تبیان، دستیار زندگی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر اینکه سلامت اغذیه بوفه‌های دانش‌آموزی بررسی شود، گفت: ورود غذاهای ناسالم به رژیم غذایی آمار دیابت را افزایش داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت اغذیه بوفه‌های دانش آموزی بررسی می‌شود.

سلامت اغذیه بوفه‌های دانش آموزی بررسی می‌شود


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر اینکه سلامت اغذیه بوفه‌های دانش‌آموزی بررسی شود، گفت: ورود غذاهای ناسالم به رژیم غذایی آمار دیابت را افزایش داده است.


محمد حسن لطفی صبح روز سه شنبه در دوره آموزشی آشنایی با دیابت ویژه مربیان بهداشت در یزد که توسط سانوفی برگزار شد، اظهار کرد: مربیان سلامت مدارس مجاهدت خاموشی را انجام می‌دهند که در نوع خود قابل تقدیر است و باید تقویت شود.

وی اضافه کرد: ما در 10 سال قبل به دیابت در سن 40 سال به بالا کار می‌کردیم ولی امروز به دانش‌آموزان باید رسیدگی کنیم و سن دیابت پایین آمده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: باید ببینیم چه دلیلی دارد که سن دیابت این قدر کاهش پیدا کرده است.

لطفی افزود: اگر بررسی درستی در این زمینه انجام شود، می‌توانیم اقدام به انجام کارهایی در زمینه پیشگیری و درمان انجام دهیم.

وی اضافه کرد: تیپ یک دیابت ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان است ولی امروزه تیپ دو دیابت هم به نوجوانان رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: جامعه ما در حال گذار در همه ابعاد است که گذار سلامت هم یکی از این ابعاد است.

تیپ یک دیابت ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان است ولی امروزه تیپ دو دیابت هم به نوجوانان رسیده است.

لطفی افزود: این یک واقعیتی است که در بطن جامعه بشری هم وجود دارد، اقتصاد، اجتماع، گسترش شهرنشینی، توسعه صنعت و بسیاری موارد دیگر، دست به دست هم داده و سبک زندگی‌ها را تغییر داده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی انواع غذاهای سالم و ناسالم وارد زندگی انسان شد، باید بپذیریم که بخشی از این بیماری‌ها به دلیل تغذیه نامناسب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: تحرک پایین، استرس زندگی ماشینی هم در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، از طرف دیگر هم گرایش به مواد دخانی، سبب افزایش بیماری‌هایی از این قبیل است.

لطفی گفت: بخشی از این موارد اجتناب‌ناپذیر است ولی هنر ما این باید باشد که با حداقل آسیب این دوران را سپری کنیم.

وی افزود: تدبیری که در این زمینه هست این است که ما باید مراقبت‌ها را در سه سطح پیشگیری ارائه کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد‌ بیان کرد: دانش آموزان الان پذیرای یک سری مطالبی هستند که باید برای آنها بیان شود تا عملکردشان را بهبود ببخشند.

لطفی تصریح کرد: آگاهی دانش آموزان دبیرستانی در ارتباط با بیماری ایدز که یک بیماری خاموش است، 35 درصد است و این نشان می‌دهد که ما به اندازه کافی آگاهی‌های لازم را به دانش آموزان نداده‌ایم.

وی افزود: وقتی آگاهی‌ها درست می‌شود، باید محیط اطراف دانش آموزان هم بهبود پیدا کند، بوفه‌های دانش آموزی باید بررسی شوند که چقدر به سلامت و بهداشت اهمیت می‌دهند.

تحرک پایین، استرس زندگی ماشینی هم در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، از طرف دیگر هم گرایش به مواد دخانی، سبب افزایش بیماری‌هایی از این قبیل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: برداشت اولیه در ارتباط با استان یزد این است که خانواده‌‌ها مراقبت‌های لازم در این موارد را به دانش آموزان انجام می‌دهند اما نباید به این مقدار بسنده کرد.

لطفی افزود: مربیان سلامت با یک نگاه تکلیف مدار به این موضوع توجه داشته باشند چرا که این زمینه بسیار اهمیت دارد.

وی به ضرورت افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: آخرین صحبتی که هست، در 30 سال اخیر، کشورهای اروپایی 31 درصد و در کشورهای جهان اسلام 43 درصد نرخ باروری کاهش پیدا کرده ولی در جمهوری اسلامی ایران این میزان 300 درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 80 سال آینده جمعیت ایران 33 میلیون می‌شود و از این میزان هم 50 درصد سالمند هستند.

لطفی گفت: باید فرهنگ سازی لازم انجام شود که در سال‌های آینده بتوانیم چرخه باروری خود را به حالت قبل باز گردانیم.


منبع: خبرگزاری تسنیم

بخش سفیران تبیان