تبیان، دستیار زندگی
گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی، دبیر اجرایی كنگره خطر جریان های تكفیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنگره‌ای همه‌جانبه در برابر خطر جریان‌های تکفیری

گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی، دبیر اجرایی كنگره خطر جریان‌های تكفیری

مهدی علیزاده موسوی
دبیر اجرایی كنگره خطر جریان‌های تكفیری گفت: با سید حسن نصرالله دیداری داشتیم و جویای نظرات وی در خصوص کنگره شدیم که ضمن تشكر از این ابتكار گفت اگر این همایش دو سال زودتر برگزار می‌شد، شاید این هم‌گرایی وجود نداشت، ولی امروز همه می‌آیند؛ چون این خطر، دیگر یک مسأله صرفاً درون‌مذهبی و ساده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی، دبیر اجرایی كنگره خطر جریان‌های تكفیری، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به توجه به جریانات تکفیری و مقابله با آنها، گفت: هم اکنون 21 گروه تكفیری در سوریه فعالیت می‎‌کنند که در این زمینه کشور ما نیز که مرزهای مشترك بسیاری كه با كشور عراق و دیگر كشورهای منطقه دارد باید خود را برای هر شرایطی آماده نگاه دارد و به همین دلیل است که باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

وی افزود: همگان امروز به این نتیجه رسیده‌اند [که] اندیشه تكفیر برای جهان اسلام و بشریت خطرناک است ودیگر جای نشستن و سکوت نیست؛ خوشبختانه مراجع عظام تقلید شیعه این خطر را به خوبی حس کردند و تا کنون با هر وسیله‌‎ای این رویکرد را منکوب کرده‌‎اند.

دبیر همایش جهانی جریان های تکفیری با اشاره به نقش علمای شیعه در مبارزه با انحرافات در جهان اسلام بیان کرد: نقش‌آفرینی دو مرجع تقلید آیت الله العظمی مكارم شیرازی در قامت ریاست کنگره و آیت‌الله العظمی سبحانی در کسوت دبیر علمی آن با دعوت از اندیشمندان جهان اسلام بر وزانت و بزرگی این همایش افزوده است و همراهی ایشان نشان از دغدغه جدی علمای دین و شریعت نسبت به این مسأله بود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی علیزاده با اشاره به این که دبیرخانه كنگره خطر جریان‌های تكفیری از یك سال قبل کار خود را آغاز کرده است، اظهارکرد: پس از آغاز فعالیت، این گروه در چهار محور تبارشناسی ریشه تكفیر، ریشه‌یابی و مبانی اعتقادی تكفیر، جریان‌های تكفیری و مباحث سیاسی و راه‌های برون رفت از این وضعیت، فعالیت‌های خود را شروع کردند که فعالیت آنها به اجرای پروژه‌های سنگین انجامید.

موسوعه 700 صفحه‌ای ضد تکفیر

وی افزود: از دیگر کارهایی که در کنار این دبیرخانه انجام شد، می‌توان به طرح‌های تحقیقاتی اشاره کرد که از آن جمله باید از موسوعه تمام كلمات و گفته‌های متكلمین و علمای اسلام ضدتكفیری نام برد که در 700 صفحه جمع‌آوری شده است.

دبیر کنگره بین‌المللی خطرجریانهای تکفیری بیان کرد: از دیگر پروژه‌های علمی این کنگره می‌توان به جمع‌آوری مجموعه‌ای از آثاری که به دست گروه‌های تکفیری از بین رفته است اشاره کرد که این آثار جزو میراث فرهنگی جهان اسلام بوده است.

جمع‌آوری فتاوای سخیف تکفیری‌ها

وی افزود: یکی دیگر از پروژه‌های جانبی ما در این همایش، جمع‌آوری و ارایه فتاوی سخیف و غیرعلمی برخی از علمای آنها بود که این مجموعه نیز برای استفاده علمای ایران و جهان اسلام آماده شده است که در ایام همایش در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی از عملیاتی كردن طرح جمع‌آوری تمام كتاب‌ها و آثاری كه بر ضد تكفیر نوشته شده، اعم از نویسندگان شیعه و سنی خبرداد و گفت: این پروژه نیز در یک کارگروه تخصصی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران این عرصه انجام شد که در نوع خود، کاری عظیم است.

وی با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های مختلف در كشورهای مختلف جهان تصریح کرد: چندین میزگرد و همایش در کشور سوریه برگزار شد و جالب این كه در زمان برگزاری این همایش و در صد متری محل برگزاری نشست صدای انفجارهای گروه‌های تروریستی و تكفیری به گوش می‌رسید که از نکات جالب توجه است.

سید حسن نصرالله

دبیر اجرایی كنگره خطر جریان‌های تكفیری افزود: در زمان برگزاری این نشست در دمشق با سید حسن نصرالله نیز دیداری داشتیم و جویای نظرات ایشان نیز شدیم که ایشان ضمن تشكر از ابتكار حضرت آیت الله مكارم شیرازی گفت که اگر این همایش را دو سال زودتر برگزار می‌کردیم شاید این هم‌گرایی نزد علمای اهل سنت با شما وجود نداشت ولی امروز همه می‌آیند چون این خطر دیگر یک مسأله صرفاً درون‌مذهبی و ساده نیست.

همه از تکفیر خسته‌ شده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین موسوی علیزاده بیان کرد: در پیش‌همایش مهمی که در کشور پاکستان برگزارشد 200 میهمان سرشار و تأثیرگذار حضور داشتند که حاضران از مذاهب و گروه‌های مختلف، بالاتفاق تكفیر را نقد كردند و حتی نماینده طالبان نیز در همایش حضور داشت که در این نشست نکات بسیار جالبی را مشاهده کردیم که نشان دهنده خسته شدنِ همه علما از مسأله تکفیر بود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های این دبیرخانه می‌توان به برگزاری همایش تخصصی در عراق با حضور علمای شیعه و اهل سنت و مسیحی اشاره کرد؛ این همایش‌ها و نشست‌ها برای ایجاد همگرایی و همچنین شناسایی علمای این کشورها ضروری بود.

ارسال 570 مقاله به دبیرخانه

دبیر کنگره بین المللی خطر جریان‌های تکفیری خاطرنشان کرد: 570 مقاله از داخل و 100 مقاله از خارج کشور به این دبیرخانه رسیده است؛ در کنار این مقالات، 70 مقاله از سوی علمای اهل سنت در داخل ایران به همایش ارسال شده است.

وی از اجرای 5 پروژه تحقیقاتی برای این همایش خبرداد و گفت: مجموعه مقالات نیز در سه جلد منتشر و در کنگره ارائه خواهد شد و در کنار آن سیصد عنوان كتاب در بحث كتاب‌شناسی تكفیر آماده شده كه ارائه خواهد شد. وی بیان كرد: پروسه بررسی آثار در دبیرخانه را باید یک پروسه کاملاً تخصصی دانست زیرا در هر كمیته كنگره خطر جریان‌های تكفیری30 ارزیاب، كار ارزیابی مقالات را انجام می‌دهند و هیأت علمی نیز در چهار گروه فعالیت می‌کنند که آثار را در این حوزه‌ها ارزشیابی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با تقدیر از همکاری همه دستگاه‌های فکری و فرهنگی و اجرایی در برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: این حضور واقعاً دلگرم کننده بود و نشان داد که این موضوع به یک مطالبه جدی در همه بخش‌ها مبدل شده است.

وی گفت: آثار رسیده شده به این همایش و آثار برتر در قالب چند ویژه‌نامه و به اصطلاح مجموعه مقالات منتشر شده است و در بین پژوهشگران و نخبگان علمی و مذهبی و فرهنگی کشور توزیع می‌شوند.

حضور 1000 میهمان خارجی و داخلی

دبیر همایش خطر جریان‎های تکفیری افزود: این همایش با حضور یک هزار میهمان ایرانی و غیرایرانی که از نخبگان و چهره‌های طراز اول جهان اسلام هستند برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دعوت رسمی از میهمانان همایش از سراسر جهان، گفت: در این راستا سفرهایی به کشورهای مختلف انجام شده است که از آن جمله می‌توان به سفر رسمی به کشورهای سوریه و لبنان و عراق اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده افزود: سعی شده است میهمانان همایش از کشورهایی باشند که هم تأثیرگذاری بیشتری دارند و هم به نوعی خود با پدیده تکفیر دست به گریبان باشند و به همین دلیل سعی شده است میهمانان این همایش از علمای طراز اول جهان اسلام باشند تا تأثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.

دبیر کنگره بین المللی خطر جریان‌های تکفیری با ذکر این مطلب که این همایش، بزرگترین همایشی است که در این حوزه در ایران برگزار شده است گفت: به جرأت باید گفت این همایش را می‌توان به نوعی بزرگترین همایش جهان اسلام ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این همایش در روزهای دوم و سوم آذرماه در مدرسه امام موسی کاظم (ع) قم، واقع در بلوار حرم تا جمکران برگزارمی‌شود.

تکمیلی: علاقمندان می‌توانند برای اطلاع از موضوعات و مقالات مطرح شده در این همایش به آدرس:

مراجعه نمایند.


مأخذ: خبرگزاری حوزه

تنظیم: محسن تهرانی – بخش حوزه علمیه تبیان