تبیان، دستیار زندگی
در صورتی که از چسب، جلا دهنده، یا هر وسیله تزئینی دیگر استفاده می‌کنید مراقب باشید باعث اختلال مدار نشود. اطمینان حاصل کنید که تزئینات ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ربات نوریاب - جلسه دهم

اختیاری:

اگر مایل باشیدمی توانید روبات خود را تزئین کنید! از "بینایی" روبات خود مطمئن شوید یعنی فوتورزیستورها در بخش بیرونی تزییناتی که بدان افزوده‌اید قرار می‌گیرند.

نکته مهم: در صورتی که از چسب، جلا دهنده، یا هر وسیله تزیینی دیگر استفاده می‌کنید مراقب باشید باعث اختلال مدار نشود. اطمینان حاصل کنید که تزیینات شما به راحتی قابل جداسازی بوده بگونه‌ای که بتوانید بعداً مدار خود را در صورت وجود اتصال سست تعمیر نموده و به راحتی به دکمه روشن/خاموش دسترسی داشته باشید. شکل شماره 18 در ذیل دو "پوشش و تزیین حشره مانند" را به شما نشان می‌دهد. توجه کنید که چطور بریدگی‌ها برای فوتورزیستورها انجام شده است.

ساخت ربات نوریاب - جلسه دهم

ساخت ربات نوریاب - جلسه دهم

شکل شماره 18

پوشش و تزییین ملخ و کفش دوزک برای روبات حشره مانند همراه با ایجاد پوشش هایی برای فوتورزیستورها.

روبات خود را تست کنید.

سوییچ را در حالت روشن قرار داده (آن را از طرفی به طرف دیگر حرکت دهید) و روبات خود را در مقابل نور روشن بگیرید. موتورها باید شروع به صدا کنند باید بتوانید لرزش روبات را احساس کنید. اکنون این روبات را بر روی یک سطح سخت و مسطح مانند میز یا یک سطح چوبی قرار دهید (این روبات بر روی فرش یا موکت جواب نخواهد داد زیرا برس‌های مسواک مانعه حرکت می‌شوند).

نور چراغ قوه خود را در مقابل روبات بگیرید:

آیا روبات شروع به حرکت می‌کند؟

آیا می‌توانید از نور چراغ قوه برای هدایت روبات به سمت چپ و راست استفاده کنید.

اگر این گونه است می‌توان گفت پروژه روبات با موفقیت به انجام رسیده است! شما توانستید روبات حشره مانند نوریاب را با دستان خود بسازید. اگر هم روبات شما در اولین تست، کار نکرد نگران نباشید! به جلسه یازدهم مراجعه نموده و اراد کاتان را پیدا کنید و مشکل آن را رفع نمایید.

تغییرات پروژه

ما رهنمودهایی را برای ساخت روبات نوریاب ارائه نمودیم با این حال، با انجام برخی تغییر و تعدیل‌های ساده بر روی این روبات، منبع نور هم‌چنین می‌تواند روبات را بازگشت از منبع نور (به جای حرکت به سمت آن) وا دارد.

آیا می‌دانید چه تغییراتی باید در مدار یا بدنه فیزیکی روبات صورت گیرد تا این رفتار به وجود آید؟

به عنوان نمونه چه اتفاقی روی خواهد داد اگر جهت سرمسواک‌ها را برعکس نموده یا اتصال چپ به راست موتورها را به مسفت‌ها تغییر دهید؟

به خاطر داشته باشید برای این‌که روبات را به تغییر جهت وادارید اتصال باطری را برعکس نکنید زیرا این عمل می‌تواند به قطعات مدارتان آسیب رساند.

 -  آیا تغییر موتور در هدایت و سرعت روبات تاثیر می‌گذارد؟ اگر هر موتور را در قسمت بالایی یا پشت بردبورد (به جای طرفین قرار دهید) چه اتفاقی روی می‌دهد؟

 -  آیا می‌توانید دو موتور دیگر را به مدار آن‌هم به صورت موازی با موتورهای اولیه بیافزایید؟ آیا این عمل بر سرعت و جهت حرکت آن تاثیر می‌گذارد؟

 -  باطری های AAAA کوچک‌تر و سبک‌تر از باطری‌های AAA بوده اما به راحتی نمی‌توان آن‌ها را در فروشگاه‌ها یافت. با این وجود، از آن‌جا که این باطری‌ها وزن بسیار کم‌تری دارند لذا روبات شما تا حدودی سریع‌تر عمل خواهد کرد. آیا می‌توانید به جای آن باطری AAAA را یافته و به کار گیرید؟ سرعت روبات تا چه میزان افزایش می‌یابد؟

مطالب مرتبط:

ساخت ربات نوریاب - جلسه اول

ساخت ربات نوریاب - جلسه دوم

ساخت ربات نوریاب - جلسه سوم

ساخت ربات نوریاب - جلسه چهارم

ساخت ربات نوریاب - جلسه پنجم

ساخت ربات نوریاب - جلسه ششم

ساخت ربات نوریاب - جلسه هفتم

ساخت ربات نوریاب - جلسه هشتم

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

ساخت ربات نوریاب - جلسه یازدهم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی