تبیان، دستیار زندگی
اکثر قطعات الکترونیکی مورد نیاز در این پروژه را می توانید از فروشگاه‌های قطعات الکترونیکی یا فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید. از آن‌جا که قیمت به مکان زندگی شما ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ربات نوریاب - جلسه چهارم

مواد و تجهیزات به کار رفته در این پروژه

اکثر قطعات الکترونیکی مورد نیاز در این پروژه را می توانید از فروشگاه‌های قطعات الکترونیکی یا فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید. از آن‌جا که قیمت به مکان زندگی شما و هزینه‌های پستی آن بستگی دارد لذا به طور قطع نمی‌دانیم کدام گزینه مقرون به صرفه‌ترین خواهد بود.

ساخت ربات نوریاب جلسه چهارم

مواد و تجهیزات

- 2 عدد مسواک‌ با برس‌های اوریب. این مسواک‌ها باید عینا مشابه باشند (این موارد را به راحتی می‌توان از یک سوپرمارکت یا داروخانه تهیه نمود).

-  2 باطری‌ AAA که در SparkFun  یا فروشگاه قطعات سخت‌افزار یافت می‌شوند.

-  جاباطری دوتایی AAA که می‌توان آن را از RadioShack تهیه نمود.

-  به یاد داشته باشید که: متاسفانه ارسال پستی یک جاباطری تکی از RadioShack ممکن است مقرون به صرفه نباشد (حتی بیشتر از قیمت خود محموله) بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت امکان این قطعه را در فروشگاهی در محل سکونت خود تهیه کنید. SparkFun جاباطری AAA را به فروش می‌رساند اما این قطعه دارای یک پوشش و سوئیچ خاموش/روشن متصل به آن است که باعث می‌شود اندازه این قطعه بزرگ‌تر از حد مورد نیاز این پروژه باشد.

-  اگر نمی‌خواهید یک جاباطری خریداری کنید می‌توانید از یک نوار الکتریکی برای بستن دو باطری به یکدیگر و اتصال سیم به پایانه‌های آن‌ها استفاده کنید اما انجام این عمل دشوار خواهد بود.

برد بورد که در SparkFun یافت می‌شود. به خاطر داشته باشید: این تابلوها در 5 رنگ مختلف در وب‌ سایت SparkFun موجود است بنابراین می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید!

-  2 عدد موتور ویبراسیون سه ولتی که در SparkFun موجود است.

-  فوتورزیستور GL5528 (که در Spark Fun موجود است).

- 2 عدد  مسفت N-کانال RFP30N06LE ، که در Spark Fun موجود است. به یاد داشته باشید که مسفت‌ها به خصوص می‌توانند نسبت به تخلیه الکتروساکن حساس باشند. هنگام کار با آن‌ها مواظب باشید (برای کسب اطلاعات بیشتر به فرآیند ذکر شده مراجعه کنید).

-  کیت جامپر وایر که در Spark Fun و RadioShack موجود است.

- 2 عدد رزیستورهای 4.7 کیلو اوهم با یک چهارم وات.

-  بسته 5 تایی ازرزیستورهای RadioShack در Spark Fun موجود است. اگر بخواهید از رزیستورها تنها در این پروژه استفاده کنید این گزینه مقرون به صرفه‌ترین است.

-  جعبه‌ای از 500 رزیستور (با مقادیر متعدد) در Spark Fun موجود است. اگر بخواهید پروژه‌های الکترونیکی بیشتری را در آینده انجام دهید این گزینه مقرون به صرفه است.

-  کلید خاموش/روشن که در Spark Fun موجود است. این قطعه عمل خاموش/روشن روبات بدون نیاز به قطع نمودن سیم‌ها را آسان‌تر می‌کند.

-  مواد هنری و جنبی (ورقه به خصوص، تمیز کننده‌های لوله، چشم‌های گوگلی و غیره) برای تزیین روبات‌تان. (این مورد اختیاری است)

ابزارهای مورد نیاز پروژه

به یاد داشته باشید: اگر این ابزار را در اختیار ندارید خرید آن شاید سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشد البته اگر بخواهید برای پروژه‌های الکترونیکی بیشتر در آینده برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌خواهید صرفه‌جویی بیشتری به عمل آورید این پروژه را می‌توان بدون ابزار فوق‌الذکر انجام داد اما سوارکردن قطعات روی یکدیگر برای تشکیل روبات بسیار دشوار خواهد بود.

-  قیچی یا کاتر سیم (برای بریدن سرمسواک‌ها).

-   چراغ قوه کوچک برای هدایت روبات‌تان.

-  سیم لخت‌کن برای چیدن سرهای قطعات مختلف (جاباطری، موتورها، رزیستورها و غیره). در غیر این صورت چندین سیم بلند غیرضروری از روبات‌تان آویزان خواهد بود.

-  دم‌باریک کوتاه یا موچین برای برداشتن و کار کردن با قطعات کوچک مدار.

-   آهن لحیم‌کاری در چندین نوع که از نظر قیمت و کیفیت با یکدیگر متفاوت بوده و در SparkFun و RadioShack یا فروشگاه‌های سخت افزار و عمده فروش‌ها یافت می‌شود یا اپوکسی رسانای نقره‌ای که آن را می‌توان به صورت آنلاین در Amazon.com تهیه نمود.

o  بدون یک آهن لحیم‌کن یا اپوکسی رسانه باید سیم‌ها را دور یکدیگر تاب دهید تا برخی اتصالات در مدار ایجاد شود و انجام این عمل ممکن است دشوار باشد.

o   نکته ایمنی: انجمن علوم استفاده از لحیم عاری از سرب را به ویژه برای خانه‌هایی که حیوانات اهلی نگهداری می‌کنند یا کودکان خردسال دارند توصیه می‌کند.

مطالب مرتبط:

ربات نوریاب - جلسه اول

ربات نوریاب - جلسه دوم

ربات نوریاب - جلسه سوم

ربات نوریاب - جلسه پنجم

ربات نوریاب - جلسه ششم

ربات نوریاب - جلسه هفتم

ربات نوریاب - جلسه هشتم

ربات نوریاب - جلسه نهم

ربات نوریاب - جلسه دهم

ربات نوریاب - جلسه یازدهم

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی