تبیان، دستیار زندگی
بررسی های انجام شده حاکی از آن است که بسیاری از کودکان مصرف کننده این نوع نوشیدنی ها با عوارض جانبی جدی آن همچون تشنج، ضربان نامرتب قلب و بالا رفتن شدید فشارخون روبرو می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر مرگ کودکان با نوشابه‌های انرژی‌زا


بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که بسیاری از کودکان مصرف کننده این نوع نوشیدنی‌ها با عوارض جانبی جدی آن همچون تشنج، ضربان نامرتب قلب و بالا رفتن شدید فشارخون روبرو می شوند.

انرژی زا

متخصصان تغذیه می‌گویند والدین باید نوشابه‌های انرژی‌زا را از رژیم غذایی کودکشان کنار بگذارند زیرا آن ها در پژوهشی جدید دریافته‌اند که هزاران کودک پس از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا با عوارض جانبی بسیار جدی و حتی کشنده ی این نوشیدنی‌ها روبرو می‌شوند.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 2010 تا 2013 میلادی بیش از 5000 نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا به مراکز کنترل مسمومیت آمریکا مراجعه کرده و تقریبا نیمی از آنان کودکانی بودند که به نوع نوشیدنی مصرفی آگاهی نداشته‌اند.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که بسیاری از کودکان مصرف کننده این نوع نوشیدنی‌ها با عوارض جانبی جدی آن همچون تشنج، ضربان نامرتب قلب و بالا رفتن شدید فشارخون روبرو می شوند. نوشابه‌های انرژی زا اغلب حاوی مقدار زیادی قند و همچنین کافئین هستند.

در سال 2007 دکتر «استیون لیپشولتز» از بیمارستان کودکان میشیگان مشاهده کرد تعداد قابل توجهی از کودکان و افراد بزرگسال به دلیل مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا به اورژانس مراجعه می‌کنند. وی سپس به جمع آوری اطلاعاتی از مراکز کنترل مسمومیت در جهان پرداخت. در سال 2011 او و همکارانش متوجه شدند بیماری‌های مرتبط با مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا افزایش شدیدی داشته و با عوارض جانبی همچون مشکلات قلبی، نارسایی کبد، تشنج و حتی مرگ همراه است.

همچنین در جدیدترین بررسی این تیم تحقیقاتی آمده است در سال‌های 2010 تا 2013 میلادی 5156 نفر به مراکز کنترل مسمومیت آمریکا مراجعه کرده که 40 درصد آنان کودکان زیر شش سال بودند و به دلیل مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا بیمار شده‌اند.

این نوشیدنی‌ها حاوی افزودنی‌های خاص از قبیل آمینواسیدها و عصاره‌های گیاهی هستند که نسبت به نوشیدنی‌های حاوی نوع پودری کافئین مشکلات جدی تری را ایجاد می‌کند. همچنین این عصاره‌ها حاوی کافئین مازاد هستند در حالی که روی برچسب محتویات نوشیدنی مقدار دقیق آن ذکر نمی‌شود.

کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبد، حملات صرع، دیابت

و ترشح بیش از حد غده تیرویید که نوشابه انرژی‌زا مصرف می‌کنند بیشتر

در معرض خطر آسیب‌های جسمی قرار دارند. به همین دلیل پزشکان اطفال

و والدین باید کودکان و نوجوانان را از نوشیدن این نوشابه‌ها برحذر دارند

نوشابه‌های انرژی‌زا بی‌اثر هستند

بسیاری از جوانان نوشابه‌های انرژی‌زا را برای افزایش میزان انرژی، تمرکز و عملکرد بدنی‌شان می‌نوشند. نوشابه‌های انرژی‌زای سرشار از کافئین، نه تنها تاثیر مثبتی بر بدن انسان نمی‌گذارند بلکه عوارض پزشکی فراوانی نیز همراه دارند.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، شرکت‌های تولید نوشابه انرژی‌زا در واکنش به انتقادات فراوانی که به محصولات‌شان می‌شود، اعلام کردند میزان کافئین این‌گونه نوشابه‌ها تقریبا با یک فنجان قهوه‌ ای که نوجوانان می‌نوشند برابراست. دکتر ایتسون لیپ‌شولت، متخصص اطفال در مدرسه پزشکی دانشگاه میامی و همکارانش اطلاعات 121 گزارش رسانه‌ای درباره نوشابه‌های انرژی‌زا را بررسی کردند.

آن ها پی بردند این‌گونه نوشابه‌ها حاوی 70 تا 80 میلی‌گرم کافئین،‌ نوعی گیاه به نام گارانا، تائورین – نوعی اسید آمینه – ویتامین و افزودنی‌های شیرین‌کننده هستند. دکتر لیپ شولت گفت: «بررسی‌ها نشان داده به رغم استفاده 30 تا 50 درصد نوجوانان و جوانان از نوشابه‌های انرژی‌زا هیچ نشانه‌ای از کاهش وزن، افزایش انرژی و بنیه و بهبود عملکرد ذهنی بدنی در آن ها دیده نشده است. او افزود: کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبد، حملات صرع، دیابت و ترشح بیش از حد غده تیرویید که نوشابه انرژی‌زا مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر آسیب‌های جسمی قرار دارند. به همین دلیل پزشکان اطفال و والدین باید کودکان و نوجوانان را از نوشیدن این نوشابه‌ها برحذر دارند.

اما مائورین استورلی از انجمن تولیدکنندگان نوشابه آمریکا گفت: این‌گونه تحقیقات چیزی جز اطلاعات گمراه‌کننده درباره نوشابه‌های گازدار، عناصر تشکیل‌دهنده و سیستم نظارت بر تولید آن ها نیست. او در پایان خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد میزان کافئین موجود در این‌گونه نوشابه‌ها کمتر از نوشابه‌های گازدار، قهوه و چای است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

سلامتیران

مطالب مرتبط:

نوشیدنی‌های انرژی‌زا قلب را ضعیف می‌کنند

نوشابه‌های انرژی‌زا نخرید و ننوشید

نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا سم های پرطرفدار

عوارض نوشابه انرژی ‌زا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.