تبیان، دستیار زندگی
از شهدای دفاع مقدس 45 درصد بسیجی 19 درصد نیروهای سپاه (وظیفه و كادر) 23 درصد نیروهای كادر و وظیفه ارتش 8/2 درصد از نیروهای انتظامی و 3/1 درصد از نیروهای جهاد سازندگی بوده‎اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه ای برای بیم دشمنان


از شهدای دفاع مقدس 45 درصد بسیجی 19 درصد نیروهای سپاه (وظیفه و كادر) 23 درصد نیروهای كادر و وظیفه ارتش 8/2 درصد از نیروهای انتظامی و 3/1 درصد از نیروهای جهاد سازندگی بوده‎اند.

بسیج

آن‎چه كه دفاع هشت ساله ملت ما را در مقابل ارتش عراق از دیگر جنگ‎ها متمایز می‎كند، حضور گسترده و داوطلبانه مردم ایران در صحنه‎های نبرد است. در دفاع از مرزهای هر كشوری این فقط وظیفه ارتش و نیروهای مسلح آن كشور است كه از كیان و خاك میهن به دفاع بپردازد اما در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آن‎چه كه بیشتر از هر موضوع دیگر نمود عینی داشت حضور اقشار مختلف مردم خصوصاً دانش آموزان و دانشجویان مسلمان كشور بود.

این نمود قبل از هر چیز در میزان شهدای دفاع مقدس كه سال‎ها بعد از جنگ توسط بنیاد شهید ارائه شد، مشهود است.

تشکیل بسیج

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استكبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر 1358، فرمان تشكیل بسیج را صادر كردند و فرمودند: مملكتی كه 20 میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد. هنوز یك سال از صدور فرمان امام نگذشته بود كه رژیم بعث عراق با هدف براندازی نظام نوپای اسلامی و با حمایت استكبار جهانی، علیه ایران دست به حمله همه جانبه زد. در چنین شرایطی بود كه جوانان سلحشور، به اشاره امام به صورت خودجوش و تحت تشكل‌های بسیجی به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقدیم خون خود، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری كردند و حماسه‌ها و رشادت‌های بی‌سابقه‌ای آفریدند. اینگونه بود كه بسیج در تاریخ انقلاب اسلامی نه به عنوان یك نهاد نظامی صرف، بلكه به عنوان یك مكتب فرهنگی و ارزشی و كلمه طیبه‌ای كه در بین همه اقشار ملت ایران ریشه دوانیده است، مطرح می‌شود.

اگر بخواهیم بسیج را در یك تعریف كوتاه معرفی كنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه‌ای كه در آن پاكترین انسان‌ها، فداكارترین و آماده به كارترین جوانان كشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای كمال رساندن و به خوشبختی رساندن این كشور جمع شده‌اند

مقام معظم رهبری در مورد بسیج فرموده‌اند: «... اگر بخواهیم بسیج را در یك تعریف كوتاه معرفی كنیم باید بگوییم: بسیج عبارت است از مجموعه‌ای كه در آن پاكترین انسان‌ها، فداكارترین و آماده به كارترین جوانان كشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای كمال رساندن و به خوشبختی رساندن این كشور جمع شده‌اند ... بسیج عبارت است از تشكیلاتی كه در آن افراد متفرق و تنها، به یك مجموعه عظیم و منسجم، به یك مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینا به مسائل كشور و به نیاز ملت، تبدیل می‌شوند. مجموعه‌ای كه دشمن را بیمناك و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می‌كند؛ در حقیقت همه انسان‌های مومن، آگاه، بصیر، عاشق ، متعهد و علاقه‌مند و آگاه به كار، در هر میدانی از میدان‌ها هستند كه برای ملت مفید است، جزء بسیج‌اند؛ لذا بسیج یك نام مقدس است. »

همچنین ایشان در وصف بسیج گفته‎اند: بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن شهادت ورشادت سرداده اند.

تعریف بسیج

بسیج به لحاظ لغوی به معنای سامان و اسباب ساز و سازمان جنگ : عزم و اراده ، آماده سفر شدن و آماده ساختن نیروهای نظامی یك كشور برای جنگ است.

به نظر ما بسیج یك حركت منظم و سارمان یافته اجتماعی است كه با توجه به فرهنگ هر جامعه و به اشكال مختلفی در اثر شرایط خاصی مانند جنگ ، حوادث غیر مترقبه و حتی در زمان صلح و آرامش به صورت آماده باش بوجود می آید.

بسیج یك حركت منظم و سارمان یافته اجتماعی است كه با توجه به فرهنگ هر جامعه و به اشكال مختلفی در اثر شرایط خاصی مانند جنگ ، حوادث غیر مترقبه و حتی در زمان صلح و آرامش به صورت آماده باش بوجود می آید

در جامعه ما نیز بسیج یك نهاد اجتماعی است. همانند خانواده كه به صورت عضوی از ساخت و نظام اجتماعی جامعه است به شمار می آید، نهادی كه با هدف پاسداری از ارزشها و آرمان‎های انقلاب اسلامی به‎‏وجود آمده است و انحلال آن جز در صورت انحلال جامعه اسلامی قابل تصور نیست .

در اساسنامه بسیج مستضعفین، بسیج را به این صورت تعریف كرده اند :

« بسیج نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری كه هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاكمیت قانون خدا در جهان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت كامل بنیه دفاعی از طریق همكاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین كمك به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه است.»

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: صدا و سیمای مرکز زنجان/ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، کتاب: سپاه از دید قانون 1362/ دهخدا ، 1372

مطالب مرتبط:

تبیین نقش تبلیغات در دفاع مقدس

بابا به کربلا رفت!

سلام بسیجى