تبیان، دستیار زندگی
سرعت موتور نمی تواند برای همیشه افزایش یابد یعنی سرعت توسط ولتاژ باطری محدود می شود. اگر درس حساب دیفرانسیل را گذرانده باشید، ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات فنی ساخت ربات نوریاب - جلسه سوم

نکات فنی ساخت ربات نوریاب

سرعت موتور نمی‌تواند برای همیشه افزایش یابد یعنی سرعت توسط ولتاژ باطری محدود می‌شود.

ولتاژ B2 در مدار ما به عنوان ورودی برای "خروجی" مسفت عمل می‌کند (این پایانه با عنوان "G" در شکل شماره 1 مشخص شده است). به طور کلی، این ولتاژ تعیین می‌کند که چه مقدار جریان از "تخلیه" به "منبع" راه می‌یابد (که به ترتیب با عناوین "D" , "S" در شکل شماره 1 نشان داده شده‌اند). به دلیل طرز سیم‌پیچی مدار، این همان جریانی است که به درون موتور راه می‌یابد. این امر به V2 امکان کنترل سرعت موتور را می‌دهد. هرچند، رفتار مسفت به صورت غیرخطی می‌باشد یعنی جریانی که از تخلیه به منبع راه می‌یابد متناسب با V2 نیست.

به طور کلی، هیچ جریانی اصلا وجود نخواهد داشت مگر زمانی که V2 از ولتاژ آستانه معین فراتر شود. هنگامی که V2 شروع به افزایش می‌کند در نهایت مسفت به حالت اشباع رسیده و هیچ جریان مازاد بدان راه نخواهد یافت حتی اگر هم‌چنان به افزایش ولتاژ V2 ادامه دهیم. در صورتی که V2 را به میزان بیش از حد بالا ببریم ممکن است مسفت را از بین ببرید! این رفتار دقیق (و این که در چه ولتاژی این موارد روی می‌دهد) به نوع به خصوص مسفت بستگی خواهد داشت. اطلاعات بیشتر در این باره را می‌توانید از برگه داده‌های محصول کسب کنید.

ساخت ربات نوریاب - جلسه سوم

شکل شماره 1. نمودار مدار برای موتوری که سرعت آن توسط یک فوتورزیستور و یک مسفت آن‌هم با نیروی تامین شده از طریق باطری کنترل می‌شود. متغیرهای وی-باطری، V1 و V2 ولتاژها را در نقاط متعدد بر روی مدار عنوان بندی می‌کند. R1 و R2 همان مقادیر دو رزیستور می باشند.

ساخت ربات نوریاب - جلسه سوم

شکل شماره 2. خلاصه‌ای از چگونگی استفاده مدار از نور جهت کنترل سرعت یک موتور. تاثیر کلی این مدار این است که هرچه نور بیشتری به فوتورزیستور بتابد موتور با سرعت بیشتر می‌چرخد.

در این جا امیدواریم اطلاعات اولیه درباره مداری که در جهت کنترل روبات شما به کار رفته و آماده ساخت آن هستید را ارایه داده باشیم. در صورتی که به انجام تحقیقات بیشتر در زمینه هر کدام از موضوعات فوق‌الذکر علاقمند باشید لیستی از پیوستارهای مفید را در بخش کتاب‌شناسی این مقاله آورده‌ایم.

در این پروژه با مفاهیم و اصطلاحات زیر آشنا می شود:

اصطلاحات و مفاهیم

 -  نورگرایی

o    نورگرایی مثبت

o    نورگرایی منفی

 -  روبات بیوتقلیدی

 -  مفاهیم الکترونیکی

o   مدار

o   نمودار مدار

o   ولتاژ (ولت)

o   مقاومت (اوهم)

o   جریان (آمپر)

o   قانون اوهم

o    تقسیم‌گر ولتاژ

-  قطعات مدار

o    رزیستور

o      فوتورزیستور

o      سوئیچ

o      موتور ویبراسیون

o      باطری

o      مسفت

o      غیرخطی

o      ولتاژ آستانه

o      اشباع

پرسش‌های پروژه

1. انواع مختلف روبات‌های الهام گرفته شده از بیوتقلیدی کدامند؟

2. آیا می‌توانید نمونه‌های به خصوصی از روبات‌های دیگری که از رفتار نورگرایی استفاده می‌کند بیابید؟

3. چرا مهندسین و محققین درصدد ساخت روبات‌های بیوتقلیدی هستند؟ این روبات‌ها برای انجام چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

4. آیا می‌توانید لیستی از کارهایی که حیوانات در انجام آن تبحر داشته اما ماشین‌آلات در انجام آن به مشکل برخورده یا اصلا قادر به انجام آن نمی‌باشند را تهیه کنید؟

5.  ترانزیستور چیست و گونه کار می‌کند؟

چگونه می‌توانید از ترانزیستور برای کنترل سرعت یک موتور بهره گیرید؟

مطالب مرتبط:

ربات نوریاب - جلسه اول

ربات نوریاب - جلسه دوم

ربات نوریاب - جلسه چهارم

ربات نوریاب - جلسه پنجم

ربات نوریاب - جلسه ششم

ربات نوریاب - جلسه هفتم

ربات نوریاب - جلسه هشتم

ربات نوریاب - جلسه نهم

ربات نوریاب - جلسه دهم

ربات نوریاب - جلسه یازدهم

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی