تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهای داستانی با عناوین: »پستچی همیشه دوبار زنگ می زند«، «آواز فواره آب و گنجشک»، «در خواب دویدن»، «خط چهار مترو»، «دود»، «بیا برایت قصه ای بگویم»، «سن نفرت انگیز»و «یک دقیقه حرف نزن!»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیا برایت قصه ای بگویم

معرفی مختصر کتابهای داستانی با عناوین: »پستچی همیشه دوبار زنگ‌ می‌زند«، «آواز فواره آب و گنجشک»، «در خواب دویدن»، «خط چهار مترو»، «دود»، «بیا برایت قصه ای بگویم»، «سن نفرت انگیز»و «یک دقیقه حرف نزن!»

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
»پستچی همیشه دوبار زنگ‌ می‌زند«، «آواز فواره آب و گنجشک»، «در خواب دویدن»،  «خط چهار مترو»، «دود»، «بیا برایت قصه ای بگویم»، «سن نفرت انگیز»و «یک دقیقه حرف نزن!»

»پستچی همیشه دوبار زنگ‌ می‌زند«

اثر معروف جیمز ام. کین با عنوان "پستچی همیشه دوبار زنگ‌ می‌زند" با ترجمه بهرنگ رجبی در سلسه کتاب‌های "جهان کلاسیک" نشر چشمه منتشر شد.

این داستان چنین شروع می‌شود: "طرف‌های ظهر بود که از تو کامیون یونجه پرتم کردن بیرون. شب قبلش دوروبر کامیونه ول گشته بودم و به محض این که خزیدم زیر برزنتش، خوابم برد. بعد سه هفته تو تیاجوآنا خیلی خواب لازم بودم و کماکان هم داشتم به خوابم می‌رسیدم که یه طرف برزنته رو-برا خاطر خنک شدن موتور- زدن کنار. یهو دیده بودن یه پایی از زیرش زده بیرون، پرتم کردن پایین. ولی یه سیگار بهم دادن؛ من هم دیگه زدم به جاده تا یه چیزی برا خوردن پیدا کنم."

این کتاب در 1000 نسخه و با قیمت 7800 تومان روانه بازار کتاب شده است.

«آواز فواره آب و گنجشک»

«آواز فواره آب و گنجشک» اثر داستانی دیگری از حسن اصغری است که در آن با روایت دانای کل و به کار بردن نثری ساده سعی دارد به بخشی از واقعیت‌های جامعه بپردازد.

فضای این داستان نیز مانند دیگر آثار اصغری به واقعیت‌ها پایبند است و نویسنده در این کتاب نیز از واقعیت‌های ملموس زندگی شخصی یک داستان‌نویس بهره می‌برد و سعی دارد به واقعیت‌های جامعه بپردازد. نثر اصغری در این کتاب تهی از واژه‌های دشوار است که خواندن این کتاب را نیز آسان کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «پیرمرد آوای پسر را شنید که از راه‌پله‌ها بالا می‌آمد و از لای در هال به درون اتاق می‌افتاد و روی دیوار و سقف می‌لغزید و مثل شکلی سایه‌وار در جلو قاب پنجره می‌ایستاد. پیرمرد از پنجره فاصله می‌گرفت و به شکل سایه‌وار چشم می‌دوخت و زیر لب می‌گفت: «خودتی پسر؟ چراغو روشن کن. هوا تاریکه. بیا جلوتر...»»

رمان «آواز فواره آب و گنجشک» با شمارگان هزار نسخه به قیمت پنج هزار تومان از سوی انتشارات هزاره سوم منتشر شده است.

«در خواب دویدن»

رمان «در خواب دویدن» نوشته مریم حاجیلو توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب هفتاد و پنجمین عنوان از مجموعه «ادبیات امروز» انتشارات افق است. نویسنده در توضیح درباره این اثر می‌گوید: «اگر بخواهم خیلی مختصر بگویم، مجبورم به این جمله اکتفا کنم: این کتابی است که من، آن را بین آشغال‌ها پیدا کردم. همین! عین واقعیت است که می‌گویم. اما چطور گذرم به این آشغالدانی افتاد؟ ناچاری! قدیم‌ها هم وضع نشر رونق چندانی نداشت، اما این‌همه ناشر هم مثال قارچ یک‌باره از زمین نمی‌رویید. بنابراین مسائل زمانه حاضر را نداشتیم؛ نه یک دفعه هوا می‌رفتیم و نه یک جابه‌جا شدن قیمت کاغذ از بندی فلان به بهمان، می‌توانست ناشری را که چند دهه است کار می‌کند، زمین بزند.»

این رمان با روایت اول شخص نوشته شده است که یک شخصیت دانشجو است و در واقع در حکم یک فرد بی‌پناه در جامعه گرگ‌هاست و سعی می‌کند تا همرنگ این جامعه نشود اما به هر میزان که تلاش می‌کند، همرنگ جماعت می‌شود. در این رمان لحظات زیادی وجود دارد که راوی ذات یا ناخودآگاه خود را نشان می‌دهد و به خواننده کتاب ثابت می‌کند که استعداد بد شدن را ندارد.

این کتاب با 176 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 9 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

«خط چهار مترو»

دومین رمان لیلی فرهادپور با نام «خط چهار مترو» از سوی انتشارات ثالث منتشر و راهی بازار کتاب شد.

این رمان که سال 89 برای چاپ به ناشر سپرده شده بود، 4 سال در انتظار مجوز بوده است.

رمان «خط چهار مترو» با فضایی سوررئال آغاز می‌شود.

در بخشی از این رمان روزهای انقلاب سال 57 از نگاه دختر نوجوانی روایت می‌شود که اکنون در میانسالی است و یکی از راویان رمان است.

از این نویسنده در حوزه ادبیات داستانی رمان «شنبه‌های راه راه» و مجموعه داستان «پنجره‌ای با شیشه‌های آبی» منتشر شده بود.

رمان «خط چهار مترو» توسط نشر ثالث در 138 صفحه و قیمت 7000 تومان منتشر شده است.

«دود»

رمان «دود» از حسین سناپور پس از هشت سال انتظار سرانجام از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب شد.

حسین سناپور درباره موضوع این رمان در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است: «شاید بشود گفت مثلا موضوعش اجتماعی است و زمان وقوع ماجراهاش معاصر است. گرچه ماجراهایش حدود 10 یا دوازده سال پیش اتفاق می‌افتد. البته زمان دقیقش چندان مهم نیست، از این جهت که با وقایع تاریخی خاصی گره نخورده،‌ اما با فضا و مسائل این رمان طبعا گره خورده است، یا دست‌کم من امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.»

رمان «دود» نوشته حسین سناپور، از سوی نشر چشمه، در 160 صفحه و با قیمت 9 هزارتومان منتشر شده است.

«بیا برایت قصه‌ای بگویم»

«بیا برایت قصه‌ای بگویم» نوشته‌ خورخه بوکای نویسنده‌ و روان‌درمانگر آرژانتینی با ترجمه‌ آرش برومند منتشر شد.

این کتاب شامل روایت‌هایی داستانی و پرحکمت از خورخه بوکای است. داستان‌هایی نام‌آشنا که شاید برخی از آن‌ها را به روایتی دیگر هم شنیده باشیم، اما برداشت مدرن و روان کاوانه بوکای از داستان به قدری شگفت‌آور و حیرت‌زاست که خواننده را وادار به دوباره و چندباره‌خوانی داستان‌ها می‌نماید. بی‌تردید کسی که کتاب را به دست می گیرد و آن را تا آخر می‌خواند، در پایان خود را آدمی دگرگون شده تر خواهد یافت.

"بیا برایت قصه‌ای بگویم" شامل 52 داستان در 280 صفحه، با قیمت 14000 تومان از سوی انتشارات نگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

« سن نفرت‌انگیز»

«سن نفرت‌انگیز»، مجموعه هشت شاهکار داستان کوتاه از نویسندگان بزرگ جهان، با ترجمه آرتوش بوداقیان از سوی نشر نگاه منتشر شد.

تنها ادبیات است که می‌تواند ما را از بی‌رحمانه‌ترین و ملال‌آورترین جنبه زندگی یعنی "روزمرگی" دور کند. یک رمان خوب یا داستان‌های کوتاه به‌راحتی می‌تواند ما را از ملال تعطیلات، بیهودگی، روزمرگی و نکبت زنده بودن (به هر قیمت) و خیلی نکبت‌های دیگر دور کند و لختی در هزارتوهای روابط پیچیده‌ی بین انسان‌ها، حوادث، ماجراها، نامردی‌ها و نامرادی‌ها (که یحتمل وجه مشابهی هم با زندگی خودمان دارند) به تفکر و تامل برانگیزد. چخوف بزرگ می‌گوید نشان دادن دردها خود نیمی از درمان آن‌هاست.

تمامی داستان‌های مجموعه "سن نفرت‌انگیز" با چنین دید و تفکری از سوی مترجم انتخاب و ترجمه شده‌اند.

این داستان ها عبارت‌اند از:

شب اول / لوئیجی پیرآندللو

بچه زیادی / آلبرتو موراویا

زالو / آلبرتو موراویا

سن نفرت انگیز / نیوا فومیو

یک تکه گوشت / جک لندن

جعبه‌ها / ریموند کارور

ناطق زبردست / آنتوان چخوف

پایین شهر / هایاشی فومی‌کو

این کتاب با 216 صفحه و قیمت 11000 تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

«یک دقیقه حرف نزن!»

مجموعه‌داستان «یک دقیقه حرف نزن!» نوشته سارا جمال‌آبادی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

این کتاب که در قالب مجموعه «جهان تازه داستان» چاپ شده، 20 داستان کوتاه را شامل می‌شود. این کتاب اولین مجموعه سارا جمال‌آبادی است.

داستان‌های این کتاب برای یک دختربچه رخ می‌دهند و بازه زمانی‌شان مربوط به سال‌های دهه 60 و 70 است. دختربچه حاضر در این داستان‌ها، اتفاقات رخ‌داده از 3 سالگی تا 10 سالگی‌اش را بیان می‌کند. داستان‌ها راوی متفاوت دارند اما دختربچه یا به عنوان راوی و یا به عنوان شخصیت قصه در آن‌ها حضور دارد.

عناوین داستان‌های این کتاب عبارت‌اند از: هواپیما، پوست پیاز، باز دوباره صبح شد، چشماتو ببند، گربه‌سفیده، فرفره‌ها، دایی مرتضا اومده، کیف مدرسه‌ من، سیاوش دوست ما نیست، موزه، دوچرخه‌ زرد، Goodbye mother ، پاستیل یعنی لاستیک، اوشین، چهاررقمی‌ها، محمد را بردند!، همه‌شون مُردن؟، مامان فریبرز، یه ساندویچ!، بریم تو؟.

این کتاب با 121 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 7 هزار تومان منتشر شده است.


منابع:
مهر
ایبنا
هنرآنلاین
نگاه