تبیان، دستیار زندگی
هر یک از ما کم و بیش به مشکلات اخلاقی خود و اطرافیانمان واقف بوده و گاه از آن رنج می بریم اگر خدا توفیق دهد در صدد رفع و اصلاح آن برآمده و به دنبال راهکاری هستیم تا خود را از معضلات آن رهایی بخشیم. آنچه در این میان می تواند به این امر خطیر کمک شایان توجهی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اخلاق بدمان را ترک کنیم؟!

اخلاق

هر یک از ما کم و بیش به مشکلات اخلاقی خود و اطرافیانمان واقف بوده و گاه از آن رنج می بریم اگر خدا توفیق دهد در صدد رفع و اصلاح آن برآمده و به دنبال راهکاری هستیم تا خود را از معضلات آن رهایی بخشیم. آنچه در این میان می تواند به این امر خطیر کمک شایان توجهی کند بهره جستن از کتاب های نگاشته شده در این زمینه است به ویژه کتاب هایی که از زبانی ساده و قابل فهم برای همگان برخوردارند، یکی از این کتاب ها کتاب دو جلدی اخلاق در خانه، تألیف استاد حسین مظاهری است.

ناشر در ابتدای این کتاب در وصف آن می نویسد: مطالبى را كه در این كتاب مى خوانید قسمت اول از سلسله بحثهاى استاد اخلاق حوزه علمیه قم حضرت آیة الله مظاهرى (دامت افاضاته ) مى باشد كه معظم له در طى ماه رمضان سال 1409 (1368) در مصلاى قدس ‍ شهرستان قم، بعد از نماز جماعت ظهر و عصر ایراد فرمودند. با كسب اجازه از حضرت ایشان نوارها را پیاده كرده و هرجا كه به مناسبت منبر مطالب تكرارى بود حذف نموده و آیات و روایات خوانده شده را اعراب گذارى و با ذكر ماخذ آنها، آن جا كه لازم بود ترجمه كردیم.

سپس براى اطمینان بیشتر از صحت كار، از حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب آقاى حاج آقاى شیخ حسین طیبیان تقاضا كردیم تا قبول زحمت نموده و یكبار دیگر مطالب كتاب را بررسى نمایند. ایشان هم قبول كردند. امید است كه این كتاب همچون نسخه شفابخشى براى همه خانواده ها بوده و براى هرچه مستحكمتر شدن پیوند زناشوئى ریسمان محكمى، و براى آنان كه در نشر این مجموعه زحمت كشیده اند، ذخیره اى براى روز جزا باشد.

حضرت استاد در جلسه اول از این کتاب در باب مباحثی که قصد طرح و بحث آن را داشتند چنین می فرمایند: بحثى كه در این ماه مبارك به خواست پروردگار عالم و لطف حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه) عنوان مى كنم اخلاق در خانه است . از حضرت زهرا(علیهاالسلام) مى خواهم كه لطف فرماید این بحث مورد عنایت همه واقع شود و بحث مفید و ارزنده اى براى همه ما باشد. اگر بتوانیم این بحث را به جائى برسانیم به درد همه خواهد خورد.

این نزاع هاى بین زن و شوهرها را وقتى بررسى كنیم مى بینیم صدى هشتاد آن بر مى گردد به زندگى تجملى، صدى هشتاد آن بر مى گردد به زندگى چشم و همچشمى. عروس مى آید خانه شوهر، همان روزهاى اول كه یك دست لباس پوشیده، دست دوم لباس را هم پوشید، دست سوم را هم مى خواهد. یعنى حاضر نیست در یك جلسه یك دست لباس بپوشد

بحثى است از نظر اخلاقى ارزنده ، از نظر روانى و اجتماعى مفید و بالاخره بحثى است كه همه و همه احتیاج به آن داریم. این بحث داراى یک مقدمه و فصلهاى متعددى است كه امروز درباره مقدمه بحثمان با شما صحبت مى كنم تا ان شاءالله در آینده درباره فصل هاى آن بحث كنیم.

کتاب نام برده در دو جلد تهیه و تنظیم شده، که جلد اول بیست و چهار جلسه از سخنرانیهای ایشان را در خود جای داده، در دو جلسه ابتدایی حضرت استاد به ذکر مقدمات پرداخته و در باب سازگاری دین و فطرت،فطری بودن عبادت، معنای فطرت،اهمیت عبادت و دعا، فطرت خداجوئی، عبادت زهرا(علیها‌السلام)، اسلام و تمایلات انسان، زندگی از دیدگاه اسلام سخن می گویند و پس از آن مباحث را در دوازده فصل مطرح می نمایند.

در جلد دوم این کتاب، استاد درباره ی تعدادی از فضائل اخلاقی و تعدادی از رذائل بحث می کنند. بحث ها به گونه‌ای مطرح شده است كه عموم مردم بتوانند از آنها بهره ببرند حضرت استاد خود در این باره می فرمایند: امسال بنا گذاشتم درباره ی فضائل و رذائل اخلاقی صحبت كنم. بدین ترتیب كه هر روز یك فضیلت اخلاقی را همراه چگونگی كسب و ریشه‌دار كردن آن در دل بیان كنم و روز دیگر یک رذیله ی اخلاقی را به همراه شیوه ی معالجه ی آن از طریق روایات عنوان كنم. جلد دوم این کتاب نیز شامل بیست و سه جلسه است که در هر جلسه به موضوع اخلاقی خاص پرداخته شده است.

برگی از این کتاب را ورق می زنیم، در جلد اول این کتاب حضرت در چشم و هم چشمی ها می فرمایند: اول جنگ تن به تن، اول نزاع بین زن و شوهر شروع مى شود. چه نزاعى ! زندگى تجملى، زندگى چشم و همچشمى اقتضایش این است كه اختلاف بیندازد. اصلا طبیعت زندگى چشم و همچشمى نزاع است.

کتاب نام برده در دو جلد تهیه و تنظیم شده، که جلد اول بیست و چهار جلسه از سخنرانیهای ایشان را در خود جای داده، در دو جلسه ابتدایی حضرت استاد به ذکر مقدمات پرداخته و در باب سازگاری دین و فطرت،فطری بودن عبادت، معنای فطرت،اهمیت عبادت و دعا، فطرت خداجوئی، عبادت زهرا(علیها‌السلام)، اسلام و تمایلات انسان، زندگی از دیدگاه اسلام سخن می گویند و پس از آن مباحث را در دوازده فصل مطرح می نمایند

این نزاع هاى بین زن و شوهرها را وقتى بررسى كنیم مى بینیم صدى هشتاد آن بر مى گردد به زندگى تجملى، صدى هشتاد آن بر مى گردد به زندگى چشم و همچشمى. عروس مى آید خانه شوهر، همان روزهاى اول كه یك دست لباس پوشیده، دست دوم لباس را هم پوشید، دست سوم را هم مى خواهد. یعنى حاضر نیست در یك جلسه یك دست لباس بپوشد.

یعنى اگر این دست را پوشید دفعه دیگر كه خواست جلسه برود باید یك لباس دیگر بپوشد. و چون ندارد نزاع از همین جا شروع مى شود. او مى گوید قباله را بده مى خواهم لباس بگیرم. مى خواهم زندگى تجملى بكنم. خیال هم نكنید كه اگر این هفت خوان را هم گرفت مى تواند به مرادش برسد. نه.

بقول آن آقا كه مى گفت جوان تا زن ندارد مثل مردى است كه كلاه ندارد وقتى هم زن گرفت كلاه خوبى سر او گذاشته مى شود. وضع زندگى ما به این جا رسیده است كه اگر شوهر كند یا زن بگیرد مى بیند عجب كلاهى سرش ‍ رفته است. مى گوید كاش شوهر نكرده بودم؛ اى كاش زن نگرفته بودم . آنچه دیروز و امروز گفتیم دردهاى اجتماعى هستند كه غده چركین و درد سرطان جامعه مى باشند.

کتاب اخلاق در خانه نوشته آیة‌الله‌ حسین‌ مظاهری‌ در دوجلد از سوی نشر اخلاق قم چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

مریم پناهنده                   

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

رهنمودهای عرفانی به زبان ساده و خودمانی(معرفی کتاب)

اخلاق در عصر مدرن

یکصد و پنجاه درس زندگی/ معرفی کتاب

کتابی برای کسانی که دغدغه خدا جویی دارد!

راه و رسم اسلام برای شاد زیستن

کتابی برای پیشگیری از کپی در تحقیقات علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.