تبیان، دستیار زندگی
کارگروه تدوین و تبیین نقش و کارکرد تبلیغات در دوران دفاع مقدس با حضور پیشکسوتان این عرصه و به همت باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیین نقش تبلیغات در دفاع مقدس


کارگروه تدوین و تبیین نقش و کارکرد تبلیغات در دوران دفاع مقدس با حضور پیشکسوتان این عرصه و به همت باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت آغاز به کار کرد.

تبیین نقش تبلیغات در دفاع مقدس

این کارگروه با مسئولیت سردار محمد علی آسودی معاون فرهنگی و تبلیغات فرهنگی ولی فقیه در سپاه پاسداران و به صورت هفتگی برگزار شده و به تدوین ،بررسی و تبیین نقش و کارکرد تبلیغات در دوران هشت سال حماسه آفرینی های دفاع مقدس می پردازد .

تبلیغات چاشنی عملیات بود

جت الاسلام سید جواد موسوی مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان گفته است: با بررسی نقش فرهنگ تبلیغات در جبهه، می‌توان گفت که تبلیغات مانند چاشنی مهمی عمل می کرد که نتیجه ی آن خروجی موفقیت آمیز بسیاری از عملیات ها بود و باید نقش قران، نهج البلاغه، مفاتیح الجنان و تاریخ اسلام را در تبلیغات دوران دفاع مقدس مورد کنکاش قرار داد و با توجه به شرایط روز، بهره برداری کرد.

وجه تمایز دفاع مقدس

وجه تمایز جنگ ایران و عراق از سایر جنگ ها را تأثیر شاخصه‌ های اعتقادی در آن باعث شده تا این جنگ با ویژگی های خاص خود در عرصه روابط بین ‌الملل مورد توجه واقع شده و صاحب نظران سیاسی با دیدی متفاوت از سایر جنگ ها به تحلیل آن بپردازند.

با بررسی نقش تبلیغات در دوران 8 ساله دفاع مقدس، ریشه‌ های اعتقادی جنگ که جمهوری اسلامی همواره بر آن تأکید داشته، بررسی شده و شیوه هایی که در این نوع از تبلیغات برای انگیزش نیروهای داوطلب مردمی به کار گرفته شده، تشریح شوند.

برای تبین نقش تبلیغات در جنگ باید به این سوال پاسخ داد: تبلیغات، چرا، چگونه و با تأکید بر چه عواملی در تقویت روحیه مقاومت نیروهای رزمنده و تداوم دفاع مقدس نقش داشته است. روحانیت ایفاگر نقش های مختلف در دفاع مقدس

با بررسی نقش تبلیغات در دوران 8 ساله دفاع مقدس، ریشه‌ های اعتقادی جنگ که جمهوری اسلامی همواره بر آن تأکید داشته، بررسی شده و شیوه هایی که در این نوع از تبلیغات برای انگیزش نیروهای داوطلب مردمی به کار گرفته شده، تشریح شوند

مهمترین مرجع در تبلیغات دفاع مقدس

در دفاع مقدس نقش تبلیغی روحانیت پررنگ است. گروهی از روحانیون نیز برای تحقق آیه «الذین یبلغون رسالت ....» وظیفه خطیر تبلیغ را در بین رزمندگان بر عهده گرفته بودند که با تبیین، روشنگری و تهییج نیروهای مردمی از طریق بیان حوادث دوره های مختلف جهاد در تاریخ اسلام و به خصوص حوادث کربلای حسینی، حرکت و موج دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی را عهده دار گردیده بوددند؛ اصلی ترین افراد در این حوزه، ائمه جمعه در سراسر کشور و سپس وعاظ گرامی بودند که به صورت «روزآمد»، توجیه حوادث و مسائل را بر عهده داشتند.

نقش بی بدیل واحد تبلیغات سپاه

گفتنی است که واحد تبلیغات سپاه نقش بی بدیلی داشته و در این راه شهدایی تقدیم اسلام کرده است. تاکنون اسامی 300 نفر از پیشکسوتان تبلیغات جبهه و جنگ جمع آوری شده که این لیست، در حال تکمیل شدن است و درکنار آن هیأتی متشکل از پیشکسوتان فرهنگی و تبلیغات دفاع مقدس سپاه در حال راه اندازی است.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس، خبرگزاری شبستان، سایت: سامانه تبلیغات اسلامی//گفتگو/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

مطالب مرتبط:

تبین نقش نیروی انتظامی در هشت سال دفاع مقدس

جبهه عجین با کربلا بود

از حیرت تا واقعیت