تبیان، دستیار زندگی
به طور کلی در صنعت دو نوع جریان وجود دارد: جریان مستقیم و جریان متناوب در جریان مستقیم(DC ) تنها در یک جهت و با شدت ثابت برقرار می شود (مانند باطری و آداپتور...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میز پاک کن اتوماتیک - جلسه هشتم

اهداف: توضیح درباره ی نحوه ساخت مدار تغذیه و مدار میکروسوئیچ ها، ساخت مدار تغذیه، نصب میکروسوئیچ ها، سیم کشی و تنظیم دستگاه

وسایل لازم: میکروسوئیچ، کلید دوپل سه حالته، پل دیود 6 آمپر، ترانس هالوژن، خازن 24 ولت 4700 میکروفاراد، فیبر مسی، لتراست، اسید مدار چاپی، مته دریل، هویه، قلع

8-1: ساخت منبع تغذیه

به طور کلی در صنعت دو نوع جریان وجود دارد: جریان مستقیم و جریان متناوب در جریان مستقیم(DC ) تنها در یک جهت و با شدت ثابت برقرار می شود (مانند باتری و آداپتور)

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

ولی در جریان AC یا متناوب، شدت و جهت جریان با زمان به صورت زیر تغییر می کند.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

سرعت این تغییر جهت حدود 60 بار در ثانیه می باشد. برق شهر AC می باشد.

برخی از موتورهای الکتریکی برای کار کردن به برق AC و برخی به برق DC نیاز دارند.

موتورهای DC معمولا پرکاربردترند زیرا به سادگی می توان سرعت چرخش آنها را تنظیم نمود. شما نیز در ساخت این دستگاه از موتور DC استفاده می کنید. ولتاژ موتورهای DC مناسب برای کار ما 12 ولت می باشد.

در نتیجه ابتدا باید ولتاژ برق شهر را از 220 ولت به 12 ولت کاهش دهیم، سپس برق 12 ولت AC را به 12 ولت DC تبدیل کنیم تا بتوانیم موتورهای دستگاه را راه اندازی نماییم.

توسط یک ترانس لامپ هالوژن، می توانیم برق شهر را به برق 12 ولت AC تبدیل کنیم.

همانگونه که در جلسه پیش گفتیم، توسط پل دیود می توان برق AC را به DC تبدیل نمود. اگر به پایه هایی که با علامت "" مشخص شده اند. را به برق AC متصل کنید، دو پایه دیگر قطب + و- برق DC ما خواهند بود بهتر است یک خازن 24 ولت 4700 میکروفاراد نیز در خروجی پل دیود به صورت موازی نصب نمایید تا منبع تغذیه مناسب تری داشته باشیم. سپس مدار منبع تغذیه به صورت زیر در خواهد آمد.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

شما باید این مدار را بر روی فیبر خام طراحی و پیاده سازی نمایید. بهتر است ابتدا آنرا روی فیبر سوراخدار تست کنید و در صورت عملکرد صحیح و راه افتادن موتورها، آنرا روی فیبر مسی بسازید.

همانگونه که می دانید هر دو موتور دستگاه باید همزمان با عمل کنند تا فرچه هم بچرخد و هم جابه جا شود تا میز تمیز شود، پس بهتر است سیم برق هر دو موتور را با هم به صورت موازی وصل کنید. به نظر شما برای برق رسانی به موتورها، چگونه می توان عمل نمود؟

اگر دقت کنید، ما دو عدد ریل فلزی در طرفین میز موجود داریم. اگر قطب های + و - را به آنها متصل کنیم، می توانیم بدون استفاده از سیم کشی، برق موتورها را تامین نماییم.

از شکل زیر می توانید ایده بگیرید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

8-2: نصب کلیدها و میکروسوئیچ ها

با استفاده از این مکانیزم، با وصل کردن برق به ریل ها، دستگاه به حرکت در می آید و با تعویض جهت برق، جهت حرکت دستگاه تغییر می کند.

برای تعویض جهت برق نیز لازم نیست هر دفعه جای سیم ها را با هم تعویض کنید. با استفاده از یک کلید 3 حالته 2 پل، می توان عمل تعویض جهت جریان را به سادگی انجام داد.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

اگر پایه های این کلید را طبق شکل فوق به همدیگر و به قطب + و – برق DC تولید شده توسط منبع تغذیه دستگاه وصل کنیم و پایه های 2 و 5 را به ریل ها وصل کنیم، هنگامی که کلید در حالت a باشد دستگاه خاموش می ماند و با تغییر وضعیت به حالت های b و c دستگاه در جهات مختلف حرکت خواهد نمود.

آخرین بحث در ساخت این دستگاه ایمنی می باشد. اگر برق موتورها را فراموش کنید که قطع نمایید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بله دستگاه آنقدر حرکت می کند تا خود را نابود سازد و از بین رود. برای حل مشکل فوق باید از دو عدد میکروسوئیچ در دو طرف میز نصب نمایید تا هنگامی که فرچه به انتهای میز رسید، برق آن قطع گردد و به حرکت خود ادامه ندهد. شکل میکروسوئیچ را در زیر مشاهده می کنید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

اگر برای نصب میکروسوئیچ ها از مدار شکل زیر استفاده کنید، به چه مشکلی برخواهیم خورد؟

بله، هنگامی که دستگاه به حد آخر میز می رسد، میکروسوئیچ محل عبور جریان را قطع می کند و باعث می شود دستگاه از حرکت باز ایستد، ولی با تعویض جهت جریان نیز دیگر قادر نخواهیم بود دستگاه را روشن کنیم چون میکروسوئیچ محل عبور جریان را قطع نموده. حل این مشکل می توانید از مدار زیر استفاده کنید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

در این زمان کار ساخت دستگاه به پایان می رسد.

در صورت علاقه می توانید امکاناتی مانند خاک گیر (با مکش هوا)، امکان شستشو (افزودن لوله آب پاش) و ... را نیز به آن بیافزایید.

تکلیف: به عنوان تکلیف، از نحوه کار کردن دستگاه فیلم کوتاهی بگیرید و برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ---------------------------------------------

منابع مطالعه: ----------------------------------

مطالب مرتبط:

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه اول

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه دوم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه سوم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه چهارم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه پنجم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هفتم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی