تبیان، دستیار زندگی
در 10 سال ریاست عزت الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما یکی از موضوعات تکرار شونده ، ممنوع التصویری مقطعی و یا دائمی مجریان تلویزیون بود. در دوران تازه فعالیت صدا و سیما سرنوشت هر کدام چه خواهد بود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت مجریان در دوران تازه


در 10 سال ریاست عزت الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما یکی از موضوعات تکرار شونده ، ممنوع التصویری مقطعی و یا دائمی مجریان تلویزیون بود. در دوران تازه فعالیت صدا و سیما سرنوشت هر کدام چه خواهد بود؟

سرنوشت مجریان در دوران تازه

خیلی از مجریانی كه دائم یا موقت در 10 سال اخیر از آنتن دور بوده اند، دست پرورده تلویزیون هستند كه می توانستند با تولید برنامه و اجرای تاک شو آنتن را داغ كنند. آن ها با آزمون و خطای بسیار تبدیل به بِرند شدند اما براحتی کنار گذاشته شدند.

حالا که علی اصغرپورمحمدی به عنوان معاون سیما انتخاب شده یکی از سوال های محوری این است که سرنوشت مجریان در دور تازه فعالیت تلویزیون چه می شود؟

آیا آن ها حاشیه امنی برای فعالیت دارند یا حضورشان روی آنتن با اما و اگر همراه خواهد بود؟ آیا قانون مشخص و مدونی درباره مجریان اعلام می شود یا به قول معاون قبلی ( علی داربی) خیلی از تصمیم گیری ها خارج از صدا و سیما گرفته خواهد شد؟

در این گزارش سرنوشت مجریانی که ممنوع التصویری را تجربه کرده اند مرور می کنیم. به این فهرست می شدچند نفر دیگر از جمله محمد سلوکی را هم اضافه کرد:

جواد یحیوی

هنوز خیلی ها عقیده دارند اجرای جسورانه برنامه تابستانه «طعم آفتاب» توسط جواد یحیوی سرآغاز گفت و گوهای چالشی تلویزیون است. یحیوی حتی روی مجریانی چون عادل فردوسی پور ، فرزاد حسنی و احسان علیخانی تاثیر مستقیم داشت.

او در ادامه نتوانست موفقیت «طعم آفتاب» را تكرار كند تا جایی که شده بود مجری مسابقات تلفنی.

جواد یحیوی به یک باره از آنتن کنار رفت. گفته می شود دلیل حذف او حمایت از یكی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 88 و حضور مستمر در میتینگ‌های این نامزد و اجرای مراسم‌ او بوده است.

یحیوی بعد از آن تمرکزش را روی بازی در تئاتر گذاشت اما به تناوب دلخوری اش را از ممنوع التصویری بیان می کرد. بارها گفت که مشکلش با خود سازمان است و بیرون از تلویزیون مشکلی ندارد. با این حال مهر ممنوعیت تا این لحظه روی چهره اش باقی مانده.

سرنوشت مجریان در دوران تازه

فرازد حسنی

حتما خاطرتان هست گفت و گوی معروف او با سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی تهران در برنامه کوله پشتی. خیلی زود حکم برکناری اش را بی سر و صدا دریافت کرد و مدتی از او خبری نبود.

بعد از آن تمکزش را روی اجرای رادیویی و بازی در فیلم و سریال گذاشت تا این که جسته گریخته برنامه های تلویزیونی به او رسید.

نوروز امسال مجری ویژه برنامه سال تحویل بود و حالا به خاطر مشکلات زندگی شخصی و جدایی از آزاده نامداری فصل جدیدی از ممنوع التصویری اش شروع شده.

احسان علیخانی

«جناب آقای احمدی نژاد! فکری به حال این گرانیها بکنید؛ همه ملت که نمی توانند بیایند از محله شما خرید کنند.» این جمله علیخانی در ویژه برنامه سال تحویل 91 با شوخی همراه بود اما به ضررش تمام شد و در اتفاقی جالب اجرای «ماه عسل» به علی ضیاء رسید.

تقاضای بالای مردمی و البته اجرای آرام تر علیخانی باعث شد آنتن «ماه عسل» به او بازگردانده شود ولی با تمام شدن هر برنامه كسی خبر ندارد آیا باز می گردد یا خیر؟

سرنوشت مجریان در دوران تازه

آزاده نامداری

آزده نامداری خیلی زود کارش را در تلویزیون شروع کرد. جوانی ، شادابی و نوع اجرایش به دل خیلی ها نشست و در مقابل بعضی ها انتقادات تندی علیه او روا داشتند.آیتم «تازه‌ها»ی «سیمای خانواده» بشدت گل کرد و نام مجری اش را سر زبان ها انداخت.

حاشیه جدی برای این مجری سال 91 بوجود آمد بعد از اجرای مشترک برنامه سال تحویل به همراه احسان علیخانی. بعد از آن «خانمی كه شما باشی» را اجرا کرد و نشان داد همه چیز در حد شایع است اما حذف نامش از برنامه «پشت صحنه» ( به عنوان نویسنده ) و متعاقب آن دوری چند ماهه از آنتن نشان داد او ممنوع الاجرا شده است.

نامداری ابتدای سال با حسنی اجرای ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو را داشت. چندی پیش هم با «خانومی که شما باشی» روی آنتن بود تا این که عمومی شدن خبر جدایی اش باعث شد شایعه شود ممنوع الاجرا شده. خودش خبر را تکذیب کرد و قرار است بزودی به تلویزیون بازگردد.

رضا رشیدپور

او هم از مجریانی است که با اجرای آیتم های کوتاه به شهرت رسید. اوج شهرتش به سه برنامه «عبور شیشه‌ای»، «شب شیشه‌ای» و «مثلث شیشه‌ای» است که تقریبا پای تمام سوپراستارهای سینما و چهره‌ها را به تلویزیون باز کرد. مشکلات او از برنامه سوم شروع شد و رشیدپور هم ممنوع الاجرا لقب گرفت. دلیل اصلی اش هیچ وقت رسانه ای نشد اما بی ربط با حرف های تند مهمانان نیست. او مدت ها از آنتن دور بود تا این که چندی پیش با «عینک آفتابی» به شبکه نسیم بازگشت.

سرنوشت مجریان در دوران تازه

ژیلا صادقی

او هم جزو مجریان انرژیک صدا و سیما است که اتفاقا از همین ناحیه ضربه خورد. خیلی ها دلیل ممنوع التصویری ژیلا صادقی را حضور در تبلیغات محیطی یک شرکت عنوان کردند اما خودش این مساله را رد کرد.

صادقی مدعی است که از سوی مسولان تلویزیون برای همکاری دعوت شده. او چند روز پیش در پاسخ به این سوال صبا که پرسیده صادقی کجاست ، گفته: «ژیلا صادقی همینجاست (می‌خندد) اما به دور از شوخی، این سوالی است که طی سه سال و پنج ماهی که ممنوع‌الکار بودم بسیاری از من پرسیدند، اما خودم جوابی برای آن نداشتم، چرا که تا امروز کسی علت این موضوع را به من نگفت و طی این سال‌ها نامه‌ای را هم مبنی بر آن دریافت نکردم. اما اینطور که برداشت کردم این موضوع به دستور مدیران ارشد وقت صدا و سیما بود و آن‌ها ترجیح دادند که من از اجرا در تلویزیون دور شوم.»

محمدرضا شهیدی فرد

مجری محجوبی که با «مردم ایران سلام» صبح با نشاط و پرحراراتی رقم می زد ، به خاطر «پارک ملت» مدتی دور از آنتن بود. روایت همشهری از ماجرای ممنوع التصویری محمد رضا شهیدی فر را بخوانید: «می‌گویند مصاحبه پرحرارت وی با عماد افروغ و انتقادهای تند و تیز این نماینده سابق مجلس و جامعه‌شناس و تحلیلگر باعث شد تا پارک ملت به محاق توقف برود. البته از داخل تلویزیون خبر می‌رسد که او در جلسه مجریان با مدیران تلویزیون حرف‌هایی زده که به مذاق اساتید خوش نیامده و باید دوران تنبیه را بگذراند!»


منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان