تبیان، دستیار زندگی

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی ها، جلسه اول

قرن 17 میلادی همراه بود با یک جهش بزرگ در علوم طبیعی زیرا در اواسط این قرن یک عدسی ساز هلندی با اختراع میکروسکوپ دریچه ای جدید به روی دنیای ذرات کوچک گشود. حال دانشمندان می توانستند ساختارها و پدیده هایی را بررسی کنند که قبلاً ابزار لازم برای آن....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجزاء میکروسکوپ و نحوه استفاده از آن - جلسه اول

اهداف: آشنایی با اجزاء میکروسکوپ و نحوه استفاده از اجزاء میکروسکوپ برای دیدن میکروارگانیسم ها

 

وسایل مورد نیاز: میکروسکوپ، لام

 

1-1- میکروسکوپ و علوم طبیعی:

قرن 17 میلادی همراه بود با یک جهش بزرگ در علوم طبیعی زیرا در اواسط این قرن یک عدسی ساز هلندی با اختراع میکروسکوپ دریچه ای جدید به روی دنیای ذرات کوچک گشود. حال دانشمندان می توانستند ساختارها و پدیده هایی را بررسی کنند که قبلاً ابزار لازم برای آن را نداشتند. از آن زمان میکروسکوپ و دنیای علوم میکروسکوپی پیشرفتهای زیادی کرد و انواع مختلفی از میکروسکوپ با قابلیت هایی متنوع اختراع شدند. شما چند نوع میکروسکوپ را می شناسید؟ میزان اطلاعات شما از هر کدام چقدر است؟

 

از آنجایی که میکروارگانیزم های موجود در آب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، برای بررسی آنها باید از میکروسکوپ استفاده کنیم. از این رو اولین کار ما آشنایی با اجزاء میکروسکوپ و نحوه استفاده صحیح از آن است.

 

1-2- اجزاء میکروسکوپ:

عدسی چشمی: عدسی است که شما از طریق آن نگاه می کنید. این عدسی ها با توان های بزرگنمایی مختلفی درست می شوند (.معمولاً این مقدار 15x است)

 

عدسی شیئی: میکروسکوپهای نوری معمولاً 3 تا 4 عدسی شیئی دارند که بر روی یک صفحه گردان قرار دارند و با چرخاندن این صفحه عدسی شیئی مورد نظر در مورد نظر در میدان دید قرار می گیرد. معمولاً این عدسی ها با بزرگنمایی های 4X , 10X , 400X , 100X هستند.

 

صفحه نمونه ( صفحه پلاتین): صفحه ای است که نمونه روی آن قرار می گیرد و گیره ای برای گرفتن نمونه بر روی آن قرار دارد. همچنین در زیر و یا روی آن دو پیچ برای تنظیم موقعیت نمونه تعبیه شده با کمک آنها می توانید قسمت مورد نظر خود بر روی نمونه را پیدا کنید. این سیستم مجهز به دو کولیس در محورهای X و Y است که می توانید به وسیله ان هر فاصله و یا قسمتی از نمونه را اندازه گیری کنید.

 

کندانسور: شامل تعدادی عدسی است که در زیر صفحه نمونه قرار دارد و وظیفه آن متمرکز کردن مخروط نور برروی عدسی است و باعث تغییر کنتراست می شود. هنگامی که در نمونه خطوط کمرنگ و یا ناواضح می بینید علت آن تنظیم نبودن کندانسور است.

 

پیچ های تنظیم: دو پیج برروی میکروسکوپ وظیفه حرکت دادن صفحه نمونه را برعهده دارند یکی صفحه را به مقدار زیاد (پیچ ماکرو) و دیگری این صفحه را به مقدار کمتر (پیج میکرو) حرکت می دهد. برروی پیج میکرو اعدادی وجود دارد که واحد آنها میکرومتر (µm) بوده و بیانگر میزان جابجایی صفحه نمونه نسبت به عدسی های شیئی است. وظیفه قسمتهایی که در بالا توضیح داده نشد چیست؟ در مورد هر کدام توضیح کامل بدهید.

 

چند مشاهده:

1- یک کمله برروی مقوا، کاغذ، کاغذ پوستی و شیشه بنویسید و در زیر میکروسکوپ مشاهده نمائید. مشاهدات خود را ثبت کنید. در کدامیک کلمه را بهتر توانستید ببینید. کلمه ای که نوشته بودید چگونه دیده می شد؟ علت این مشاهدات را توضیح دهید.

2- یک عدد مورچه را برروی لام بچسبانید و در زیر میکروسکوپ با عدسی شیئی 4X مشاهده کنید.

سعی کنید با کمک کولیس میکروسکوپ قسمتهای مختلف بدن مورچه را اندازه گیری کنید. اندازه ها را ثبت و گزارش کنید.

 

چند نکته مهم:

- اگر عینکی هستید (غیر از آستیگمات) برای استفاده از میکروسکوپ عینک خود را بردارید

- هیچ وقت هنگام کار با عدسی های 40 و 100 از پیج ماکرو استفاده نکنید

- تنها با استفاده از روغن ایمرسیون می توانید از عدسی 100 استفاده کنید.

- حتماً بعد از استفاده از عدسی 100 روغن روی لام و عدسی را با لنز پاک کن و حلال مناسب پاک کنید.

تکلیف: -------------------------------------------

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------------------------

منابع مطالعه: ------------------------------------------------

 

میانبرها: کپی‌گرفتن از مطالب درس | ویرایش این صفحه | اضافه کردن صفحه سطح اول | افزودن زیر صفحه | حذف این صفحه | آخرین تغییرات:1389/8/2 . اصلاحات: 9. تاریخ انتشار: 1387/8/13.

مطالب مرتبط:

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی اول

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی دوم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی سوم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی چهارم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی پنجم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی ششم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی هفتم

بررسی موجودات ریز موجود در آب جوی های شهر من، جلسه ی هشتم

 

 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی