تبیان، دستیار زندگی
اگر سرب‌های روی جاباطری بیش از حد طویل باشند لازم است آن‌ها را با استفاده از سیم‌چین برچینید. در صورتی که بخش پایانی آن‌ها به اندازه کافی سفت و محک نباشد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

در جلسه هشتم یاد گرفتیم .....

اگر سرب‌های روی جاباطری بیش از حد طویل باشند لازم است آن‌ها را با استفاده از سیم‌چین برچینید. در صورتی که بخش پایانی آن‌ها به اندازه کافی سفت و محک نباشد که مستقیما در درون بردبورد ثابت شود ممکن است لازم باشد آن‌ها را به سیم‌های جامپر کوتاه لحیم‌کاری کنید همان‌طور که در جلسه پیش در قسمت الف این کار را برای سرب‌های موتور انجام دادید.

به خاطر داشته باشید که اگر آهن لحیم یا اپوکسی رسانا در اختیار نداشته باشید باید نهایت تلاش خود را برای پیچاندن سیم‌ها به یکدیگر به کار بندید. اگر یک جاباطری خریداری نموده‌اید از نوار الکتریکی برای مهار دو باطری در کنار یکدیگر به گونه‌ای که در جهات مختلف قرار گیرند استفاده کنید. از یک سیم جامپر و مقداری نوار الکتریکی برای وصل کردن انتهای مثبت یک باطری به انتهای منفی باطری دیگر استفاده کنید. اکنون سیم‌های جامپر را به پایانه‌های مثبت و منفی باقی‌مانده آن‌هم با استفاده از نوار الکتریکی وصل کنید تا همانند سرب برای پشت باطری خود از آن استفاده کنید.

ج. پوشش کاغذی را از سمت پشتی چسبان که بر پشت بردبورد قرار گرفته جدا کنید. جاباطری را به انتهای بردبورد بچسبانید (از قرارگیری آن در وسط اطمینان حاصل کنید یعنی باید برای یک سرمسواک در هر دو طرف فضای کافی در نظر بگیرید) به گونه‌ای که سرب‌ها به سمت پشت روبات باشند (سمتی که سوئیچ روشن و خاموش در آن قرار دارد).

نکته مهم: به یاد داشته باشید اگر بردبورد شما کهنه بوده و خاصیت چسبندگی خود را از دست داده است و یا اصلا چسبناک نیست می‌توانید از یک لایه تازه از نوار فوم دوطرفه استفاده کنید.

د. سرب مثبت (قرمز) متعلق به پشت باطری را به ردیف شماره 7 و سرب منفی (سیاه رنگ) را به ردیف شماره 10 یعنی هر دو در ستون A وصل کنید. شکل شماره 15 در بخش ذیل این مراحل را به وضوح نشان می‌دهد.

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

شکل شماره 15

پشت باطری را به بخش انتهایی بردبورد آن‌هم با استفاده از سمت چسبان وصل کنید. (روکش لایه محافظ کاغذی را از بخش انتهایی بردبورد خود جدا کنید تا چسبندگی آن نمایان شود.) پشت باطری باید در بخش مرکزی بردبورد قرار گرفته و فضای کافی برای سرمسواک در هر طرف در نظر گرفته شود. پشت باطری در نمودار در سمت راست شکل منطبق بر مقیاس واقعی یا مکان صحیح نشان داده نشده است. به این دلیل که نشان دادن جایی که سرب‌ها در نمودار سیم‌پیچی قرار می‌گیرد با سهولیت بیشتر همراه باشد. سرب پشت باطری مثبت (قرمز) را به حفره A7 و سرب پشت باطری منفی (سیاه رنگ) را به حفره A10 بچسبانید.

1.سر مسواک‌ها را نصب کنید.

دو سر مسواک را به بخش زیرین بردبورد یعنی یکی را به سمت چپ بست باطری و دیگری را به سمت راست آن وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که برس‌های اریب به جهت عقب قرار گیرند (یعنی در سمت مخالف جهتی که بخش رویی فوتورزیستورها قرار می‌گیرند). شکل شماره 16 در ذیل طرز قرارگیری صحیح سرمسواک‌ها را برای این مرحله نشان می‌دهد.

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

شکل شماره 16

یک روبات تکمیل شده با دو سرمسواک متصل به آن، برس‌های اریب در جهت مخالف فوتورزیستورها.

2. تبریک می‌گوییم! شما ساخت روبات خود را با موفقیت به پایان رساندید. قبل از انجام هرگونه تست بر روی آن، برای بار آخر، دو بار روبات خود را چک کنید تا مطمئن شوید که مدار را درست بسته‌اید. شکل شماره 17 در ذیل نمایی بالایی از روبات تکمیل شده را به همراه نمودار پایانی بردبورد نشان می‌دهد. روبات خود را چک کنید تا مطمئن شوید با شکل شماره 17 هم‌خوانی دارد.

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

ساخت ربات نوریاب - جلسه نهم

شکل شماره 17

نمایی بالایی از روبات تکمیل شده و نمودار بردبورد نهایی. مطمئن شوید روبات‌تان با این شکل هم‌خوانی داشته باشد (به یاد داشته باشید که سیم‌های جامپر شما ممکن است دقیقا همانند رنگ‌هایی که در این‌جا نشان داده شده است نباشد. تا زمانی که اتصال صحیح را به دقت همانند پروسه شرح داده شده در فوق انجام داده باشید جای نگرانی وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

ساخت ربات نوریاب - جلسه اول

ساخت ربات نوریاب - جلسه دوم

ساخت ربات نوریاب - جلسه سوم

ساخت ربات نوریاب - جلسه چهارم

ساخت ربات نوریاب - جلسه پنجم

ساخت ربات نوریاب - جلسه ششم

ساخت ربات نوریاب - جلسه هفتم

ساخت ربات نوریاب - جلسه هشتم

ساخت ربات نوریاب - جلسه دهم

ساخت ربات نوریاب - جلسه یازدهم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی