تبیان، دستیار زندگی
مذاکرات هسته ای امروز درحالی وارد ششمین روز خود می شود که دیپلمات ها درباره وضعیت مذاکرات سکوت کرده اند. امروز یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار کرد: «اگر تا یک شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز تعیین کننده مذاکرات


مذاکرات هسته ای امروز درحالی وارد ششمین روز خود می شود که دیپلمات‌ها درباره وضعیت مذاکرات سکوت کرده اند. امروز یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اظهار کرد: «اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می گیرد.»

مذاکرات

فقط دو روز تا پایان ضرب الاجل توافق جامع در مذاکرات هسته ای ایران و و قدرت های جهانی باقی مانده است. شب گذشته محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون چهارمین نشست مشترک خود را برگزار کردند. جان کری گفته است، "فاصله های جدی بین مواضع 1+5 و ایران وجود دارد."

جان کری، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون طی روز های پنجشنبه و جمعه سه دور مذاکره کرده بودند.

جان کری پیش از این دیدار با وزرای خارجه شش کشور هم‌پیمان آمریکا، امارات، قطر، کویت، بحرین، ترکیه و کانادا و همچنین نخست‌وزیر اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تلفنی صحبت کرده بود.

همچنین روز گذشته فرانک‌والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، به طور جداگانه با جان کری و محمد جواد ظریف مذاکره کرد.

اشتاینمایر، پس از این مذاکرات گفت: «ایران و قدرت‌های جهانی در 10 سال گذشته هرگز به این اندازه به توافق نهایی نزدیک نبوده‌اند.»

اشتاینمایر روز گذشته وارد وین شد. قرار است امروز نیز فابیوس و هاموند به وین بروند. در همین حال احتمال حضور لاوروف و وزیر خارجه چین در مذاکرات نیز وجود دارد. وزیر خارجه روسیه قرار های ملاقات خود در سوم آذر را لغو کرده است تا در صورت لزوم در وین حاضر شود.

ایران و کشورهای 1+5 تا دوشنبه، سوم آذر (24 نوامبر) فرصت دارند که یا به یک توافق جامع و پایدار درباره برنامه هسته‌ای ایران برسند و یا این مهلت را باز هم تمدید کنند.

این هفت کشور یک سال پیش برای این مذاکرات توافق کردند. مهلت مذاکرات یک بار در تیرماه امسال سر آمد و طرفین آن را برای چهار ماه تمدید کردند.

با وجود این که در یک سال گذشته هیات مذاکره کننده ایران و و قدرت های جهانی گفت گو هایی فشرده را داشته اند اما تاکنون نتوانسته اند به راه حلی جامع برسند. شواهد نشان می دهد که رسیدن به توافق جامع تا پایان ضرب الاجل سوم آذر بسیار دشوار است.

تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت ها، چگونگی لغو تحریم ها، فعالیت فردو، اراک وغیره به تفاهم برسیم

دیپلمات‌های غربی می‌گویند اختلافات همچنان باقی است. حرف‌هایی از تمدید مهلت مذاکرات برای یک بار دیگر مطرح شده است. گزارش هایی نیز احتمال تنظیم چهارچوب یک توافق کلی تا پیش از پایان ضرب الاجل روز دوشنبه را مطرح می کنند. براین اساس جزییات این توافق در هفته های آینده تنظیم می شود.

توافق کلی چگونه خواهد بود؟

امروز یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت وگویی با ایسنا اظهار کرد: «اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می گیرد.»

خبرگزاری ایسنا نام این عضو تیم مذاکره کننده را اعلام نکرده است.

او اظهار کرد "با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است."

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «از این رو تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت ها، چگونگی لغو تحریم ها، فعالیت فردو، اراک وغیره به تفاهم برسیم.»

او افزود: «به جرأت می‌توان گفت که همه طرف ها برای رسیدن به توافق در حالی که دور روز تا پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع باقی مانده است جدی و مصمم هستند و هنوز هیچ مذاکره‌ای بر سر تمدید توافق یا مذاکرات صورت نگرفته است.»

بخش سیاست تبیان


منبع: خبرگزاری فارس