تبیان، دستیار زندگی

چطور بفهمیم فردی سکته مغزی کرده؟

مهم ترین علامت سکته مغزی از دست دادن ناگهانی عملکردهای اعضای بدن مانند قابلیت بعضی از سلول های عصبی برای انقباض عضلانی می باشد. در این صورت حرکت نیمی از بدن به خطر افتاده و فلج یا نیمه فلج می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

سکته مغزی، انسداد سرخرگ مغزی، لخته خونی، سرخرگ کاروتید،

حدود یک سال و نیم پیش بود که پدرم در مقابل چشم‌مان سکته مغزی کرد. با وجود اینکه تا آن موقع کسی را در حال سکته ندیده بودم، اما بلافاصله با اورژانس تماس گرفتم، چون ناخودآگاه متوجه شدم سکته مغزی کرده است. به خاطر اقدام فوری ما و تلاش پزشکان و صدالبته کمک خدا، اکنون حال پدرم خوب است و مشکل چندانی ندارد.

 

طبق آمارهای جهانی در هر چهار دقیقه، یک نفر سکته مغزی می کند و 62000 نفرشان بعد از شش ماه جان خود را از دست می دهد.

 

مهم‌ترین چیزی که باید در مورد سکته‌ی مغزی بدانید این است که هر یک دقیقه دیرکردن در کمک رسانی به این افراد باعث نابودی دو میلیون نورون (سلول عصبی) در مغزشان می‌شود.

پس شناخت به موقع سکته مغزی و کمک رسانی به این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در این مطلب مهم ترین علائم سکته مغزی را بیان کرده و به چند نکته برای کمک به این افراد اشاره می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

از دست دادن کارایی اندام های بدن

مهم‌ترین علامت سکته مغزی از دست دادن ناگهانی عملکردهای اعضای بدن مانند قابلیت بعضی از سلول های عصبی برای انقباض عضلات می باشد. در این صورت عملکرد حرکتی نیمی از بدن به خطر افتاده و فلج یا نیمه فلج می‌شود؛ به عنوان مثال دست ها قدرت خود را از دست می دهند، دهان فرد کج می‌شود، تکلم فرد دچار مشکل می‌شود و قدرت حرکتی پاهای فرد کاهش پیدا کرده و به طور کلی، عملکرد نیمی از اعضای بدن ضعیف یا فلج می‌شود. تمام این علائم به طور ناگهانی رخ می دهند.

هر یک دقیقه تاخیر در کمک رسانی به فرد دچار سکته مغزی باعث نابودی دو میلیون سلول عصبی می‌شود. در نتیجه به محض دیدن علائم در فرد با حفظ خونسردی، با اورژانس تماس بگیرید

 

از دست دادن میدان دید

ممکن است فردی که دچار سکته‌ی مغزی می‌شود، به طور ناگهانی تمام یا نیمی از میدان دید خود را از دست بدهد. در نتیجه، بینایی فرد دچار مشکل می‌شود.

 

مشکل تکلم

اگر فردی به طور ناگهانی دچار مشکل صحبت کردن شود، به طوری که نتواند جملات را به درستی ادا کند و یا کلمات مورد نظرش را پیدا کند، باید احتمال سکته‌ی مغزی را داد. به احتمال زیاد این فرد در حال سکته است.

 

از دست دادن تعادل بدن

اگر به طور ناگهانی فردی تعادل خود را از دست بدهد، به طوری که تلو تلو بخورد و نتواند سرپا بایستد، احتمال سکته‌ی مغزی دور از ذهن نیست.

 

اختلال در حس ها

در بین سایر علائم سکته‌ی مغزی می توان به بروز اختلال در حس فرد اشاره کرد؛ به عنوان مثال نیمی از بدن فردی که دچار سکته‌ی مغزی شده است، دچار بی حسی شده و حس درد یا سوزش و غیره را در اندام های خود ندارد.

 

هر نوع سردردی

معمولا اولین علامت خطر سکته مغزی سردرد است. البته خود سردرد به خودی خود نمی تواند نشان‌دهنده‌ی سکته‌ی مغزی باشد. در واقع سردردهای (سردردهای سفاله) خیلی شدید و ناگهانی یا به همراه دیگر علائم اشاره شده در بالا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سکته‌ی مغزی باشد.

 

چه باید کرد؟

هر یک دقیقه تاخیر در کمک رسانی به فرد دچار سکته مغزی باعث نابودی دو میلیون سلول عصبی می‌شود. در نتیجه به محض دیدن علائم اشاره شده در فرد با حفظ خونسردی اقدامات فوری زیر را انجام دهید:

 

خوردن و آشامیدن ممنوع

فردی که دچار سکته‌ی مغزی شده است، نباید چیزی بخورد یا بیاشامد، چون امکان مشکل در بلع و بروز عفونت های ریوی زیاد است. در نتیجه چیزی برای خوردن یا آشامیدن به بیمار ندهید.

 

دراز کشیدن بهترین گزینه

اگر خدای نکرده تصور می کنید خودتان سکته‌ی مغزی کرده اید و یا یکی از اطرافیان‌تان دچار این مشکل شده است، حتما دراز بکشید و یا فرد را بخوابانید. به خاطر اینکه این کار مانع از افت زیاد فشار خون می‌شود. در حالیکه اگر فرد سرپا باشد، فشار خون او بیش از اندازه پایین می آید.

برخی از افراد به تصور اینکه علائم رفع شده است فرد را به حال خود رها می کنند. در حالیکه هر نوع سکته مغزی باید به سرعت تحت مراقبت و درمان پزشکی قرار بگیرد

 

بلافاصله با اورژانس (115) تماس بگیرید

اگر مشکوک به سکته‌ی مغزی در فردی هستید، به جای اینکه بخواهید فرد را شخصا به بیمارستان برسانید با اورژانس تماس بگیرید.

 

توصیه می کنیم با مشاهده ی علائمی که به طور ناگهانی در فردی بروز می کند، گوشی تلفن را برداشته و بدون فوت وقت با اورژانس تماس بگیرید.

 

امکان دارد فرد بیهوش شده باشد، در اینصورت حرکت دادن وی توسط خودتان به او آسیب خواهد زد.

بهترین کار این است که خونسردی تان را حفظ کنید، بیمار را بخوابانید و منتظر باشید تا اورژانس از راه برسد.

 

توجه داشته باشید اگر این علائم 10 تا 15 دقیقه ادامه داشته باشد و سپس همه چیز به حالت طبیعی برگردد نشانه‌ی این نیست که مشکل رفع شده است؛ برعکس این مسئله نشان‌دهنده‌ی خطر جدی است، چون احتمال سکته‌ی مغزی مجدد بالا است.

 

برخی از افراد به تصور اینکه علائم رفع شده است فرد را به حال خود رها می کنند. در حالیکه هر نوع سکته مغزی باید به سرعت تحت مراقبت و درمان پزشکی قرار بگیرد.

 

زمانی که با اورژانس تماس می‌گیرید، با دقت و با حفظ خونسردی به سوالات کارشناس مربوطه پاسخ دهید و تمام علائم فرد را توضیح دهید. کارشناس اورژانس را در جریان بیماری های فرد یا داروهایی که مصرف می کند قرار دهید.

سعی کنید در مقابل بیمار آرامش‌تان را حفظ کرده و به حفظ آرامش وی نیز کمک کنید.


مطالب مرتبط:

7 علامت مهم سکته مغزی

تاخیر در درمان سکته مغزی غیرقابل جبران است

سكته مغزی در می زند بعد وارد می‌شود

سکته مغزی؛ علل، علائم و عوامل خطر

جلوگیری و درمان سکته مغزی

اولین کار پس از سکته مغزی

سکته‌ های مغزی و علائم آن

روش‌های پیشگیری از سکته‌ مغزی

علائمی از سکته مغزی که نمی شناسید

خیلی خروپف کنید سکته می‌کنید

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.