎.‎

روزنامه گاردین چندی پیش در گزارشی به تمایل روزافزون کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به انتشار عکس‌های موسوم به سلفی پرداخت.‏ گاردین در این باره می‌نویسد: در حالی که استفاده از تصاویر موسوم به سلفی، پدیده تازه‌ای در غرب نیست، اما اخیرا در ایران به شدت رواج پیدا کرده است.‏

گاردین تعداد کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام که مخصوص انتشار عکس است را بیش از یک میلیون عنوان کرده است، در حالی که 82 درصد این افراد، ‏مرد هستند اما زنان، بیشتر از عکس‌های سلفی استفاده می‌کنند.‏

عکس های سلفی زیادی در این سال ها از شخصیت های سیاسی، مذهبی، فرهنگی، ورزشی ایرانی و خارجی انداخته شده است و حتی برخی افراد برای گرفتن این ‏عکس ها خطر کردند. در ادامه تصویری را از بزرگترین عکس سلفی که به تازگی در بنگلادش گرفته شده است را به همراه چند تصویر دیگر مشاهده می کنید:

لی تامسون 31 ساله که مدیر یک آژانس هوایی است با قانع کردن مقامات شهر ریو دی ژانیرو برزیل به بالای سر مجسمه بزرگ و معروف حضرت مسیح رفت و ‏از ارتفاع بلند بر فراز شهر عکس‌ های سلفی گرفت:

بزرگترین سلفی هم گرفته شد

شاید این عکس را بتوان احمقانه ترین عکس سلفی دانست که تا کنون گرفته شده است؛ یکی از دانش آموزان دبیرستانی سر جلسه امتحانات نهایی از صندلی بلند ‏می شود و جلو همه می ایستد و از خود و دانش آموزان عکس سلفی گرفت. او چند روز بعد با قرار دادن عکس سلفی خود در توییتر نوشت: از همه امتحانات نهایی ‏بازماندم. مدرک دیپلم که نگرفتم هیچ به مدت 5 سال از امتحان دادن هم محروم شدم، اما ارزشش را داشت:

بزرگترین سلفی هم گرفته شد

یکی از داستان‌های غم‌انگیزی که در رابطه با گرفتن عکس سلفی وجود دارد دختر دانشجویی است که برای گرفتن عکس سلفی جان خود را از دست داد. او یک دانشجوی 23 ساله پزشکی به نام سیلویا ریچل بود که در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی پوستادا تحصیل می‌کرد و برای استراحت و تعطیلات به اسپانیا رفته بود.

اما او در این سفر تفریحی تصمیم می‌گیرد که برای گرفتن یک سلفی منحصر به فرد، روی لبه پل "پونت دی ترینا" که یکی از محل های مشهور برای گرفتن عکس‌های زیبا در این منطقه است، بایستد اما همین تصمیم باعث می‌شود تا او تعادل خود را از دست داده و از ارتفاعی حدود 15 متری بر روی پایه های بتنی مقاوم پل سقوط کند. بعد از سقوط، ریچل ایست قلبی کرد. و پزشکان و ماموران اورژانس نتوانستند کاری برای نجات این زن جوان انجام دهند.

شاید دیدن یک عکس سلفی از شما با پس زمینه‌ای خیره کننده برای دوستانتان تحسین برانگیز باشد، اما هیچکس دوست ندارد آخرین سلفی که شما در عمرتان گرفته‌اید را ببیند:

بزرگترین سلفی هم گرفته شد

مایکروسافت دو ماه پیش، گوشی هوشمند لومیا 730 را با تمرکز روی عکس‌برداری سلفی عرضه کرد و حالا طرفداران محصولات سری لومیا در بنگلادش دور هم جمع شده‌اند تا بزرگ‌ترین تصویر سلفی دنیا را ثبت کنند.

صفحه فیس‌بوک لومیا در بنگلادش، اعلام کرده که هزار و 151 نفر از دوستداران لومیا در مکان مشخصی گرد هم آمده‌اند تا بزرگ‌ترین تصویر سلفی دنیا را با گوشی لومیا 730 بگیرند. آن‌ها درخواست ثبت این رکورد در کتاب‌ گینس را نیز داده‌اند اما هنوز این درخواست تأیید نشده است.

محصولات نوکیا و مایکروسافت در کشورهایی نظیر هند، بنگلادش و برخی دیگر از کشورهای در حال توسعه بسیار محبوب است. ظاهراً تمام افرادی که در تصویر مشاهده می‌کنید، جزو طرفداران پر و پا قرص محصولات سری لومیا هستند.

بزرگترین سلفی هم گرفته شد

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رویکرد/ برترین ها/ ایسنا

مطالب مرتبط:

رقابت دو "سلفی" در جهان مجازی +عکس

آمارهای خواندنی از عکس‎های Selfie !